AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

vad är de för gasspjäll du använder dig utav?

ser riktigt bra ut.. keep up the good work! :D
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!

Det är org spjällhus, som jag moddat lite.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu har det börja hända lite igen efter lite frånvaro i garage.
Suget att få den körklar är ganska stort då det börjar bli bättre väder.
Satte ihop motorn i helgen.

Arp pinnskruvar, nya ramlager och veven på plats:
Image

Kolvar, vevstakar och nya vevlager.
Kolvarna är viktade inom 0.1g och vevstakar är viktjusterade inom +-0.2g i stor resp lillända.
Image

Botten klar
Image

Toppen, planad och inslipade ventiler.
Image

Toppen på plats.
Image

Sedan har jag lyckats på tag på en kille som tycker polering är kul så han har fått den stora äran polera alla saker åt mig, om jag svetsar en grej på hans moped :D
Tryckrören färdigpolerade:
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:45, edited 1 time in total.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

hahah, låter ju som en ruskigt bra deal :D. Fan du har ett jävla flås när du gör grejjer
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Ser riktigt bra ut. :D
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar, ja för fan grymt bra deal :D
Nu väntar jag bara på ventilkåpan samt plattan under skall bli färdig polerade, sedan är motorn så gott som ihopsatt.

Monterade dit dom dubbla insugskammarna samt ställde in dem idag. Gjorde även klart fuelrailen.


Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:46, edited 1 time in total.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Vad är det för pryl som sitter på soppaledningen innan fuelrailen?
Hoppas du förstärker upp insuget med pinnar innan du anser att det är klart.. Även om det höll tätt för 3 bar så kommer det garanterat att spricka förr eller senare pga av utmattning i materialet när det flexar vid laddtryck, baktändningar mm mm.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Prylen är ett bensinfilter från Earls's.
Insuget är förstärkt med 5st 10mm rundstavar. Jag svetsade dem från insidan därav man kanske inte ser det är förstärkt.
Jo det blir rätt stora variationer i spänningar vid undertryck/övertryck som förr eller senare leder till spricka annars.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu närmar det sig motorn hamnar i bilen.
Lindade klart grenröret och monterade detta, samt övrigt krimskrams.
Sedan var min ventilkåpa färdig polerade så lade på den och blev hel nöjd.
Så nu har han påbörjat kompressorhuset samt downpipen och sist kommer insuget.

Image
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:46, edited 1 time in total.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

jäklar vad det blänker :D vlev helt klart najs!
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Spenderade dagen i garaget, men tyvärr hann jag inte med så mycket :(
Monterade kopplingen idag, men stötte på problem, var tvungen att kapa i tråget så svänghjulet gick fritt. Lite surt när allt var nylackat å fint.
Monterade därefter 765 tryckplattan och 4-pucks lamellen.

Image

Hinkade därefter i maskinen samt växellådan. Första jag gjorde var att testa kopplingen, får väl börja köra extra mycket benpress på gymmet nu :wink:.
Poleringssnubben var även klar med turbon så monterade den.

Image

Som synes blir det bökigt med oljereturen. Vet inte riktigt hur jag skall lösa den ännu för hur jag än gör blir det jävulskt trångt :?
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:46, edited 2 times in total.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Idag byggde oljereturen. Tog ett hydraulrör jag svarvade av så man slipper den fula gula färgen, och svetsade ihop det ikväll.
Anledning att jag går bakom kedjespännaren är p.g.a kompressorhuset utlopp går precis framför.
Tight? Svar : Ja :lol:

Image

Fick även fuelrailen polerad

Image¨

Börjar även bli lite smånervös inför uppstarten också, fast jag vet att jag dragit alla skruvar med rätt moment etc,
funderar jag om o om igen har jag verkligen gjort det hehe 8)
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:47, edited 1 time in total.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Ser skit bra ut!
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

ser skitnajs ut...du måst väl ta bort motorn om du ska ha bort grenröret? vad har du använt för slutpoleringsmedel?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!!

Det är inte jag som polerar men kan fråga han nästa gång vad han polerar med.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

AndreasT wrote:Tackar!!

Det är inte jag som polerar men kan fråga han nästa gång vad han polerar med.
det vore najs om du kunde ta reda på det :) och ang grenröret...visst måste motor bort om du ska ha bort turbon?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nope, går att få ut endå efter lite trixande :P
Post Reply