JM's e46 330i m54b30 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - sidospår
330 projektet har fått lite nytändning nu då jag fick tag på psi motor och fick beställa ECU master black pnp, de var nå smågrejer som dom inte fått att fungera ännu men tror kommer lösa sig med framtida firmwareuppdateringar. Sprutet kommer förhoppningsvis nu under veckan så veckan som gått tog jag tag i tryckrören. Plockade fronten och målade intercoolerfästena jag gjort förra året, satte dit intercoolern och började fundera.
Valde att kapa ”pajbitar” å göra egna böjar så jag lånade en metallkap för att enkelt kunna baka mig ett gäng pajbitar.
Låter bilderna tala.
Kommer bli bra diskret sen med svartlackade rör!
Har kvar att göra dumputtaget på ena röret, det andra röret kan jag inte göra färdigt innan turbon sitter på plats. Å så ett par meter svets att lägga då givetvis!
Så planen är att montera turbo, bygga färdigt tryckrören och samtidigt göra klart downpipen. Sen demontera turbon, montera sprutet och försöka få den att gå som sugis.
Valde att kapa ”pajbitar” å göra egna böjar så jag lånade en metallkap för att enkelt kunna baka mig ett gäng pajbitar.
Låter bilderna tala.
Kommer bli bra diskret sen med svartlackade rör!
Har kvar att göra dumputtaget på ena röret, det andra röret kan jag inte göra färdigt innan turbon sitter på plats. Å så ett par meter svets att lägga då givetvis!
Så planen är att montera turbo, bygga färdigt tryckrören och samtidigt göra klart downpipen. Sen demontera turbon, montera sprutet och försöka få den att gå som sugis.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Jahapp då har det blivit lite mer gjort igen under de senaste två veckorna! Nu blir detta en riktig bildbomb men jag tänkte som så att jag har då aldrig tänkt att det varit för mycket bilder då jag suttit å läst i trådar.
Började iallafall med att plocka ner adapterröret och montera turbo, wg och downpipebiten som var färdiggjord.
Sen kom det några dagar med regn så fick gå över till att börja helsvetsa tryckrör istället.
Lekte lite med pulsinställningar men gick senare över till att bara köra vanligt då jag inte riktigt kom överens med puls.
Dumpplacering var nästa grej på schemat, kommer hamna dold inne i luftburken.
Lite cad och precisionsrondellande senare var detta resultatet.
Punktade fast biten, gick smidigt att köra hålsåg med den som styrning.
Valsade kanter på ändbitarna till tryckrören, dumputtaget blev det en fastsvetsad ring på istället.
Rören färdigbyggda, en sista provhelsvets kvar.
Gjorde provtryckningspluggar, provtryckte med luft å dumpa ner rören i vatten, tre små läckage vart resultatet på 43 skarvar och över 8,5 meter svetsskarv, ändå helt okej resultat kände jag.
En sista provmontering innan rören får sig lite färg!
När sen vädret blev såpass bra att man kände för att hålla på utomhus så tog jag tag i att få färdigt sista biten av downpipen.
Å helsvetsad, lämnade pluggen i då jag svetsade Lambdamuttern vilket nog inte var det bästa då den nypt fast rätt bra efteråt, fick iallafall lös den med hjälp av värme och att få in olja i gängorna. En försiktig rensning med gängtapp sen bara så gick de fint att dra i lambdasonden igen.
Samma dag drog jag på färg på tryckrören och dagen efter provmonterades de igen, mattsvart smälter in fint med plasten tyckte jag. Inte mycket som skvallrar om att det är nåt annat än en helt vanlig 330i under huven. Tryckröret på grenrörssidan är väl det som smälter in sämst. Turbon syns då inte uppifrån utan inspektionskamera!
Införskaffade reservspolar och en m52tu fuelrail då denna har inbyggd btr samt retur, m54 har ingen retur i fuelrailen då den har btr och retur inbyggd i filtret under bilen.
Bytte kontakter på mina egtgivare då jag inte riktigt diggade modellen på kontakterna som sitter på dem samt att en hona till Mini k kontakten kostade samma som ett Deutsch kontaktset som kändes betydligt bättre.
Fick äta upp att jag köpt och dragit i alupluggar i egtuttagen, kändes lite tveksamt då och det visade ju sig vara just det. Den ena lämnade gängorna kvar och den andra gick av, som tur var är det lätt att borra och rensgänga ut alu så det löste sig fint.
Det lite lätt modifierade locket till luftburken.
Oljetrycksgivare monterad
Provtryckte insuget, visade sig läcka rätt bra vid den såkallade DISA-ventilen. Första tanken var att bara göra ett lock och plocka bort den men hade isär den för att se hur de såg ut. Såg då att det gick att peta i en oring bakom packboxen och nu verkar det vara tätt.
