AndersJ E30 335

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

kallevedlund

Post by kallevedlund »

Var kan man köpa såna coiloverkit??
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Bonje

Post by Bonje »

skurt wrote:Var kan man köpa såna coiloverkit??

www.millway.se
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Nisse977

Post by Nisse977 »

Fint jobbat Anders!

Det var en trevlig pratstund i garaget igår :)

Här är min tråd på rejsa: (men du måste nog regga dig för att kunna se den)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26422

På sista sidan kan du se lite om styrväxelbytet, och de nya krängarna, om du är intresserad av det :D
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=336

Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
AndersJ

Post by AndersJ »

Tackar :) Jag får säga detsamma.

Tog mig en titt i din tråd och kan väl säga att jag fick mycket inspiration av ditt bygge:). Ska bara få tillgång till svarvarna och fräsen i skolan. Sen kan man börja bygga lite roliga prylar :)

Slänger in en bild på beemern från uppstartsförsöket igår. Uppstarten gick inte helt bra faktiskt :cry:. Motorn går igång och tänder till direkt men sen börjar den gå ojämt och dör efter ett tag. Konsulterade worre som tipsade mig om att kolla över triggergivaren och hjulet. Har gått igenom loggarna som visar att motorn varvar runt 300 varv på starten, sen hoppar den upp tilll 2-3000 varv när den gått igång för att sedan dö. Att den inte varvar 3000 varv i verkligheten tyder ju på att något är knas med triggergivaren. Jag kör ju med ett 60-2 hjul och original vr-givare, ska fixa en ny givare i veckan och kolla över jorden till skärmningen. Om inte det fungerar så ska jag försöka få tag i ett oscilloskop och se vad man får för utvärden från givaren.

Image
/Anders
E30 EVO 335
Thunder Fart

Post by Thunder Fart »

tja

skulle du kunna ta ngr kort på dina motorfästen??
AndersJ

Post by AndersJ »

Så här såg de ut för ett halvår sedan, idag är de lite uppsnyggade och lackade. Motorn har satt sig och ligger nu med oljetråget mot styrväxeln så jag måste bygga om dem. Denna gången har jag vanan inne så det bör gå snabbare än när jag byggde dessa :)

Image

Image
/Anders
E30 EVO 335
Thunder Fart

Post by Thunder Fart »

tack för hjälpen, vad är dom byggda av vanlig metal? hur långt fram är motorn? och vilken kylare kör du med?

tack för att du svarade på den föra frågan, hoppas du kan svara på dessa också :oops:
Thorsella

Post by Thorsella »

allt står i fans projektråd om du bara läser :wink:
Thunder Fart

Post by Thunder Fart »

Thorsella wrote:allt står i fans projektråd om du bara läser :wink:
:oops:
Nisse977

Post by Nisse977 »

AndersJ wrote:Tackar :) Jag får säga detsamma.

Tog mig en titt i din tråd och kan väl säga att jag fick mycket inspiration av ditt bygge:). Ska bara få tillgång till svarvarna och fräsen i skolan. Sen kan man börja bygga lite roliga prylar :)

Slänger in en bild på beemern från uppstartsförsöket igår. Uppstarten gick inte helt bra faktiskt :cry:. Motorn går igång och tänder till direkt men sen börjar den gå ojämt och dör efter ett tag. Konsulterade worre som tipsade mig om att kolla över triggergivaren och hjulet. Har gått igenom loggarna som visar att motorn varvar runt 300 varv på starten, sen hoppar den upp tilll 2-3000 varv när den gått igång för att sedan dö. Att den inte varvar 3000 varv i verkligheten tyder ju på att något är knas med triggergivaren. Jag kör ju med ett 60-2 hjul och original vr-givare, ska fixa en ny givare i veckan och kolla över jorden till skärmningen. Om inte det fungerar så ska jag försöka få tag i ett oscilloskop och se vad man får för utvärden från givaren.

Hej!

Ja det är kul att tillverka saker! Idag ska jag tillverka en delrinbussning till diffen tänkte jag, den gamla i gummi var så dålig att man kunde trycka ut den ur hålet med bara fingrarna...

