Tickande M50B25 motor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Tickande M50B25 motor.

Post by Stiffmeister »

Har en M50B25 Tic utan vanos som har börjat ticka väldigt mkt. Tickandet blir värre när motorn börjar komma upp i temperatur och blir värre hela tiden och oljetrycket kunde varit bättre...ligger under 1kg. Det sitter nya ram och vevlager i den. Nåt bra förslag på vart man ska börja kolla ?!
Mkt tacksam för hjälp
/Micke
User avatar
bemmerfanatic
Posts: 223
Joined: 07 Dec 2005, 23:37
Location: norge, lørenskog

Post by bemmerfanatic »

har du nok olje da??;-)
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
User avatar
bemmerfanatic
Posts: 223
Joined: 07 Dec 2005, 23:37
Location: norge, lørenskog

Post by bemmerfanatic »

Tikkende ventiler og vibrasjoner på tomgang kan forekomme på den motoren. Vanligste årsaken til dette er igjensatte hydrauliske ventilløftere som kan forårsakes av slurving av oljebytte.

hvis tikkingen kommer fra toppen da vel og merke..
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Kört alldeles för fett så oljan blivit utspädd med soppa??

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

oljetryck på 1kg är inte bra. man brukar väll ha tryck på ca 3kg på tomgång. och upp till 5kg om man varvar upp lite
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

3kg på tomgång??? tror jag inte jag heller hade, och min maskin var nyrenoverad och gick som en spinnande katt tills den dog på mantorp=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

hmm jag hade 4kgtryck och upp till 6 på min motor.
så om du har 1kg så lär du inte starta motorn nått mer förrens du har hittat felet.
/mvh jonas
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

Motorn är nyrenoverad och ärtan har mappat den så den går kanonfint...förutom att den har börjat låta så illa :shock: Det lär nog inte vara slarv med oljebyten. Har bytt oljan 4 ggr under dom lugna 25 milen jag har kört. Har för tillfället Quaker State 5W/40 mineralolja i. Har oxå funderat på om det kan vara lyftarna som kan strula men vad kan man göra åt dom om dom skulle vara igensatta ? Går det att bara tvätta dom eller vad gör man ?
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

hur och vars har ni satt era givare?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Renoverad motor innebär även ny oljepump i detta sammanhang?
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

Japp, ny oljepump och nya kedjor.
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

Alligator. Jag har satt givaren på T-korset vid gamla oljetrycksgivaren där jag tagit oljan till turbon.

Har för mej att det sitter nån form av tryckbegränsningsventil på undersidan av toppen ? Vet nån om det gör det på denna eller e det nån annan modell jag tänker på ?!
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Varm motor har man straxt över 1 kg på tomgång kall runt 3.. Tryckarna går att plocka isär å rengöra..

Mvh stefan
Last edited by Insanity on 12 Jan 2006, 17:03, edited 1 time in total.
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag tippar på att du tyvärr haft skit kvar i motorn vid uppstart.
Då förstörs oljepump och lager fort:(

Du skulle haft tag på tryckare från en bil du vet inte tickar.
Men dom flesta brukar tyvärr ticka lite..
Stiffmeister
Posts: 86
Joined: 11 Jan 2006, 19:34
Location: Bålsta

Post by Stiffmeister »

Plockade bort ventiltryckarna igår men hur får man ut själva lilla tryckaren på undersidan där. Kan man blåsa ut den med tryckluft eller finns det nån annan intelligent lösning på det ?!
Antar att det är där det strular om det är krångel med tryckarna ?!
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Kan gå att blåsa ut, annars ta en tång å dra ut den..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Töm på olja och gå igenom den noga efter spåner ifrån lager skulle jag ha gjort om trycket har blivit lägre.
Post Reply