Kusin svarvade till en slangnippel till pcv ventilen jag har monterad på vevhusventilationen.
Började iallafall med att plocka ner adapterröret och montera turbo, wg och downpipebiten som var färdiggjord.
Sen kom det några dagar med regn så fick gå över till att börja helsvetsa tryckrör istället.
Lekte lite med pulsinställningar men gick senare över till att bara köra vanligt då jag inte riktigt kom överens med puls.
Dumpplacering var nästa grej på schemat, kommer hamna dold inne i luftburken.
Lite cad och precisionsrondellande senare var detta resultatet.
Punktade fast biten, gick smidigt att köra hålsåg med den som styrning.
Valsade kanter på ändbitarna till tryckrören, dumputtaget blev det en fastsvetsad ring på istället.
Rören färdigbyggda, en sista provhelsvets kvar.
Gjorde provtryckningspluggar, provtryckte med luft å dumpa ner rören i vatten, tre små läckage vart resultatet på 43 skarvar och över 8,5 meter svetsskarv, ändå helt okej resultat kände jag.
En sista provmontering innan rören får sig lite färg!
När sen vädret blev såpass bra att man kände för att hålla på utomhus så tog jag tag i att få färdigt sista biten av downpipen.
Å helsvetsad, lämnade pluggen i då jag svetsade Lambdamuttern vilket nog inte var det bästa då den nypt fast rätt bra efteråt, fick iallafall lös den med hjälp av värme och att få in olja i gängorna. En försiktig rensning med gängtapp sen bara så gick de fint att dra i lambdasonden igen.
Samma dag drog jag på färg på tryckrören och dagen efter provmonterades de igen, mattsvart smälter in fint med plasten tyckte jag. Inte mycket som skvallrar om att det är nåt annat än en helt vanlig 330i under huven. Tryckröret på grenrörssidan är väl det som smälter in sämst. Turbon syns då inte uppifrån utan inspektionskamera!
Införskaffade reservspolar och en m52tu fuelrail då denna har inbyggd btr samt retur, m54 har ingen retur i fuelrailen då den har btr och retur inbyggd i filtret under bilen.
Bytte kontakter på mina egtgivare då jag inte riktigt diggade modellen på kontakterna som sitter på dem samt att en hona till Mini k kontakten kostade samma som ett Deutsch kontaktset som kändes betydligt bättre.
Fick äta upp att jag köpt och dragit i alupluggar i egtuttagen, kändes lite tveksamt då och det visade ju sig vara just det. Den ena lämnade gängorna kvar och den andra gick av, som tur var är det lätt att borra och rensgänga ut alu så det löste sig fint.
Det lite lätt modifierade locket till luftburken.
Oljetrycksgivare monterad
Provtryckte insuget, visade sig läcka rätt bra vid den såkallade DISA-ventilen. Första tanken var att bara göra ett lock och plocka bort den men hade isär den för att se hur de såg ut. Såg då att det gick att peta i en oring bakom packboxen och nu verkar det vara tätt.
Kusin svarvade till en slangnippel till pcv ventilen jag har monterad på vevhusventilationen.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!
Då det ser dåligt ut med att få monterat nåt sprut innan snön kommer så fick turbogrejerna plockas bort och återställas till körbar med originalsprut ännu en gång. Tog iallafall och provtryckte färdigt insuget, bytte fuelrailen och soppafiltret samt drog retur från fuelrailen till vars filtret sitter.
Kikade lite på slangdragning och montering av laddtrycksventilen.
Å så det sista som behövde göras innan jag plockade bort turbon, luftfilterslang och montering. Hade tänkt köra med flexslangen hela vägen men kändes ganska snabbt som att den nog inte skulle vara långlivat att klämmas in sådär. Så började kolla lite på att dra rör där det var trångt, fick till ett rör av nå tunnväggigt alurör men det kändes så jävligt att svetsa så det vart egentligen bara använt som mall, ska beställa nå 4” avgasrör istället och göra det av men det får vänta lite.
Sist men inte minst fick jag min diff jag beställt från Portugal, 188 zf lamelldiff (samma som i e30/e36/e28/e34 bl.a.) modifierad för att få i dubbla lameller och monterad i 330ins 188k diffklump. Monterade den i veckan så nu är enhjulsproblematiken löst!
Kikade lite på slangdragning och montering av laddtrycksventilen.
Å så det sista som behövde göras innan jag plockade bort turbon, luftfilterslang och montering. Hade tänkt köra med flexslangen hela vägen men kändes ganska snabbt som att den nog inte skulle vara långlivat att klämmas in sådär. Så började kolla lite på att dra rör där det var trångt, fick till ett rör av nå tunnväggigt alurör men det kändes så jävligt att svetsa så det vart egentligen bara använt som mall, ska beställa nå 4” avgasrör istället och göra det av men det får vänta lite.
