Lagerspel mått m50
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 2
- Joined: 04 Dec 2024, 15:01
Lagerspel mått m50
inom vilken mått ska lagerspelet vara på m50 veven och vevstakarna med std lager! tänkte mäta och se om veven är skrot ifall man behöver skicka in på slipning.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Lagerspel mått m50
Det ska ligga mellan 0.020-0.055 mm (gäller både ramlager och vevlager).
Tänk dock på att för ramlager så finns det inte ett "standard lager" utan tre olika.
På M50 har BMW ramlager i tre olika tjockleker där färgen anger dess tjocklek:
* Gul (tunnast)
* Grön
* Vit (tjockast)
Från fabrik färgmarkeras vevaxeln vid varje ramlager med vilken färg på ramlager som ska användas där.
Om du nu tar en vevaxel och använder godtyckliga ramlager så kan du mäta upp ett alltför stort spel fastän det inte är det minsta fel på vevaxeln (exempelvis om det ska sitta ett vitt ramlager men du har monterat ett gult ramlager).
Nu är skillnaderna små mellan vad för slipmått som de olika färgerna ska användas till (se exakta mått nedanför) men det är något man ska vara observant på.
Gul => 59.984 - 59.990 mm
Grön => 59.977 - 59.983 mm
Vit => 59.971 - 59.976 mm
Som man ser så är spannet på slipningen runt 0.020 mm.
Notera att blocket alltid ska ha Gul medans ramlageröverfallen ska ha antingen Gul, Grön eller Vit.
Vevlager finns i Röd (tunnast) eller Blå (tjockast). Från fabrik finns en färgmarkering på vevstaken för vad som installerades i just den vevstaken och mot just den vevaxeln. Så även här ska man vara uppmärksam på att det finns två olika "standard lager. Men i slutänden är det ändåså den uppmätta clearance som gäller (och att man använder exakt de lager på exakt samma platser som man mätte sin clearance på).
Tänk dock på att för ramlager så finns det inte ett "standard lager" utan tre olika.
På M50 har BMW ramlager i tre olika tjockleker där färgen anger dess tjocklek:
* Gul (tunnast)
* Grön
* Vit (tjockast)
Från fabrik färgmarkeras vevaxeln vid varje ramlager med vilken färg på ramlager som ska användas där.
Om du nu tar en vevaxel och använder godtyckliga ramlager så kan du mäta upp ett alltför stort spel fastän det inte är det minsta fel på vevaxeln (exempelvis om det ska sitta ett vitt ramlager men du har monterat ett gult ramlager).
Nu är skillnaderna små mellan vad för slipmått som de olika färgerna ska användas till (se exakta mått nedanför) men det är något man ska vara observant på.
Gul => 59.984 - 59.990 mm
Grön => 59.977 - 59.983 mm
Vit => 59.971 - 59.976 mm
Som man ser så är spannet på slipningen runt 0.020 mm.
Notera att blocket alltid ska ha Gul medans ramlageröverfallen ska ha antingen Gul, Grön eller Vit.
Vevlager finns i Röd (tunnast) eller Blå (tjockast). Från fabrik finns en färgmarkering på vevstaken för vad som installerades i just den vevstaken och mot just den vevaxeln. Så även här ska man vara uppmärksam på att det finns två olika "standard lager. Men i slutänden är det ändåså den uppmätta clearance som gäller (och att man använder exakt de lager på exakt samma platser som man mätte sin clearance på).
E30 323i -85 : 100% track day car