Bygger M50 turbo i en KE70 wagon för att åka gata/busa och siktar på minst 550whp, men helst dryga 650whp. Blir det mer så gör det såklart inget.
Är inte helt novis när det gäller motorbygge, men när det kommer till just BMW samt de olika topplocken så finns det några frågetecken.
Tankegången ser ut såhär:
M52B28 topp med aktiv vanos & S52B30US kamaxlar. Lätt portad topp, bort med skägg & vassa hörn etc.
M50B25 block med kina H-profil (135mm) med ARP2000. Original M52B28 kolvar & original kolvbultar.
ARP till topplock.
Cooperring packning.
ARP eller 12.9 till vevaxel med stödgördel.
Hemmasnickrat plenum. Alternativt J-spec plenum med originalspjäll.
Egensnickrat grenrör med pulssplitt och EGT i respektive utlopp samt i kollektor.
PT 6262 (eller liknande).
ECU Master styrsystem.
Spridare ca 1000cc.
E85.
SPD Fuel cell med inbyggd catchtankfunktion och interna pumpar.
2st AEM bränslepump 320L E85. AN10 tillopp. AN8 retur.
1. Funkar original M52B28 kolvar eller är dom skräp?
2. Tips på ventiler, ventilfjädrar etc? Är det värt att kosta på ett supertech kit?
3. Hur pass är original M52B28 ventilerna? Risk för ventilsläpp?
4. Vart fasiken får man tag på racingkedjorna? Fattar ej varför jag ej hittar dom i ppf webshoppen.
5. Finns det någon uppgraderad variant av kilen i veven och behövs detta?
6. Är det något av de ovannämnda som ni anser är bortkastade eller felaktigt spenderade pengar? Någon flaskhals?
7. Går det att modda oljepumpen för bättre flöde/tryck och behövs det ens?
8. Funkar original vattenpumpen till en medel/liten kylare eller är högflödes att föredra? Tror ej att jag kommer kunna ha någon större kylare.
Har självklart googlat som en dåre, men har hittat så pass många olika svar gällande några av dessa frågor så att jag ej vet vad jag ska tro.
Känner ej för att testa mig fram till om t.ex originalventilerna är skräp. Vill inte heller köpa nya om det ej behövs.
Tack på förhand!
Feedback på M50 turbo bygge/setup.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Feedback på M50 turbo bygge/setup.
1. Funkar original M52B28 kolvar eller är dom skräp? Kör tills dom brakar och bygg nytt sedan
2. Tips på ventiler, ventilfjädrar etc? Är det värt att kosta på ett supertech kit? Alltså fräna ventiler är väl optimalt men inte livsviktigt i lägre effekter, varvstoppet dödar mycket saker
3. Hur pass är original M52B28 ventilerna? Risk för ventilsläpp? med 3 ggr mer effekt än orginal som du skall köra med så vet jag inte hur dom beter sig.
4. Vart fasiken får man tag på racingkedjorna? Fattar ej varför jag ej hittar dom i ppf webshoppen. dom ligger i motordelar shoppen
5. Finns det någon uppgraderad variant av kilen i veven och behövs detta? ja det finns det, men inget jag använder tex. åker du mycket varvstopp så brukar det döda kilen.
6. Är det något av de ovannämnda som ni anser är bortkastade eller felaktigt spenderade pengar? Någon flaskhals?
7. Går det att modda oljepumpen för bättre flöde/tryck och behövs det ens? ändra pumpen behövs inte
8. Funkar original vattenpumpen till en medel/liten kylare eller är högflödes att föredra? Tror ej att jag kommer kunna ha någon större kylare. åker du orginalkylare i storlek och en stewart pump så flödar det fint.
2. Tips på ventiler, ventilfjädrar etc? Är det värt att kosta på ett supertech kit? Alltså fräna ventiler är väl optimalt men inte livsviktigt i lägre effekter, varvstoppet dödar mycket saker
3. Hur pass är original M52B28 ventilerna? Risk för ventilsläpp? med 3 ggr mer effekt än orginal som du skall köra med så vet jag inte hur dom beter sig.
4. Vart fasiken får man tag på racingkedjorna? Fattar ej varför jag ej hittar dom i ppf webshoppen. dom ligger i motordelar shoppen
5. Finns det någon uppgraderad variant av kilen i veven och behövs detta? ja det finns det, men inget jag använder tex. åker du mycket varvstopp så brukar det döda kilen.
7. Går det att modda oljepumpen för bättre flöde/tryck och behövs det ens? ändra pumpen behövs inte
8. Funkar original vattenpumpen till en medel/liten kylare eller är högflödes att föredra? Tror ej att jag kommer kunna ha någon större kylare. åker du orginalkylare i storlek och en stewart pump så flödar det fint.