Sist men inte minst fick jag min diff jag beställt från Portugal, 188 zf lamelldiff (samma som i e30/e36/e28/e34 bl.a.) modifierad för att få i dubbla lameller och monterad i 330ins 188k diffklump. Monterade den i veckan så nu är enhjulsproblematiken löst!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Efter två underkända besiktningar pga dåliga avgasvärden bestämde jag mig för att börja montera maxxecu’t istället för att bli kvitt fyra tveksamma lambdasonder och en lmm.
Medans ecukontakten legat till sig nån vecka har jag suttit några kvällar, läst elscheman och skrivit ihop en ”översättning” mellan original pinout och race’et. Sen införskaffades en smidigare lödpenna och jag tog tag i att börja löda ihop adapterkablaget. Efter några kvällar lödning och lite ytterligare fundering så är adaptern färdig. Om den funkar som den ska detvillsäga.. har inte hunnit prova starta upp boxen då jag inte känt för att sitta ute i bilen å knappa med datorn.
Måste montera lambdasonden, byta till VAG-kontakter och montera VAG-spolarna så ska det vara klart för provstart iallafall!
Fick kapa isär hållaren som original ECU sitter i för att få plats med race’et.
Medans ecukontakten legat till sig nån vecka har jag suttit några kvällar, läst elscheman och skrivit ihop en ”översättning” mellan original pinout och race’et. Sen införskaffades en smidigare lödpenna och jag tog tag i att börja löda ihop adapterkablaget. Efter några kvällar lödning och lite ytterligare fundering så är adaptern färdig. Om den funkar som den ska detvillsäga.. har inte hunnit prova starta upp boxen då jag inte känt för att sitta ute i bilen å knappa med datorn.
Måste montera lambdasonden, byta till VAG-kontakter och montera VAG-spolarna så ska det vara klart för provstart iallafall!
Fick kapa isär hållaren som original ECU sitter i för att få plats med race’et.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Trevligt projekt, tittat en hel del och det ser kanon bra ut!
Maxxtuning har ju sin pnp del nu, men har man tid o lust så är det ju kanon att göra egen övergång.
Är riktigt smidigt att få till bra värden med maxxecu´t, har du kvar tomgångsmotorn? Jag har fått till bra kallstart och tomgång med enbart spjället.
Maxxtuning har ju sin pnp del nu, men har man tid o lust så är det ju kanon att göra egen övergång.
Är riktigt smidigt att få till bra värden med maxxecu´t, har du kvar tomgångsmotorn? Jag har fått till bra kallstart och tomgång med enbart spjället.
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Ja jag ringde faktiskt Maxxtuning å fick veta att det var pågång men det vart att jag köpte ett vanligt race-paket istället ett tag innan det kommit ut. Såg det som en kul grej att lära sig lite om hur det är kopplat å hur allt funkar.conman wrote:Trevligt projekt, tittat en hel del och det ser kanon bra ut!
Maxxtuning har ju sin pnp del nu, men har man tid o lust så är det ju kanon att göra egen övergång.
Är riktigt smidigt att få till bra värden med maxxecu´t, har du kvar tomgångsmotorn? Jag har fått till bra kallstart och tomgång med enbart spjället.
Yes jag har kvar tomgångsmotorn också så jag hoppas det ska gå bra att få till det.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Kul och se att någon annan gör samma bygge som jag själv. du skulle inte kunna skicka över "översättningen" mellan racet och ms4x?
MVH Oscar
PS: Har du bytt koppling/tryckplatta?
MVH Oscar
PS: Har du bytt koppling/tryckplatta?
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Det kan jag göra, vill dock få testa igenom så allt funkar först och dubbelkolla worddokumentet men det ska jag nog ha gjort i veckan. Pm'ar dig senLumie wrote:Kul och se att någon annan gör samma bygge som jag själv. du skulle inte kunna skicka över "översättningen" mellan racet och ms4x?
MVH Oscar
PS: Har du bytt koppling/tryckplatta?
Yes, jag kör med nytt enkelmassesvänghjul, 765 tryckplatta och Sachs performance organisk lamell.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Provstartat bilen med maxxecu't å börjat försöka sätta mig in i alla inställningar i mtune.
Något jag börjat fundera kring är tomgångsregleringen. Startmappen använder bara elgasspjället för att reglera tomgång, men då jag ändå har kopplat in tomgångsventilen så vill jag använda den. Bmw lär ju ha satt dit den av en anledning tänker jag.
Någon som vet pwm-frekvensen på tomgångsventilen? Kanske samma i m54 som m50?
