Tjena
Sitter och funderar på att köpa ny turbo till min bil. Sitter idag en Garrett T34 med kullager monterat. Med orginal grenrör så börjar den spoola vid ca 1900 V/min och har 0.5 vid 2200V/min ungefär, detta på 3:ans växel. Men har nu bytt grenrör till ett med lite grövre rör, så spoolupen blir antagligen lite senare. A/R på avgashuset är 0.63.
Nu till frågan vad tror ni om GT3582R på denna maskin? Den skall brukas på gata/bana men tycker att T34 är aningens liten, då den räcker till ca 400hk på vevaxeln, säger cossie pojkarna. Funderar på 3582 med 0.82 A/R eller ska man sköra med det mindre avgashuset då respons är önskvärt?
Motorn har följande spec:
8ventilers rad 4:a
wössner smidda kolvar
smidda stakar
smidd vevaxel
allt balanserat
portad topp
Orginal kammar (ska byta insugs kam)
matchportat insug med 65mm spjäll (ID)
egenbyggt grenrör (48.4mm YD)
Chargecooler installation som funkar mycket bra, insugstemp på ca 15-20 grader i insuget med t34:an.
Eller skall man titta på någon precision snurra? isf vilken
MVH
Garret GT3582R? Eller likvärdig?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Bmwandreas
- Moderator
- Mattias Sandgren
När du får ladd är oerhört svårt att svara på men förutom grenrör, wastegate-styrning så är det vilka kamaxlar du har som är helt klart avgörande. När du har vridmax, och hur mycket, som sugmotor säger en hel del när du jämför. Tyvärr går man oftast på vad som funkat på andra maskiner. 
Är det dubbla överliggande på din motor? Fiat twin-cam eller ?

- Bmwandreas
- Moderator
Jo jag förstår att det är svårt, men ville ha ett ungefär...Mattias Sandgren wrote:När du får ladd är oerhört svårt att svara på men förutom grenrör, wastegate-styrning så är det vilka kamaxlar du har som är helt klart avgörande. När du har vridmax, och hur mycket, som sugmotor säger en hel del när du jämför. Tyvärr går man oftast på vad som funkat på andra maskiner.
Japps fiat twin cam (fast lancia men same thing) max vrid 3500 och max effekt 5500 me orginal delar... nu är det lite högre komp och annat grenrör, tillsammans med portningen, förövrigt orginal. Men som sagt kammar skall ev bytas...
Men 2 bar vid 3500 låter helt okej... är ju iaf 1000 varv tidigare än med 35:an..
Har vart inne på gt35r eller 3076:an tidigare själv.
- Bmwandreas
- Moderator