Eftersom mitt extraktorgrenrör inte passade nått vidare bra på M20 motorn så hade jag tänkt skicka tillbaka det, men om du är intresserad av att köpa det till din M30 så är du välkommen. Då måste det ju ändå modifieras för att passa. (det är lång väntetid på extraktorgrenrör från www.Koed.dk , om du skulle köpa ett nytt)

Hoppas du får liv i bilen snart! När var det du skulle lacka den?

Mvh Nisse 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
AndersJ

Post by AndersJ »

Nu lever hon :D

Hela söndagen jobbade jag med att få liv i motorn. Den startade upp ibland men dog sen efter några sekunder. Jag fick en mapp av Thorsell här på forumet som funkade på hans motor med motsv setup. När jag kommit på min "Trigger offset" gick hon igång och gick hur fint som helst, men sen dog den. Jaja. Jag får väl se över uppvärmningsinställningarna. Jag märkte inte av någon förändring hur mycket jag än laborerade med inställningarna. Den gick igång ibland, men dog efter ett tag.
Till slut tröttnade jag och rullade in bilen i garaget igen. Då upptäckte jag att höger bakljus och höger parkeringsljus fram lyste. När jag gick över jordpunkterna i bilen upptäckte jag vad som gjorde att motorn inte fungerade. Jordflätan från blocket till rambenet satt inte fast ordentligt... Skruvade åt den och sen startade bilen utan problem :D Det blir nog till att montera några extra jordflätor.

Lackeringen blir i påskveckan. Ägnade gårdagen till att riva ner bilen och slipa ner lacken. Samt fixa diverse småsaker som t.ex tanklocket. Tror detta kan bli snyggt när det är klart.

Image

Image
/Anders
E30 EVO 335
AndreasT

Post by AndreasT »

Ser bra ut, vilken färg blir det då 8)
AndersJ

Post by AndersJ »

Dags för en update. Har borrat om bakskivorna till 5x120 med godkänt resultat för att vara gjort med en 500-kronors pelarborr :)
Image

Sen har bilen fått lite färg också, känns rätt gött när man kommer till en vändpunkt i byggandet och kan börja plocka ihop bilen igen. Lackering är definitivt en sån vändpunkt. Lackeringen blev helt okej för att vara gjord på en våt garageplan :D Det är inte första gången jag håller i en lackspruta men det hade självklart blivit bättre om jag fått tilllgång till en riktig lokal. Naturligtvis framhävde färgen en del ojämnheter och skador som jag missat när jag gjorde underarbetet, menmen. Det kommer en vinter till, just nu vill jag bara få igång bilen.

Här är grunden precis lagd.
Image

Täcklacken blev saabs imolaröda. Färgen är inte särskilt spännande, men den är enkel att lägga. Och som sagt, jag vill få iordning bilen så snabbt som möjligt. Som ni ser så är det sol på bilderna och det ökar bara suget att få bilen körklar :)
Image

Här är täcklacken klar men framskärmarna och huven är inte målad på bilden.
Image

Framskärmar och huv klara. Nu är det bara dörrarna och bakluckan kvar, sen ska jag byta motor och sen är det besiktningsdags :)
Image
/Anders
E30 EVO 335
AndersJ

Post by AndersJ »

Bättre bild på lackeringen.

Image
/Anders
E30 EVO 335
Ximon

Post by Ximon »

Det ser riktigt bra ut Anders!
Snygg färg, och inte så vanlig på e30.
Ripper

Post by Ripper »

Ser toppen ut....skit oxå....skall ju till 99% lacka min röd och nu verkar de finnas massa röda hehe...

Riktiga sportbilar är röda säg de juh=)

Snyggt jobbat iaf....kämpa vidare nu...
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Nisse977

Post by Nisse977 »

Snyggt Anders!! Ser riktigt bra ut med rött!

Jag funderade på att lacka min bil i Volvo passionsröda färg, men jag tror det blir blanksvart istället ;)

:P
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply