Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ett annat tips är att sätta lysdioder som du kopplar parallellt med spridarna, då kan du se om spridarna öppnar som de ska eller om de har fastnat i något läge.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
- CorsaManiac
- Posts: 179
- Joined: 23 Nov 2005, 12:03
- Location: Borlänge
Råkade ut för samma fel på min Corsa turbo, den baktände och surade och stardade ibland och gick i några sekunder på ett par cylindrar tills den surade ihop igen.
Jag letade och letade efter fel men hittade inget, till sist mätte jag upp kabelhärvan till motorn och upptäckte ett kabelbrott i en av trådarna till luftmängdmätaren, drog nya kablar till den och sen gick den som vanligt igen.
Jag letade och letade efter fel men hittade inget, till sist mätte jag upp kabelhärvan till motorn och upptäckte ett kabelbrott i en av trådarna till luftmängdmätaren, drog nya kablar till den och sen gick den som vanligt igen.
Jag har prövat rycka både spjällägesgivarn och LMM.en ingen som helst skillnad.
Rätt smart me spridarna, kan ju vara värt ett försök.
Rätt smart me spridarna, kan ju vara värt ett försök.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Det konstiga är att felet ändrar sig.
När jag skulle pröva i går så gick det knappt dra runt starten den tvärstannade om och om igen. Sen helt plötsligt så gick den runt utan att baktända. startar dock inte...
Försökte filma baktändningarna fick inte med de första dock.
http://www.youtube.com/watch?v=HwCS3kfniT4
Notera 2 sekunder in i filmen, där tvärstannar startmotorn (se även på fläkten) Och sådär håller det på... i bland värre o i bland mindre...
Jag rycker mitt hår nu! Hatar denna bil!
När jag skulle pröva i går så gick det knappt dra runt starten den tvärstannade om och om igen. Sen helt plötsligt så gick den runt utan att baktända. startar dock inte...
Försökte filma baktändningarna fick inte med de första dock.
http://www.youtube.com/watch?v=HwCS3kfniT4
Notera 2 sekunder in i filmen, där tvärstannar startmotorn (se även på fläkten) Och sådär håller det på... i bland värre o i bland mindre...
Jag rycker mitt hår nu! Hatar denna bil!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
banzai wrote:Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!
Precis... EXAKT samma! Du hittade inget fel då alltså?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Chrille wrote:banzai wrote:Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!
Precis... EXAKT samma! Du hittade inget fel då alltså?
Näe det gjorde jag inte.. Orkade inte med fanskapet så sålde den som resdelsbil..
Funderar på detdär ibland å man vill ju veta vad felet var..
Men prova att byta stiften, gjorde ingen skillnad på min men man vet ju aldrig!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
535 -87 x2 525 -92 523 -97
Nu famlar jag i mörkret i brist på att jag inte kommit på något annat att prova. Men i.v.f, har du mätt upp spridarna? Ställ in din multimeter på att mäta motstånd (ohm) och se så du har samma värde på alla spridare. Vill minnas att det är högohmiga spridare på all bmw, så du bör ha ett värde över 10 och värdet ska inte variera mellan spridarna.
En annan sak jag tänkte på var att du kanske har en igensatt retur så du får för högt soppatryck i fuelrailen, lossa returslangen och blås med lite tryckluft i slangen och lossa motsvarande slang vid tankarmaturen och se så returen inte är igenkorkad.
Ytterligare en sak som jag blivit tipsad om vid tidigare liknande fall är att avluftningen till tanken kan ha blivit igensatt och det blir ett vakum i soppasystemet, detta ska tydligen avhjälpas genom att öppna tanklocket. Jag har aldrig varit med om detta fenomen själv, men det skadar ju inte att prova.
En annan sak jag tänkte på var att du kanske har en igensatt retur så du får för högt soppatryck i fuelrailen, lossa returslangen och blås med lite tryckluft i slangen och lossa motsvarande slang vid tankarmaturen och se så returen inte är igenkorkad.
