Soppasystem M50B28 på etanol

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Soppasystem M50B28 på etanol

Post by robinc97 »

Halloj,
Sitter bara o funderar nu när man ändå måste beställa en del grejer då man gjort om här o var om man ska uppgradera fuelrail köra ställbar BTR istället för original.
Jag vill nå en 500whp men ligger nog utom räckhåll så siktar väl iallafall på en 450whp borde ju gå. Det jag funderar på är just med etanolen hur mycket spridarna kommer orka pga soppatrycket som original BTR har (3,5bar).

Siktar ju på att vilja ladda 1.5 bar, skulle man kunna ladda detta med den setupen nedan på E85 utan att bottna soppasystemet och spridare?
Eller kanske bara köpa större spridare typ bosch 1200cc?

Motorspec:
10-1 i komp
M52B28 kolvar
M50B25 iv stakar
M52B28 vev
M50B25 vanos topp
M50B25 vanos insugs kam
M50B25 icke vanos insugskam på avgas
In 228 grader duration 9.0 lyft
Avgas 240 duration 9.7 i lyft
Vanos triggerhjul
Vanos kamsignal
Arp topp bultar
Coopering packning

Original insug
VEMS PnP ECU
875cc Siemens Deka
Walbro 450 pump
8mm e85 tålig slang och rör till fuelrail från original tank
Holset HX40 16 hus
Vanlig 3tums intercooler
2,5 tums tryckrör turbo sida och 3tums tryckrör på insugssida


Har även lite problem med konstig tomgång och tänkte kolla med tändlampa men har ingen aning om vad värdet borde vara. Någon som kan specifik siffra efter setup?


Ha de gött!
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by Pitabroed »

Original btr och dom spridarna kommer att funka fint, räcker längre än dina mål :) Drygt ett bar borde även räcka för den effekten!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by robinc97 »

Pitabroed wrote:Original btr och dom spridarna kommer att funka fint, räcker längre än dina mål :) Drygt ett bar borde även räcka för den effekten!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter ju rätt vettigt då, du har inte heller koll hur långt original spolar räcker i effekt tillsammans med NGK BSPRES på 0.7mm gap, eller om man kanske bör pressa ner till 0.5mm? :)
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by TreLingon »

Orginal spolarna på m50b25 hänger med upp mot 1000 hk så tror orginal spolarna du har duger fin fint !
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by robinc97 »

TreLingon wrote:Orginal spolarna på m50b25 hänger med upp mot 1000 hk så tror orginal spolarna du har duger fin fint !
Oklart hur spolarna hänger med just nu, vi försökte gatmappa och fick skenladd utav bara helvete. Gick upp till 1.7 bar och börja misstända, men kan kanske ha med soppan o göra också.

Du har ingen erfarenhet av skenladd? Har bytt grenrör 2 gånger. Först ett hemma snickrat där jag byggde om wg tillförsel så jag fick dubbla istället för singel (gjorde ingen skillnad alls), köpte sedan ett mrtuning grenrör då jag vet flera som kör med 0.9 i ladd utan problem. Hade fortfarande 1.7 bar i ladd på 5:ans växel....
Kollat vacuum, testat 3 olika wastegates varav en äkta tial osv osv... Börjar bli galen. Har du nått vettigt tips? :?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by TreLingon »

Brukar väl oftast bero på att wastegaten inte kan arbeta ordentligt.

Dom flesta svetsar fast den direkt på avgashuset med goda resultat.

Men innan du gör det så får ni utesluta alla andra problem. Så slipper ni dubbel jobba på allt.
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by robinc97 »

TreLingon wrote:Brukar väl oftast bero på att wastegaten inte kan arbeta ordentligt.

Dom flesta svetsar fast den direkt på avgashuset med goda resultat.

Men innan du gör det så får ni utesluta alla andra problem. Så slipper ni dubbel jobba på allt.
Jo det är det jag funderat på med. Men är ju att man kört 3 olika wastegates med samma resultat varav en var en äkta tial. Tillsammans då med 2 olika grenrör med olika byggda wg placeringar. Även testat fjäder och med hjälp av mac ventil.
Vart skulle du börja med felsökning som låter mest logiskt? Har hört om soppatrycket kan va för högt så ballar allt ur typ
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by Pitabroed »

Är tändningen kollad med stroblampa?
Kammarna 100% rätt inställd?
Hur ser avgassystemet ut?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Soppasystem M50B28 på etanol

Post by robinc97 »

Pitabroed wrote:Är tändningen kollad med stroblampa?
Kammarna 100% rätt inställd?
Hur ser avgassystemet ut?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tjo!
Tändning är kollad, kammarna är ställda med verktyget ifrån t-parts och avgaset är 3" rakt med en dämpare i mitten utan katt!

Dock så verkade det problemet försvinna i bänken idag, gav 395whp på 0.8 bar :o
Men ett annat uppstod att vi inte kunde styra laddet alls utan vi åkte helt på fjäder tryck :|
Mac ventilen är kopplad enligt dokument från maxxtuning, och den klickar när man testar i sprutet men ingenting händer.... oklart riktigt vad som kan strula där.
Post Reply