Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Ett annat tips är att sätta lysdioder som du kopplar parallellt med spridarna, då kan du se om spridarna öppnar som de ska eller om de har fastnat i något läge.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Råkade ut för samma fel på min Corsa turbo, den baktände och surade och stardade ibland och gick i några sekunder på ett par cylindrar tills den surade ihop igen.
Jag letade och letade efter fel men hittade inget, till sist mätte jag upp kabelhärvan till motorn och upptäckte ett kabelbrott i en av trådarna till luftmängdmätaren, drog nya kablar till den och sen gick den som vanligt igen.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag har prövat rycka både spjällägesgivarn och LMM.en ingen som helst skillnad.

Rätt smart me spridarna, kan ju vara värt ett försök.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Det konstiga är att felet ändrar sig.

När jag skulle pröva i går så gick det knappt dra runt starten den tvärstannade om och om igen. Sen helt plötsligt så gick den runt utan att baktända. startar dock inte...

Försökte filma baktändningarna fick inte med de första dock.

http://www.youtube.com/watch?v=HwCS3kfniT4

Notera 2 sekunder in i filmen, där tvärstannar startmotorn (se även på fläkten) Och sådär håller det på... i bland värre o i bland mindre...

Jag rycker mitt hår nu! :x Hatar denna bil!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

banzai wrote:Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min :shock:
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på :P
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!



Precis... EXAKT samma! Du hittade inget fel då alltså?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Skulle testa byta stiften, de kanske slagit igen under alla startförsök.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Mysko, sådär gick min när det var hål i slangen mellan spjäll - lmm =)
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

Chrille wrote:
banzai wrote:Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min :shock:
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på :P
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!



Precis... EXAKT samma! Du hittade inget fel då alltså?


Näe det gjorde jag inte.. Orkade inte med fanskapet så sålde den som resdelsbil..
Funderar på detdär ibland å man vill ju veta vad felet var..
Men prova att byta stiften, gjorde ingen skillnad på min men man vet ju aldrig!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Nu famlar jag i mörkret i brist på att jag inte kommit på något annat att prova. Men i.v.f, har du mätt upp spridarna? Ställ in din multimeter på att mäta motstånd (ohm) och se så du har samma värde på alla spridare. Vill minnas att det är högohmiga spridare på all bmw, så du bör ha ett värde över 10 och värdet ska inte variera mellan spridarna.

En annan sak jag tänkte på var att du kanske har en igensatt retur så du får för högt soppatryck i fuelrailen, lossa returslangen och blås med lite tryckluft i slangen och lossa motsvarande slang vid tankarmaturen och se så returen inte är igenkorkad.

Ytterligare en sak som jag blivit tipsad om vid tidigare liknande fall är att avluftningen till tanken kan ha blivit igensatt och det blir ett vakum i soppasystemet, detta ska tydligen avhjälpas genom att öppna tanklocket. Jag har aldrig varit med om detta fenomen själv, men det skadar ju inte att prova.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

AndersJ wrote:Nu famlar jag i mörkret i brist på att jag inte kommit på något annat att prova. Men i.v.f, har du mätt upp spridarna? Ställ in din multimeter på att mäta motstånd (ohm) och se så du har samma värde på alla spridare. Vill minnas att det är högohmiga spridare på all bmw, så du bör ha ett värde över 10 och värdet ska inte variera mellan spridarna.

En annan sak jag tänkte på var att du kanske har en igensatt retur så du får för högt soppatryck i fuelrailen, lossa returslangen och blås med lite tryckluft i slangen och lossa motsvarande slang vid tankarmaturen och se så returen inte är igenkorkad.

Ytterligare en sak som jag blivit tipsad om vid tidigare liknande fall är att avluftningen till tanken kan ha blivit igensatt och det blir ett vakum i soppasystemet, detta ska tydligen avhjälpas genom att öppna tanklocket. Jag har aldrig varit med om detta fenomen själv, men det skadar ju inte att prova.



Tack, jag skall pröva mäta upp spridarna. Tyvärr är det väl inte troligt att alla 4 spridarna har gett upp på samma gång.

Jag har provat rycka säkringen till pumpen, det bli inte bättre. Trycket borde väl sjunka när den slutar pumpa.

Jag skall pröva öppna tanklocket också...



Tack för alla bra tips, fortsätt mata på!!! Jag vet att detta skall gå att lösa med er hjälp. :!:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

en polare fick samma prob på sin m5a 90 o det var det främre rem (trigge hjul) eller va det heter som sitter på en krysskil ....där hade krysskilen gått av så det flyttade lite på sig o sån misstände o hade sig vet inte om det ser likadant ut på m40 motorn......såg nu att ni redan tagit upp detta sorry
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Prøv et nytt fordelerlokk. Trenger ikke være iorden selv om det er nytt
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Chrille wrote:Jag har prövat rycka både spjällägesgivarn och LMM.en ingen som helst skillnad.

Rätt smart me spridarna, kan ju vara värt ett försök.


Alla bilar går väl inte med lmm´en urkopplad? min Åpel gjorde inte det iaf.
User avatar
Icee
Posts: 248
Joined: 06 Jan 2007, 23:48
Location: Finland Vasa

Post by Icee »

Mät tempsensorn i lmm, låter ju precis som den tror de är -40 hela tiden (den gör så då den går sönder) Värdet har jag inte i huvet till den men kan kolla i morron då jag går ut i garaget.
Flinty
Posts: 9
Joined: 06 Oct 2006, 17:30
Location: Torsby
Contact:

Post by Flinty »

Chrille wrote:

Tack, jag skall pröva mäta upp spridarna. Tyvärr är det väl inte troligt att alla 4 spridarna har gett upp på samma gång.

Jag har provat rycka säkringen till pumpen, det bli inte bättre. Trycket borde väl sjunka när den slutar pumpa.

Jag skall pröva öppna tanklocket också...



Tack för alla bra tips, fortsätt mata på!!! Jag vet att detta skall gå att lösa med er hjälp. :!:


Hmm,, fan det där verkar ju helt sjukt. Det här är långsökt som fan men kolla så inte bränsletrycksregulatorns membran inte är trasigt så att bensinen tar vägen genom den och genom vakumslangen in i insuget. En polare hade klämt sönder sin när han hade monterat en extra ventil efter BTR för att kunna höja trycket och därmed sprängt membranet. Visserligen hade det fyllt hela motorn så det blev hydrolock när han försökte starta.
Och om du kör runt motorn utan tändstift för att rensa den från bränsle så se för guds skull till att det inte finns möjlighet att det kan bli nån gnista nånstans, det glömde vi,,,, helvete vad det brann.:oops:

Men på samma gång tycker jag inte att det ska vara det heller när du provat att slå av pumpen,,, :cry: :cry:
Jag är inte klok, men jag har mer kul helvrickad,,
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Gör som flinty säger byt btr, för har den som han skriver hängt sig då kan det blir väldigt konbstiga saker, till exempel som att har du tankat tio liter så kommer du två mil, på den soppan, råkade ut för det själv, men minnet har man ju som en burk
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Hade det problemet med BTR:en på en 740 turbo jag hade, drog typ 10 liter milen tills den inte gick starta mer... Jävlar vad en kompis belv duschad när vi körde på startmotorn utan tändstift i ;)

Kan va ett kabelfel eller nånting också, min 242 turbo blev full av soppa och gjorde sådär när jag hade missat en skarv på kopplingsschemat när jag kopplade in sprutet
Post Reply