Garret GT3582R? Eller likvärdig?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Ozze

Garret GT3582R? Eller likvärdig?

Post by Ozze »

Tjena

Sitter och funderar på att köpa ny turbo till min bil. Sitter idag en Garrett T34 med kullager monterat. Med orginal grenrör så börjar den spoola vid ca 1900 V/min och har 0.5 vid 2200V/min ungefär, detta på 3:ans växel. Men har nu bytt grenrör till ett med lite grövre rör, så spoolupen blir antagligen lite senare. A/R på avgashuset är 0.63.

Nu till frågan vad tror ni om GT3582R på denna maskin? Den skall brukas på gata/bana men tycker att T34 är aningens liten, då den räcker till ca 400hk på vevaxeln, säger cossie pojkarna. Funderar på 3582 med 0.82 A/R eller ska man sköra med det mindre avgashuset då respons är önskvärt?

Motorn har följande spec:
8ventilers rad 4:a
wössner smidda kolvar
smidda stakar
smidd vevaxel
allt balanserat
portad topp
Orginal kammar (ska byta insugs kam)
matchportat insug med 65mm spjäll (ID)
egenbyggt grenrör (48.4mm YD)
Chargecooler installation som funkar mycket bra, insugstemp på ca 15-20 grader i insuget med t34:an.

Eller skall man titta på någon precision snurra? isf vilken

MVH
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Ska du ha respons lär du titta på GT3076 med 0.82 avgashus.
GT35R på en sån här motor blir långa vägar från vad du har nu. Räkna med fullt ladd vid ca 4500rpm.

GT3076 klarar 500hk och har mkt fin respons.
Ozze

Post by Ozze »

när tror du jag skulle ha fullt ladd med 3076? och jo jag förstår att det är svårt att säga exakt, men på ett ungefär?

Då jag har tänkt att endast varava ca 7000 så blir det ju inte mycket kvar att åka på med 35an.

MVH
Mattias Sandgren

Post by Mattias Sandgren »

När du får ladd är oerhört svårt att svara på men förutom grenrör, wastegate-styrning så är det vilka kamaxlar du har som är helt klart avgörande. När du har vridmax, och hur mycket, som sugmotor säger en hel del när du jämför. Tyvärr går man oftast på vad som funkat på andra maskiner. ;)

Är det dubbla överliggande på din motor? Fiat twin-cam eller ?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

På cossie brukar de ladda 2 bar vid 3500 rpm.
Ozze

Post by Ozze »

Mattias Sandgren wrote:När du får ladd är oerhört svårt att svara på men förutom grenrör, wastegate-styrning så är det vilka kamaxlar du har som är helt klart avgörande. När du har vridmax, och hur mycket, som sugmotor säger en hel del när du jämför. Tyvärr går man oftast på vad som funkat på andra maskiner. ;)

Är det dubbla överliggande på din motor? Fiat twin-cam eller ?
Jo jag förstår att det är svårt, men ville ha ett ungefär...

Japps fiat twin cam (fast lancia men same thing) max vrid 3500 och max effekt 5500 me orginal delar... nu är det lite högre komp och annat grenrör, tillsammans med portningen, förövrigt orginal. Men som sagt kammar skall ev bytas...

Men 2 bar vid 3500 låter helt okej... är ju iaf 1000 varv tidigare än med 35:an..

Har vart inne på gt35r eller 3076:an tidigare själv.
Ozze

Post by Ozze »

vad säger ni om precision sc61 då? klarar ju lite mera effekt än 3076:an samt finns med .63 avgashus? kanske även kullagrad? Och ett annat plus är ju bättre pris än garrett snurran...

MVH
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

SC61an har ungefär lika respons som GT3582R, då den har samma kompressordel.
Post Reply