TB Racing wrote:Tjenare! Jag hade åxå lite problem med mitt DTA. Det var jävligt känsligt med avståndet mellan triggerhjul och givare. nu kör jag med 0,3mm. Kör jag med större avstånd så får jag signal på skärmen men för många felkoder. Och lika måste det vara bra kräm i batteriet. Är det för lite svag ström så då måste man använda batteristarter eller kabla igång bilen. Är kanske lite hjälp på vägen.
Jag mätte kamaxel givaren & den lägger signal bra där kamsynken kommer(värde på signal kabeln är ständig 5 volt tills givar bulten kommer då försvinner 5 volten ner till 0).
Försökte polvända vevaxel triggen men de gav ingen gnista.
Flyttade vev givaren närmare hjulet(avstånd 0,25mm).
testade å koppla ur "one coil per plug" för å se om de va fel på kamtriggen men de kom ingen gnista.
Men de gnistrar fint när jag kör testprogramet för tändspolarna!
När jag kör diagnosfönstret i dta't så får jag värdet -1/-2 på kamgivaren när jag kör på starten, om de skulle vart fel på givaren så borde den räknat up för varje varv som den registrerar ett fel.
detta börjar nästan bli lustigt!. men på lördag ska jag ta med ett ociloskop å mäta signalen på vev triggen så jag är säker på att den går åt rätt håll.
Vet inte om det bara är dta som behöver det, men det behövdes till mina spolar med inbyggda slutsteg.
Man lägger ett motstånd på typ 1000 ohm mellan spolens signalkabel och 12 volt. Ett motstånd till varje spole.
Prova annars att koppla in en gammal hederlig tändspole till valfri bil, å klicka bort external coil amps, å kolla om det funkar. Funkar det så skulle jag gissa på att du behöver motstånden till spolarna.
Hittade denna text i hjälpen i dta:t...
Certain amplifiers need a "pull up" resistor between 12 volts and the ECU coil output. Others have them fitted internally. If in doubt consult the coil manufacturer.
erik@e30 wrote:Idag va jag ledig å va å skruva på bilen.
Jag mätte kamaxel givaren & den lägger signal bra där kamsynken kommer(värde på signal kabeln är ständig 5 volt tills givar bulten kommer då försvinner 5 volten ner till 0). Försökte polvända vevaxel triggen men de gav ingen gnista. Flyttade vev givaren närmare hjulet(avstånd 0,25mm). testade å koppla ur "one coil per plug" för å se om de va fel på kamtriggen men de kom ingen gnista. Men de gnistrar fint när jag kör testprogramet för tändspolarna! När jag kör diagnosfönstret i dta't så får jag värdet -1/-2 på kamgivaren när jag kör på starten, om de skulle vart fel på givaren så borde den räknat up för varje varv som den registrerar ett fel. detta börjar nästan bli lustigt!. men på lördag ska jag ta med ett ociloskop å mäta signalen på vev triggen så jag är säker på att den går åt rätt håll.
Tips å ideer mottages med glädje!!!
vad jag förstått så då man kör programmet så man får se om stiften gnistar så ska man bara köra den om man inte får nån gnista då man drar runt motorn...om det det inte gnisar vid start så är det kam eller vev sensorn som jäklas....
Idag va jag å skruva igen..
började med å dra av min "fördelar hållare" som jag hadde gängat upp ett hål i å satt en m6 insex skruv i.
jag skulle byta den för att sätta en sekakants skruv...
Så de va bara å ta loss skiten å svetsa upp en riktig klack som givarn kunde läsa på.
men de hjälpte inte... när jag kollar på diagnos fönstret i mitt dta å kör på starten så får jag -2 -3 i fönstret där registrerade fel på kamaxelgivaren står.
ociloskops mätte upp vev triggen. å den gav en riktigt fin kurva! +att den lägger "hoppet" åt rätt håll.
Då började känslorna rusa i min kropp så jag bestämde mig för att koppla ner all utrustning ge upp å åka till angereds bron!
Jag ångrade mig efter en stund å åkte tillbaka för att mäta på kabelstiften vid styrenheten istället( vev trigger signal ) å där va de svårt att få en bra kurva! hadde IOF kopplat ur ecu när jag mätte!!!!!!
Så nu ska jag byta ut signal kabeln.
Undrar villken kabel på elfa man ska köpa (skärmad tre-ledad)
Har du byggt ny kabelstam? Har du kvar en del av original så kanske du inte har spänning till spolarna när du kör på starten. Det ÄR rätt inställt om du får det att gnistra med testfunktionen.
I diagnostikfönstret, vad får du för siffror på rejected crank-pulses och sync errors?
Håkan wrote:Har du byggt ny kabelstam? Har du kvar en del av original så kanske du inte har spänning till spolarna när du kör på starten. Det ÄR rätt inställt om du får det att gnistra med testfunktionen. I diagnostikfönstret, vad får du för siffror på rejected crank-pulses och sync errors?
Ja har en helt ny kabelstam, med nya givare.
När jag kör på starten länge/ några sekunder så kommer värdet "minus ett" på "cam sensor errors"
Testade boxen på en annan bmw m30 turbo idag å den funkade bra så de e inte fel i den i alla fall....
e de någon som vet om volvos tändspolar ska ha onormalt lång uppladnings tid? / längre än 3000 milisekunder?
Är kamgivaren av induktiv eller Hall-typ. Det sitter jumpers i boxen som man måste flytta beroende på typ av givare. De brukar vara inställda för induktiv vevgivare och hall på kammen.