Tja, har ett jobbigt problem med min 330i som är 6 växlad.
Bytte nyligen till ett PMC Lättat Enkelmasse svänghjul och original Valeo kopplingskit. Har byggt adapter så att pilotlagret kommer ut lite från vevaxlen.
Hade inne bilen på verkstad eftersom jag inte har verktyg eller ork att göra jobbet själv utan lift. När jag får tillbaks bilen så slirar kopplingen, den slirar inte som den gamla utan annorlunda. Den slirar först lite vid 3,5-4,5k varv sen slutar den sen ibland släpper den helt vid 5k varv och varvar till varvstopp om man fortsätter gasa. Växlar man fort från nästan varvstopp in i nästa växel så håller sig varvet kvar och kopplingen slirar enormt. Kopplingen tar också väldigt högt upp, nästan ON - OFF, vilket den absolut inte gjorde förut. Alla delar verkade sitta fint och enligt dem så öppnades tryckplattan fint när man spände ner den, alltså är delarna kompatibla och de verkar inte vara något glapp.
Jag tänkte först att slavcylindern va kass så jag bytte till en ny brembo med luftning och då blev det ännu värre. Den slirar mycket lättare och är inte alls som förut, kopplingen tar lika högt upp.
Vad kan vara problemet här?? Jag tänkte att kanske tryckplattan från Valeo är för svag men det är konstigt eftersom jag inte har någon mer kraft i motorn än original 231HK.
Alla svar uppskattas, vill gärna få detta mysterium löst.
MVH Daniel
BMW E46 330i Koppling slirar efter byte
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis