Hej!
Tänkte kolla om någon som är smartare än mig kan hjälpa till med wastegaten på min e30.
Motorn har gått i en annan kaross innan med hemmabyggt downmount en super hx40 och en kina 50mm wastegate och hade då inga problem med laddtrycket. Nu under vintern så flyttades motorn till en annan kaross och då passade jag även på att byta grenrör, turbo och wastegate.
Tyvärr så har jag lyckats extremt dåligt med mitt wastegate bygge då jag har stora problem med laddtrycket, testade först att köra med en 0.6 bars fjäder i wastegaten och en vakuumslang från insuget till botten av wastegaten men laddtrycksspärren på 1.3 bar slår ifrån i princip direkt när man börjar gasa fullt. Har nu även testat att köra helt utan wastegate så bara ett öppet rör från kollektorn men lyckades ändå komma upp i 0.95 bar på 3an med 4.10 diff.
Motorn är en M50B28
PPF grenrör
Precision 5862 med .82 A/R V-bandshus
Precision 46mm wastegate
Rören från kollektorn till wastegate samt från wastegate ut i det fria har samma innerdimension som wastegatens anslutningar
Hela avgassystem från turbo bak är 3 tum med en ful japsdämpare på slutet
Här har ni en bild på hur wastegateröret ser ut, tyvärr en rätt dålig bild men det är den enda jag har: https://imgur.com/a/GYzcIiJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Innan jag börjar kapa och hålla på hoppades jag att någon vänlig själ kanske sitter på en bild eller har några tips på hur jag kan göra för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med. Min första tanke var att kapa av böjen så nära kollektorn jag kan och sen sätta wastegaten direkt där på och därefter dra ett rör ner i backen, eller ska jag försöka leda in det i downpipet kanske? Tror ni dimensionen på rören till wastegaten räcker till eller behöver jag kona upp och sedan kona ner vid wastegaten igen?
Ber om ursäkt ifall inlägget är konstigt skrivet har rensat forum hela kvällen på wastegates så hjärnan är helt mosig..
Tack på förhand
Mvh Mathias
Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- MatteStrom
- Posts: 3
- Joined: 11 Mar 2018, 20:08
- Location: Norrort
Re: Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Hejsan Mathias.
Jag är ingen mästare på wastegate placering på något sätt heller kan jag tillägga, Jag hade mera en tanke&fundering på ett liknande system som sitter på mitt grenrör då jag inte har haft några beskymmer med att styra laddtrycket.. Jag kör med pulssplit funktion dock, men om du kör så att du plocka har dubbla utlopp vid kollektorn som går ihop till en sen vid wastegate'n med så pass korta rör som möjligt? Se om jag kan få bilden till kunna funka att länka
LÄNKTEXT
/Henke P..
Jag är ingen mästare på wastegate placering på något sätt heller kan jag tillägga, Jag hade mera en tanke&fundering på ett liknande system som sitter på mitt grenrör då jag inte har haft några beskymmer med att styra laddtrycket.. Jag kör med pulssplit funktion dock, men om du kör så att du plocka har dubbla utlopp vid kollektorn som går ihop till en sen vid wastegate'n med så pass korta rör som möjligt? Se om jag kan få bilden till kunna funka att länka
LÄNKTEXT
/Henke P..
Escort Cosworth 93'a
- MatteStrom
- Posts: 3
- Joined: 11 Mar 2018, 20:08
- Location: Norrort
Re: Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Hej Henke,
Jätte tack för svar!
Märkte nu att jag inte skrev med det i min första post men bilen går fortfarande på samma mapp som den gjorde men den förra setupen, men känns inte som att det skulle kunna göra så att laddtrycket skenar? Har fått uppfattningen av att man måste åka riktigt låg tändningen innan det ska ha med saken att göra? Kan tillägga att tändningen vid 0.2 bar är 20 grader och tändningen sjunker med laddtrycket linjärt ner till 13 grader vid 1.3 bar.
Men åter till wastegaten så tror jag att du skulle kunna vara på spåret, har testat återleda wastegatens utblås in i downpipet men det gav ingen större skillnad, däremot så kapade jag av röret vid kollektorn och punktade på ett 2.5 tums rör som är 10cm långt och har är böjt 15 grader nedåt och lyckades då få ned det så att på 4an såg jag som mest 0.5 bars laddtryck, på 5an var det dock uppe på 1 bar när jag släppte av vid ca 6000rpm. Om man gör som du säger med dubbla utlopp i kollektorn borde det flöda tillräckligt ut från kollektorn i alla fall, men börjar då nästan undra om inte min wastegate kommer vara för liten.
Har även idag vart iväg med bilen till en som ska ha bra koll på turbobilar och han ansåg att avgashuset var för litet så att det blir för högt mottryck i grenröret vilket gör att det skenar, men borde inte wastegaten ha det mycket enklare att evakuera avgaser om det är högt mottryck? Känns som att problemet kommer bli ännu större om man sätter på ett större avgashus/turbo vilket gör att det flödar ännu bättre genom turbon. Eller är det jag som fått något om bakfoten?
