Svarva kolvar m20b25 motor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

JaJsEn

Post by JaJsEn »

ingen som direkt fått det att funka bra med kopparpakningar, men PPF säljer därimot en MLS pakning som ä r 3 mm tjock, o då behöver du inte kompsänka på annat sätt.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
peppe
Moderator

Post by peppe »

BmW[RsR] wrote:Kan nån Förklara hur jag mäter upp kompen på min motor?
/mvh jonas
Ps. ursäkta om jag stal tråden ds.

Sökte på google, detta tog 1 sekudnder att få fram. Är tyvärr för lat för att skriva idag :)

http://www.stahlmotor.se/kompression.html
peppe
Moderator

Post by peppe »

xtiz wrote:Är det 8.0:1 med orginal topp packning? slipper hjag svarva om jag bara ha en 3 mm kopparpackning? Mvh xTiz

Det är 8.8:1 med orginal packning, svarvar du kolvarna som vi pratat tidigare om i tråden så hammnar du på ~8.0:1 beror på fb-rummen lite också.

Svarva kolvarna, skippa kopparn. Alt2. köp MLS.
sh0rty^

Post by sh0rty^ »

peppe wrote:
xtiz wrote:Är det 8.0:1 med orginal topp packning? slipper hjag svarva om jag bara ha en 3 mm kopparpackning? Mvh xTiz

Det är 8.8:1 med orginal packning, svarvar du kolvarna som vi pratat tidigare om i tråden så hammnar du på ~8.0:1 beror på fb-rummen lite också.

Svarva kolvarna, skippa kopparn. Alt2. köp MLS.

+ O - ringer så er du der ;)
E21_Rille

Post by E21_Rille »

peppe: kommer ej ihåg hur stora förbränningsrummen är... var 2 år sen jag gjorde det....
sh0rty^

Post by sh0rty^ »

peppe wrote:Har du 8.8:1 kolvarna så tycker jag att du ska svarva dom helt plana. Ingen grop eller något tjaffs det behövs inte om du plattar av dom.

Jag tog ned mina lite under deck för att få 7.9:1, tror det blir 8.0:1 med urgröpta förbränningsrum och plan kolv..

Image

Hei Peppe, har du muligheten til å måle hvor langt det er fra midten av senterbolten til toppen av stempelet for meg?

Skal svarva i dag, og begynne å sette sammen motoren igjen :D

- lars olafsen
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag sitter på skolan nu och jag har varken mått eller en vetting bild.

Men om du kikar på denna bilden så har jag ritat ett sträck just under den fasade kanten, samt du ser lite av squishen på kolven.

Det du ska göra med dina kolvar är att svarva bort squishen ända ned till den där kanten jag har ritat ut.

Håller du i en av dina kolvar så kommer du se direkt vad jag menar, samt hur mycket du skall ta ned.

Har jag förklarat dåligt får du säga till ska jag leta upp en vetting bild åt dig, eller skaka fram några mått.

Den dåliga bilden:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=39467
peppe
Moderator

Post by peppe »

E21_Rille wrote:peppe: kommer ej ihåg hur stora förbränningsrummen är... var 2 år sen jag gjorde det....

Jag minns inte hur stora orginal var, jag hade börjat gröpa ur dom innan jag började mäta mig fram till det jag ville ha :/
sh0rty^

Post by sh0rty^ »

peppe wrote:Jag sitter på skolan nu och jag har varken mått eller en vetting bild.

Men om du kikar på denna bilden så har jag ritat ett sträck just under den fasade kanten, samt du ser lite av squishen på kolven.

Det du ska göra med dina kolvar är att svarva bort squishen ända ned till den där kanten jag har ritat ut.

Håller du i en av dina kolvar så kommer du se direkt vad jag menar, samt hur mycket du skall ta ned.

Har jag förklarat dåligt får du säga till ska jag leta upp en vetting bild åt dig, eller skaka fram några mått.

Den dåliga bilden:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=39467

Hei Peppe

Nå forstår jeg hva du mener :) KIkka akkurat på stemplene, skal svarva i morgen, and then assembly this weekend :D

Takk for all hjelp peppe!
Post Reply