Exentrisk Bussning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Din fråga är lite dåligt formulerad, vill du få fakta om vad en excentrisk bussning?

:)

Finns ju ett par 10-tal trådar om dem nu, testa sök funktionen.

Mvh.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Varför inte bara hjälpa han? :)
Visst att allting på detta forumet har disskuterats 100tals gånger men det är ju endå ett disskutionsforum. Annars så kan man väll låsa alla forumsdelar förutom projektdelen och hänvisa till sökfunktionen.

Finns väll inget mer irriterande när någon bara kan säga svaret direkt men ska tvinga en att läsa igenom ett lexikon enbart föratt man ska hitta det själv.

----------

Har aldrig varit så hajj på såndär med väghållning och sådant så är lite fundersam jag med. men jag antar att det är en bussning som gör att man får lite justering på grejjerna utan att bygga om infästningarna.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

va har de 2 första trådarna med hans fråga o göra ?? hurra för bra hjälp!!
han undra ju vad det blir för skillnad o vad det gör för nytta !!!!!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

om jag har förstått det rätt så ändrar en excentrisk bussning castern några grader... och sedan så håller dessa bussningarna vanligtvis bättre än org. också eftersom dem är gjorda för banbruk!

ordet excentrisk betyder:
utanför centrum/något som aviker från centrum.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

hartge wrote:va har de 2 första trådarna med hans fråga o göra ?? hurra för bra hjälp!!
han undra ju vad det blir för skillnad o vad det gör för nytta !!!!!
Hurra, tebax på ruta 1 ...
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Blir lite lättare att svara på vad som händer när man monterar en excentrisk bussning om man vet vilken bussning det handlar om?

Själva bussningen är konstruerad med centrumhålet förskjutet.
Ex. vi sänker en BMW, hjulen bak får lustiga vinklar. Då kan det vara bra med dessa bussningar så man kan få tillbaka rätt geometri på bakvagnen.

Vet inte om bussningarna håller högre kvalite tror det är samma, bara att centrumhålet är förskjutet.
3430cc sugis
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Andersson wrote:Blir lite lättare att svara på vad som händer när man monterar en excentrisk bussning om man vet vilken bussning det handlar om?

Själva bussningen är konstruerad med centrumhålet förskjutet.
Ex. vi sänker en BMW, hjulen bak får lustiga vinklar. Då kan det vara bra med dessa bussningar så man kan få tillbaka rätt geometri på bakvagnen.

Vet inte om bussningarna håller högre kvalite tror det är samma, bara att centrumhålet är förskjutet.
Fast den excentriska bussningen är till för framvagnen. Om man vill ändra bakvagnen måste man bygga om lite och det är mer jobb än att montera en excentrisk för framvagnen.

Den excentriska bussningen ändrar som sagt castervinkeln en aning, om jag kan min chassiteori rätt så ska det göra att hjulen strävar mer åt att ställa sig rakt, vilket bör göra bilen mindre spårkänslig, men också att de snabbare kommer räta upp sig när du släpper ratten efter en kurva. Om du är haj på engelska så kan du läsa lite på http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det finns excentriska bussningar till bärarmarna bak också.
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

M3JONAS wrote:Det finns excentriska bussningar till bärarmarna bak också.
Se där ja, alltid lär man sig något nytt. :) Var hittar man sådana?
/Anders
E30 EVO 335
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

BMW säljer allt till BMW bilar... :wink: Eftersom jag bara åker E28 så vet jag bara att det finns till dom.

Men jag kan rekomendera att du köper bult, bricka och mutter från en nyare BMW som har justerbart sen gör du ett par plattor som du svetsar på org. fästena bak så är det lite lättare att ändra än med bussningarna som man måste dra ur sen vrida lite och sen pressa i igen.
Last edited by Andersson on 09 Mar 2007, 22:29, edited 1 time in total.
3430cc sugis
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

AndersJ wrote:Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.
Hänger inte riktigt med på vad du menar?

Visst blir det lite vinkelfel när man sätter dit excentriska bussningar men det bli precis samma sak med ovala hål då man även i det fallet flyttar bärarmen.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

AndersJ wrote:Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.
Hänger inte riktigt med på vad du menar?

Visst blir det lite vinkelfel när man sätter dit excentriska bussningar men det bli precis samma sak med ovala hål då man även i det fallet flyttar bärarmen.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Robert tycker du gjort det väldigt svårt med ditt justerbara kit, varför har du en massa bultar som låser runt om?

Fräs ner i ett plattjärn så du får en rak kant, mot den kanten ska ju den excentriska brickan ligga. Sen låser du bara genom att dra åt muttern till bulten.

Det ska sitta 2st justerbara kit per arm dvs. ett till varje bussning.
3430cc sugis
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

I bak kan du inte justera nånting om du inte har byggt om bakvagnen.
Om justeringarna finns ska det inte vara några konstigheter att justera in bakvagnen oavsett om bilen är sänkt eller ej.
Post Reply