Ännu en gång tack för svar Henke, ska kolla om jag kan försöka klämma in ett till rör på kollektorn.
Mvh
Jätte tack för svar!
Märkte nu att jag inte skrev med det i min första post men bilen går fortfarande på samma mapp som den gjorde men den förra setupen, men känns inte som att det skulle kunna göra så att laddtrycket skenar? Har fått uppfattningen av att man måste åka riktigt låg tändningen innan det ska ha med saken att göra? Kan tillägga att tändningen vid 0.2 bar är 20 grader och tändningen sjunker med laddtrycket linjärt ner till 13 grader vid 1.3 bar.
Men åter till wastegaten så tror jag att du skulle kunna vara på spåret, har testat återleda wastegatens utblås in i downpipet men det gav ingen större skillnad, däremot så kapade jag av röret vid kollektorn och punktade på ett 2.5 tums rör som är 10cm långt och har är böjt 15 grader nedåt och lyckades då få ned det så att på 4an såg jag som mest 0.5 bars laddtryck, på 5an var det dock uppe på 1 bar när jag släppte av vid ca 6000rpm. Om man gör som du säger med dubbla utlopp i kollektorn borde det flöda tillräckligt ut från kollektorn i alla fall, men börjar då nästan undra om inte min wastegate kommer vara för liten.
Har även idag vart iväg med bilen till en som ska ha bra koll på turbobilar och han ansåg att avgashuset var för litet så att det blir för högt mottryck i grenröret vilket gör att det skenar, men borde inte wastegaten ha det mycket enklare att evakuera avgaser om det är högt mottryck? Känns som att problemet kommer bli ännu större om man sätter på ett större avgashus/turbo vilket gör att det flödar ännu bättre genom turbon. Eller är det jag som fått något om bakfoten?
Ännu en gång tack för svar Henke, ska kolla om jag kan försöka klämma in ett till rör på kollektorn.
Mvh
Re: Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Har en liknande setup som du och hade samma problem.
Det optimala är ju att dra ett till rör från andra sidan kollektorn och sen ihop till wgn men på min fick de inte plats så jag kapade av org röret och satte i en 48mm rörböj som jag stack in några millimeter i kollektorn mot turbon så det blir lättare för avgaserna att välja den vägen.
Har ännu lite problem men det blev mycket bättre. dock laddar jag 2 bar med stopp vid 2.2 så pressar jag på 5:an så slår stoppet i.
dra ett pm om du vill ha bilder.
Det optimala är ju att dra ett till rör från andra sidan kollektorn och sen ihop till wgn men på min fick de inte plats så jag kapade av org röret och satte i en 48mm rörböj som jag stack in några millimeter i kollektorn mot turbon så det blir lättare för avgaserna att välja den vägen.
Har ännu lite problem men det blev mycket bättre. dock laddar jag 2 bar med stopp vid 2.2 så pressar jag på 5:an så slår stoppet i.
dra ett pm om du vill ha bilder.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- MatteStrom
- Posts: 3
- Joined: 11 Mar 2018, 20:08
- Location: Norrort
Re: Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Hej,
Ifall det skulle vara så att någon stöter på samma problem så blev lösningen för mig att sätta wastegaten på avgashuset. Fortsatte testa lite olika placeringar under sommaren 2020 men hittade aldrig något som lira. Efter att wastegaten blev satt på avgashuset har jag inte haft någon tendens överhuvudtaget till skenladd och den har hållt laddtrycket stabilt oavsett vilken fjäder jag stoppat i. Den blev idag mappad och då lämnade den 410whp på 0.9 bar med ett fint register.
Här har ni bild på avgashuset innan det blev svetsat: https://imgur.com/a/6kHeDcm" onclick="window.open(this.href);return false;
Samt en bild på hur det ser ut i bilen: https://imgur.com/a/nCIVML1" onclick="window.open(this.href);return false;
Så en bild på bänkpapper om någon vill se det: https://imgur.com/a/f5dPLIR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Mathias
Ifall det skulle vara så att någon stöter på samma problem så blev lösningen för mig att sätta wastegaten på avgashuset. Fortsatte testa lite olika placeringar under sommaren 2020 men hittade aldrig något som lira. Efter att wastegaten blev satt på avgashuset har jag inte haft någon tendens överhuvudtaget till skenladd och den har hållt laddtrycket stabilt oavsett vilken fjäder jag stoppat i. Den blev idag mappad och då lämnade den 410whp på 0.9 bar med ett fint register.
Här har ni bild på avgashuset innan det blev svetsat: https://imgur.com/a/6kHeDcm" onclick="window.open(this.href);return false;
Samt en bild på hur det ser ut i bilen: https://imgur.com/a/nCIVML1" onclick="window.open(this.href);return false;
Så en bild på bänkpapper om någon vill se det: https://imgur.com/a/f5dPLIR" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Mathias