Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nej asså med samma gäng som oljepluggen :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Tjop.

Fick för mig att oljereturen skulle flöda fritt...

Jag själv borrade ett, nu minns jag inte exakt, men typ 25mm hål i blocket dvs ovanför oljenivån för att sedan gänga och montera en nippel med en invändig diameter på minst 13mm.
Detta för att oljan från turbon ska rinna undan utan att bli bromsad..

Funkar fint på min bil.

Vattenkylningen på min turbo är inte inkopplad. Ännu.
Vet egentligen inte om det är ett nödvändigt ont....
CL
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

Michél wrote:
Conta wrote:Spännande!

För oss med normala ambitioner så var det här en kanontråd!!

Har själv en 320 -86 som jag satte turbo i sommras. Har inte hunnit köra så mycket men hittils har det fungerat.
Har inte gjort något alls med topp/block.
Har en 9000 turbo, 535lmm, egentillverkad lastbilsIC.
Monterade 750´ns spridare men det fungerade inte alls. Vet fortfarande inte varför men men...
Ska nu köpa 535 spridare och undrar nu över BTR och soppapumpen.
Måste jag göra något åt dessa dvs byta till något annat och i så fall vad, eller kan jag köra som vanligt?
Ang. O-rigning av block så undrar jag vad det kostar (ungefär) och var i stockholmsområdet man kan göra detta?


Jäklars!

Vi verkar vara en skara i 08-området som kör enligt samma koncept. :)

Soppapumpen ska räcka till för 535-spridarna,BTR... Jag personligen skulle skaffat en progressiv enbart för att vara på den säkra sidan.

På din 9000-turbo,har du kylvattenanslutningar (samt vad heter turbon)?

Om du har kylvattenanslutningar på aggregatet vill jag gärna veta hur du har ordnat till allt angående att leda kylvatten till det agget. :)

m50_micke wrote:jag ska kasta i turbo i min 320 i helgen.
recept.
9000 ic
9000 turbo
9000 aero spridare 330-340cc 3bar
1:1,4 progressiv btr
orginal lmm än så länge
tänkte allafall ladda 0,6bar
kanske e85 om såsen räcker till

finns det inga änklare snik varianter på olje retur än den valiga "borra hål i tråget"..tar ju för lång tid hehe

ska fan prova med att borra hål i olje pluggen o sätta en slang ner i den


Ner med tråget,gänga upp ett hål,i med en hydralnippel med rätt inte dimension,starkaste Loctiten när du gängar in nippeln.

Sedan är det bara att montera oljeretur. :)

Låter även som att motorn kommer att gå fett med de spridarna,säker på att de klarar av att flöda såpass mycket utan att byta bränslepump (till en E36-pump till exempel)?

Däremot,kör du med E85 bör de passa relativt bra!


du har nog rätt att han går lite fett på vanlig sås men man kan ju sänka soppa trycket ....
men det blir nog e85

det där som nisse järnet skrev att sätta i en nippel iställer för olje plugg..verkar vara vättigt om man inte vill/orkar ta ner tråget :D
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Ja du Michél..
Lång historia.

Åkte till Skara för att köpa ett grenrör och turbo från en 5- serie disel.
Påstods att det skulle passa rakt av men oj vad jag trampa i skiten...:-)

Använde grenröret ändå, fick modifiera det en hel del men till slut lyckades jag få det att fungera.
Monterade allt och drog iväg för att upptäcka blårök och att det rann olja under bilen...
Ok bort med diselturbon, lät tillverka en adapterplatta för 2500, dit med en ny saabturbo i tron på att turbon också var fel men ingen skillnad förrän min kamrat insåg att vi glömt bort vevh. ventilationen. Laddade hela motorn med 0.5. Jösses.
Plocka isär hela motorn och börja om.
Man lär så länge man lever.
Kontentan är alltså att jag använder ett grenrör från en turbodisel.
CL
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Forts...

Med en adapterplatta till turbon i 2 cm stål svarvad på en mekanisk verkstad för att passa de olika dimesionerna och egen svetsad 3" downpipe.
CL
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Jag lossade slangen som sitter på ventilkåpan (vid gasspjället) och drog ner den i en 0.5 liters petflaska för att slippa ev olja överallt.
Går säkert att lösa på betydligt mer sofistikerat sätt men detta är ännu bara lek och lär. Har som sagt knappt kört något och sedan tre veckor har den varit original för besiktningen ( i måndags) så nu ska jag skruva tillbaka allt igen.
~ kanske lite mer seriöst denna gång. Har köpt en Evo IC istället för min lastbilskapadeegensvetsadevulgära historia jag nu har.... :-)
CL
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

innan turbon ska den sitta, inte gjord för att mäta trycksatt luft + att den kan börja läcka luft = mindre bra.

ja körde direkt med min på sugsidan av turbon o hadde aldrig några problem med det,

har dock läst om amndra som fått det att funka bra med LMM på trycksidan (chrille?)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Michél wrote:Ja,det är svårt att veta exakt VAD som gäller då alla gör på olika sätt. :)

När det gäller tändningen... Ska man backa den och anpassa den enbart för 98 oktan? Antar att turbon trivs med det? :)

Oj oj oj...! Här har de skrivits å frågats mycket ser ja :D .

Ja hade tänkt att försöka svara på diverse frågor som ställs just i denna tråd.
Men inte hunnit riktigt :? Uppenbarligen så finns det ett intresse för lite modestare trimning också :D kul.

Jag kommer att PM'a dej snart, så vi kan byta telenr. me varandra. Det är mycke bättre att snacka ihop sej via tele, då slipper man en massa missförstånd å sådant.
Tänkte att vi kunde klura lite på det där med dokumentation till FAQ'n.

Hade gött så länge.

MVH//Tobbe P
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Men hallå...

Vad nu då, får inte vi andra vara med längre?
Det här e ju superintressant. Ska skruva för fulla muggar innan sommaren och behöver all hjälp jag kan få.
Visserligen går mycket att leta fram via FAQ mm men den här tråden är ju kanon!
CL
Shudar
Posts: 2
Joined: 02 Mar 2007, 02:11

Post by Shudar »

If you are 18+, click the smiley: :D - amazing free videos!
Post Reply