Testade lite 201m oklistrat i helgen och har urkasst grepp.
Bästa ET 8.40 / 158.3km/h / 2.59 60ft
Knappa 500hk turbo m50 i en standard e30.
Kör 26x10.5-15 ET Street diagonaler.
Mjuka standarddämpare fram med sänkfjädrar.
Koni bakstötisar med justerbar retur (ställd på långsam) med standardfjädrar.
Som ni ser på den bedrövliga 60 foten så har jag noll grepp i starten.
Provade med och utan launch och det som kändes bäst var launch 3700rpm @ 0,7bar laddtryck.
Utan launch så boggade den på lägre varv och på högre varv hann jag inte växla till tvåan.
Provade även olika däcktryck:
1kg gav bäst et och sluthastighet med hjulspinn 1an, 2an.
1,2kg gav noll grepp och hjulspinn o sladd hela repan vilket såkart genererade sämst resultat.
0,8 kg snarlik som 1kg men aningen bättre 60ft.
0,5kg greppade i starten och gav troligtvis bättre 60ft (tyvärr fick jag inget tidkort på den repan) men blev så jävla vingligt att ja fick släppa gasen innan mål.
Har ni tips på förbättringar?
Är det pga radialer fram det blev vingligt med 0,5kg och det är det spåret att gå på eller bör jag sikta in mig på renodlade dragracingdämpare typ SPA-1 eller har jag fel värmeteknik?
Värmde på fullavarv på tvåan och släppte på tills jag kände att det bettade eller är bakvagnen helt enkelt inte bättre för rakt-fram-åka?.
Det är ju en bus/gatbil så har ju ingen lust att bygga om den totalt för dragrace men nånting borde gå göra åt?
Edit: kan väl tillägga att jag kör 3.23:1 i bakaxeln och zf 328/m3 låda
Grepproblem e30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 61
- Joined: 17 Apr 2011, 20:56
- Location: Nordmaling
Grepproblem e30
// Mikael Johansson
Re: Grepproblem e30
Bygg om till ställbar camber för att räta upp hjulen så har du mer gummi i backen.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
-
- Posts: 61
- Joined: 17 Apr 2011, 20:56
- Location: Nordmaling
Re: Grepproblem e30
Haft det i tankarna oxå men samtidigt är det inte mkt camber då den inte är sänkt bak och det ser ut som att hela slitbanan har haft kontakt om man kollar däcken efter en repa. .
Men visst, gatdäcken nöter insidan mer.
Har hört att höga varv "slår fast" hjulen så ja kanske fegar med startvarven?
Men visst, gatdäcken nöter insidan mer.
Har hört att höga varv "slår fast" hjulen så ja kanske fegar med startvarven?
// Mikael Johansson
Re: Grepproblem e30
Helt klart är att du behöver kunna ställa om cambern.
Åker m20 med 740hk/900nm med 8,5" hoosier slicks och har inga större problem och komma iväg i starten på oklistrat.
Har åkt: 1.83 7.49 162.90km/h Som snabbast. Åkte då med 0.8 i däcktryck.
Åker m20 med 740hk/900nm med 8,5" hoosier slicks och har inga större problem och komma iväg i starten på oklistrat.
Har åkt: 1.83 7.49 162.90km/h Som snabbast. Åkte då med 0.8 i däcktryck.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab