BMW M535i Turbo e28
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället......Bäckis wrote:He he, du gillar ju att jobba så....erikkihl wrote:Inte jag heller då det var mer jobb än väntatBäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.Men nu så sitter den där i alla fall....
Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma...

robert wrote:varför köra e34 m5 bakvagn? varför inte bara byta axlar på den bakvagnen du har där är medbringare, knutar, diff samma innehåll juh
Då blir jag nyfiken på varför man inte ska använda M5 bakvagn? Det skiljer väl ca 10 år i teknik iaf. Allt sitter ju monterat på M5 bakvagn, det är kraftigare, justering finns, större bromsar etc.Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.
Känns som det är lika mycket jobb att bygga om den befintliga bakvagnen.
Nu blir hela "bryggan" stumt monterad i bilen men diffklumpen sitter gummiupphängd, torde minska vägljud och även minska vibrationer som får fästpunkter att spricka.
Det är mina teorier, jag har aldrig byggt om en bakvagn,,,

Jag är inte klok, men jag har mer kul helvrickad,,
Hahaha, dagens kommentar är fälld.erikkihl wrote:Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället......Bäckis wrote:He he, du gillar ju att jobba så....erikkihl wrote: Inte jag heller då det var mer jobb än väntatMen nu så sitter den där i alla fall....
Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma...


Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen



aha, e de en m5 motor? kollade inte specen, såg bara att det var lika block som m30:in minBäckis wrote:Nej, M5 har en mkt tunn topp och löst kamhus.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Självklart blir det frambromsar med ifrån M5'an! bakkåpan har jag ju knäckt en gång, så den har jag svetsat ihop och den blir nog svår att förstärka så mycket mer å det känns som om den inte kommer att hålla... Men men nu sitter den där i all fall, ska upp å fixa upphängning till den bakra balken nu!robert wrote:Flinty wrote:robert wrote:varför köra e34 m5 bakvagn? varför inte bara byta axlar på den bakvagnen du har där är medbringare, knutar, diff samma innehåll juhDå blir jag nyfiken på varför man inte ska använda M5 bakvagn? Det skiljer väl ca 10 år i teknik iaf. Allt sitter ju monterat på M5 bakvagn, det är kraftigare, justering finns, större bromsar etc.Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.
Känns som det är lika mycket jobb att bygga om den befintliga bakvagnen.
Nu blir hela "bryggan" stumt monterad i bilen men diffklumpen sitter gummiupphängd, torde minska vägljud och även minska vibrationer som får fästpunkter att spricka.
Det är mina teorier, jag har aldrig byggt om en bakvagn,,,
mjadu alltså m5 e34 bakvagnen är juh eg dumt gjord bara en vidare förstärk 5 serie. Vad skulle vara kralligare på den, balken möjligtvisDiffen har samma innehåll dvs 9" håller för sten, yttre medbringare svårt att se att de skulle skilja i hållbarhet, bägge 108mm knutar ... de ända man eg skulle behöva förbättra på orginal är bakkåpan till diffen och dess infästning... större bromsar... ja visst men kompenseras de fram oxo då de nu är större bak än fram?
nåja hur som var bara att de känndes som onödigt med jobb för "lite".. men när de väl är gjort så varför inte
Ja man får kapa av orginal silentblock, svarva nya som man svetsar dit. Sen är det bara att börja mäta in den tills man blir sne i ögonen....Synthetic wrote:hur mycket fick du göra för att få dit e34 bakvagnen?
Och ha med sig jävligt mycket med tålamod för du kan va säker på att du får plocka ner skiten å göra om ett minst en gång...

Man tackarjohankihl wrote:Hahaha, dagens kommentar är fälld.erikkihl wrote:Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället......Bäckis wrote: He he, du gillar ju att jobba så....![]()
![]()
Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen![]()
![]()



Ja ni kan väl behöva ha någon undanflykt hos er, då det verkar va mest aktivitet runt LG's kaffe bord fö er




Då det är mindre med jobb att montera en komplett bakvagn från M5 som bevisligen är bättre så ser jag mer fördelar än nackdelar.robert wrote:
mjadu alltså m5 e34 bakvagnen är juh eg dumt gjord bara en vidare förstärk 5 serie. Vad skulle vara kralligare på den, balken möjligtvisDiffen har samma innehåll dvs 9" håller för sten, yttre medbringare svårt att se att de skulle skilja i hållbarhet, bägge 108mm knutar ... de ända man eg skulle behöva förbättra på orginal är bakkåpan till diffen och dess infästning... större bromsar... ja visst men kompenseras de fram oxo då de nu är större bak än fram?
nåja hur som var bara att de känndes som onödigt med jobb för "lite".. men när de väl är gjort så varför inte
Det finns justering original på M5, då sparar man tid än att bygga om den gamla bryggan.
Infästningen till klumpen är starkare på M5, den gamla har inte orkat med kraften från en överladdad M-motor när den inte hängde med den förra 3,2l på ca 500+hk och hade blivit tvungen att modifieras.
Krängningsstaget kraftigare på M5, kan vara kul att ha väghållning med tanke på att det går att bottna en HX55 med M5-motor, osv osv,,
Så att det skulle vara mycket väsen för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen,


Jag är inte klok, men jag har mer kul helvrickad,,
Det är ju bara när du är där och smittar med ditt urvärmländska fika humör... annars är det ju ALLTID full aktivitet (hahahahaha)erikkihl wrote:Man tackarjohankihl wrote:Hahaha, dagens kommentar är fälld.erikkihl wrote: Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället......![]()
![]()
Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja ni kan väl behöva ha någon undanflykt hos er, då det verkar va mest aktivitet runt LG's kaffe bord fö er![]()
![]()
![]()



Dags för någon Degerfors tur snart eller?
[quote="johankihlDet är ju bara när du är där och smittar med ditt urvärmländska fika humör... annars är det ju ALLTID full aktivitet (hahahahaha)
Dags för någon Degerfors tur snart eller?[/quote]
Ja du får väl skylla på mig då
E väl bara en dålig ursäkt till kärringen din att du bygger bil, när du hellre sitter i Degerfors å smuttar på en kaffe kopp
Ja det är väl dags snart, du får väl säga till LG att han speedar på så han får delarna så ska jag komma ner!



Dags för någon Degerfors tur snart eller?[/quote]
Ja du får väl skylla på mig då





Ja det är väl dags snart, du får väl säga till LG att han speedar på så han får delarna så ska jag komma ner!