Stänger jag tomgångsregleringen på elgasen så stängs spjället helt och vid den testning jag gjort så verkar det knappast möjligt att med bara tomgångsventilen hålla igång motorn när man gasar upp den lite och släpper gasen, släpper jag gasen vid varvtal högre än 1500 ungefär så dör den. Så jag tänker att jag måste ställa upp spjället likt man gör med vanliga wirespjäll.
Men hur mycket? Spjället är fjäderbelastat på så sätt att det hålls öppet lite (6% på TPS'en) då det är strömlöst.
Tänkte mig att jag skulle testa köra tomgångsventilen fullt öppnad och öppna spjället tills tomgången ligger strax över vad jag vill att den ska vara.
Ska man sikta på att hålla samma tomgång som original?
Sista funderingen är med vilken inställning jag ska öppna spjället isåfall?
Något jag börjat fundera kring är tomgångsregleringen. Startmappen använder bara elgasspjället för att reglera tomgång, men då jag ändå har kopplat in tomgångsventilen så vill jag använda den. Bmw lär ju ha satt dit den av en anledning tänker jag.
Någon som vet pwm-frekvensen på tomgångsventilen? Kanske samma i m54 som m50?
Stänger jag tomgångsregleringen på elgasen så stängs spjället helt och vid den testning jag gjort så verkar det knappast möjligt att med bara tomgångsventilen hålla igång motorn när man gasar upp den lite och släpper gasen, släpper jag gasen vid varvtal högre än 1500 ungefär så dör den. Så jag tänker att jag måste ställa upp spjället likt man gör med vanliga wirespjäll.
Men hur mycket? Spjället är fjäderbelastat på så sätt att det hålls öppet lite (6% på TPS'en) då det är strömlöst.
Tänkte mig att jag skulle testa köra tomgångsventilen fullt öppnad och öppna spjället tills tomgången ligger strax över vad jag vill att den ska vara.
Ska man sikta på att hålla samma tomgång som original?
Sista funderingen är med vilken inställning jag ska öppna spjället isåfall?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
50hz är det väl på tomgångsmotorn!?
OBS! TPS värdet i maxxecu med e-gasspjäll, är pedalpositionen!
Angående spjället så kan du väl ändra detta värdet för att ställa upp spjället, likt ställskruv på ett mekaniskt.
OBS! TPS värdet i maxxecu med e-gasspjäll, är pedalpositionen!
Angående spjället så kan du väl ändra detta värdet för att ställa upp spjället, likt ställskruv på ett mekaniskt.
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
50hz är det i startmappen jo men då det står att de i startmappen inte använder den för tomgångsreglering så vart jag lite osäker.
Ja det har jag koll på, med tps menade jag då just spjällägesgivaren men det var ju lite dumt att skriva tps egentligen
Ja det var där eller på negative damping jag tänkte mig att man ska ändra.
Ja det har jag koll på, med tps menade jag då just spjällägesgivaren men det var ju lite dumt att skriva tps egentligen
Ja det var där eller på negative damping jag tänkte mig att man ska ändra.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Lägesraport?, jag har lite insug och lite avgasrör kvar. Sen blir det uppstart och gatmappning
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Du det har inte hänt mycket, har inte varit hemma destomer å kunnat göra nåt på bilen senaste 5 veckorna. Har lagt lite tid på att försöka få rätsida på tomgången iallafall men har ännu samma återkommande problem. Den håller jämn och fin tomgång och lambda men så helt plötsligt dippar lambdan till 0,65-0,7 och tomgången går upp 150-200 rpm i några sekunder för att sen gå tillbaks till normalt. Detta beteende upprepas, den kan gå jämnt och fint nån minut mellan gångerna.Lumie wrote:Lägesraport?, jag har lite insug och lite avgasrör kvar. Sen blir det uppstart och gatmappning
Har loggat å försökt hitta anledningen men inte kommit fram till något som hjälpt hittills.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
det är inte i samband med att kylfläktar startar eller andra förbrukare?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Du dedär svaret tackar jag för! Det ledde mig in på att kolla om det var någon utgång som aktiverades samtidigt som lambdan sjönk. Visade sig vara något som känns väldigt uppenbart såhär i efterhand.
Det var magnetventilen till tankventilationen som öppnades var hundrade sekund, bensinångor verkar göra stor skillnad på tomgången. Ska göra om så slangen från tanken går in vid luftfiltret istället så får jag en konstant mängd ångor in i motorn istället.
Det var magnetventilen till tankventilationen som öppnades var hundrade sekund, bensinångor verkar göra stor skillnad på tomgången. Ska göra om så slangen från tanken går in vid luftfiltret istället så får jag en konstant mängd ångor in i motorn istället.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Plötsligt händer det
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;