Ytterligare en sak som jag blivit tipsad om vid tidigare liknande fall är att avluftningen till tanken kan ha blivit igensatt och det blir ett vakum i soppasystemet, detta ska tydligen avhjälpas genom att öppna tanklocket. Jag har aldrig varit med om detta fenomen själv, men det skadar ju inte att prova.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
AndersJ wrote:Nu famlar jag i mörkret i brist på att jag inte kommit på något annat att prova. Men i.v.f, har du mätt upp spridarna? Ställ in din multimeter på att mäta motstånd (ohm) och se så du har samma värde på alla spridare. Vill minnas att det är högohmiga spridare på all bmw, så du bör ha ett värde över 10 och värdet ska inte variera mellan spridarna.
En annan sak jag tänkte på var att du kanske har en igensatt retur så du får för högt soppatryck i fuelrailen, lossa returslangen och blås med lite tryckluft i slangen och lossa motsvarande slang vid tankarmaturen och se så returen inte är igenkorkad.
Ytterligare en sak som jag blivit tipsad om vid tidigare liknande fall är att avluftningen till tanken kan ha blivit igensatt och det blir ett vakum i soppasystemet, detta ska tydligen avhjälpas genom att öppna tanklocket. Jag har aldrig varit med om detta fenomen själv, men det skadar ju inte att prova.
Tack, jag skall pröva mäta upp spridarna. Tyvärr är det väl inte troligt att alla 4 spridarna har gett upp på samma gång.
Jag har provat rycka säkringen till pumpen, det bli inte bättre. Trycket borde väl sjunka när den slutar pumpa.
Jag skall pröva öppna tanklocket också...
Tack för alla bra tips, fortsätt mata på!!! Jag vet att detta skall gå att lösa med er hjälp.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
en polare fick samma prob på sin m5a 90 o det var det främre rem (trigge hjul) eller va det heter som sitter på en krysskil ....där hade krysskilen gått av så det flyttade lite på sig o sån misstände o hade sig vet inte om det ser likadant ut på m40 motorn......såg nu att ni redan tagit upp detta sorry
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
- CorsaManiac
- Posts: 179
- Joined: 23 Nov 2005, 12:03
- Location: Borlänge
Chrille wrote:
Tack, jag skall pröva mäta upp spridarna. Tyvärr är det väl inte troligt att alla 4 spridarna har gett upp på samma gång.
Jag har provat rycka säkringen till pumpen, det bli inte bättre. Trycket borde väl sjunka när den slutar pumpa.
Jag skall pröva öppna tanklocket också...
Tack för alla bra tips, fortsätt mata på!!! Jag vet att detta skall gå att lösa med er hjälp.
Hmm,, fan det där verkar ju helt sjukt. Det här är långsökt som fan men kolla så inte bränsletrycksregulatorns membran inte är trasigt så att bensinen tar vägen genom den och genom vakumslangen in i insuget. En polare hade klämt sönder sin när han hade monterat en extra ventil efter BTR för att kunna höja trycket och därmed sprängt membranet. Visserligen hade det fyllt hela motorn så det blev hydrolock när han försökte starta.
Och om du kör runt motorn utan tändstift för att rensa den från bränsle så se för guds skull till att det inte finns möjlighet att det kan bli nån gnista nånstans, det glömde vi,,,, helvete vad det brann.
Men på samma gång tycker jag inte att det ska vara det heller när du provat att slå av pumpen,,,
Jag är inte klok, men jag har mer kul helvrickad,,
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Hade det problemet med BTR:en på en 740 turbo jag hade, drog typ 10 liter milen tills den inte gick starta mer... Jävlar vad en kompis belv duschad när vi körde på startmotorn utan tändstift i
Kan va ett kabelfel eller nånting också, min 242 turbo blev full av soppa och gjorde sådär när jag hade missat en skarv på kopplingsschemat när jag kopplade in sprutet
Kan va ett kabelfel eller nånting också, min 242 turbo blev full av soppa och gjorde sådär när jag hade missat en skarv på kopplingsschemat när jag kopplade in sprutet