Tjabba
Gjorde min bankörningspremiär under BimmersOfSweden-träffen nu i helgen. Riktigt kul var det, dock hade jag stora problem med att bilen ville gå varm.
Så en uppgradering av kylsystemet krävs snarast. Bilen är en e30 med m50 sugis.
Nu sitter det någon gammal original e30 kylare och en sketen biltema elfläkt så hade nästan förväntat mig problem med kylningen.
Valet står mellan en e36 kylare och en e28 m535 kylare med någon lämplig tryckande elfläkt modell större.
Vad kör ni med för recept som fungerar? Alla tips och förslag är välkomna
Värmeproblem E30 M50
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Värmeproblem E30 M50
Badassparts har en fin alu kyl från direnza som jag funderar på och sätta i min.
Dock så vill jag tro att de största problemet är att man kör utan fläktkåpa, det gör otroligt mycket för kylningen bara med några millimeter mellan kåpa och fläkt.
Dock blir det ju tajt i e30 med m50...
Dock så vill jag tro att de största problemet är att man kör utan fläktkåpa, det gör otroligt mycket för kylningen bara med några millimeter mellan kåpa och fläkt.
Dock blir det ju tajt i e30 med m50...
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Värmeproblem E30 M50
Intressant topic då man själv gör en hel del track days och en M52/M54 kommer att hinkas ned i E30'n inom en säsong eller så.
@baumgardt : Hur ser det ut i fronten på din E30? Har du alla originalplastdelar där framme runt kylaren?
Jo, en sak till - vilken typ av "njurar" har du där framme?
Jag upptäckte att mina originalnjurar var helt täckta, dvs ingen luft kunde flöda igenom dessa (vissa E30-modeller hade dessa).
Ska se om jag har en bild på dessa originalnjurar, men jag köpte eftermarknadsnjurar som var öppna (se bild i slutet).
Men varför fokuserar ni fläkten? Den är ju bara meningsfull när man står stilla (eller kör väldigt sakta).
Allt över 40 km/h så är fartvinden den överlägset största faktorn (och Mantorp har få långsamma ställen - kurvorna före start/målrakan borde vara det långsammaste partiet).
Det är mer som TheMan är inne på. Luftflödesmanagement är allt.
Sätter man bara dit en kylare där framme så kommer det bildas en högtryckszon framför kylaren och den mesta av luften kommer att gå runt kylaren istället (för det är enklare så för luften).
Du kommer såklart att få ett luftflöde, men det kommer inte att bli bra och man utnyttjar inte kylarens kapacitet till fullo.
Det viktiga är att man har en ram eller "inledningstratt" in mot kylaren som styr in luften och tvingar luften genom kylaren på ett helt annat sätt.
Sen kan en äldre kylare vara rejält igensatt och full med beläggningar - beroende på hur alla föregående ägare skött kylarsystemet.
Eftersom ingen bryr sig om att byta kylarvätska så kan man ofta utgå ifrån att det är ser för jäkligt ut och att effektiviteten är nedsatt.
Min original kylare från -85 såg förvånansvärt fräsch ut inuti (yes - jag öppnade den såklart efter det att den började läcka efter exakt 30 års tjänst).
Sen är ju dessa kylare gjorda för att klara deras specifierade uppgifter och inte mer (för att få ned materialkostnader).
Och kylarna är ju från sent 90-tal, gissar på att trådskaparen har en kylare för en M20B25 eller liknande.
Så en ny kylare har mycket bättre värmeväxlingkapacitet men man har även möjlighet att lägga på några extra rader med kylelement - för att skapa lite marginal.
Men luftflödesmanagement MÅSTE hanteras också - man MÅSTE se till att luften leds GENOM kylaren och inte runtom.
Ett andra steg, behövs nog inte i det här sammanhanget, men som är värt att tänka på är att evakuering av luft inifrån motorutrymmet är nästa logiska steg.
Fast detta är lite problematiskt, de flesta tror att det bara är att leda ut det genom öppningen vid vindrutan.
Men där är det alltid kraftigt övertryck, så det kommer inte att skapa ett bra självflöde.
Det bästa är att släppa ut luften i framkanten av motorhuven.
@baumgardt : Hur ser det ut i fronten på din E30? Har du alla originalplastdelar där framme runt kylaren?
Jo, en sak till - vilken typ av "njurar" har du där framme?
Jag upptäckte att mina originalnjurar var helt täckta, dvs ingen luft kunde flöda igenom dessa (vissa E30-modeller hade dessa).
Ska se om jag har en bild på dessa originalnjurar, men jag köpte eftermarknadsnjurar som var öppna (se bild i slutet).
Men varför fokuserar ni fläkten? Den är ju bara meningsfull när man står stilla (eller kör väldigt sakta).
Allt över 40 km/h så är fartvinden den överlägset största faktorn (och Mantorp har få långsamma ställen - kurvorna före start/målrakan borde vara det långsammaste partiet).
Det är mer som TheMan är inne på. Luftflödesmanagement är allt.
Sätter man bara dit en kylare där framme så kommer det bildas en högtryckszon framför kylaren och den mesta av luften kommer att gå runt kylaren istället (för det är enklare så för luften).
Du kommer såklart att få ett luftflöde, men det kommer inte att bli bra och man utnyttjar inte kylarens kapacitet till fullo.
Det viktiga är att man har en ram eller "inledningstratt" in mot kylaren som styr in luften och tvingar luften genom kylaren på ett helt annat sätt.
Sen kan en äldre kylare vara rejält igensatt och full med beläggningar - beroende på hur alla föregående ägare skött kylarsystemet.
Eftersom ingen bryr sig om att byta kylarvätska så kan man ofta utgå ifrån att det är ser för jäkligt ut och att effektiviteten är nedsatt.
Min original kylare från -85 såg förvånansvärt fräsch ut inuti (yes - jag öppnade den såklart efter det att den började läcka efter exakt 30 års tjänst).
Sen är ju dessa kylare gjorda för att klara deras specifierade uppgifter och inte mer (för att få ned materialkostnader).
Och kylarna är ju från sent 90-tal, gissar på att trådskaparen har en kylare för en M20B25 eller liknande.
Så en ny kylare har mycket bättre värmeväxlingkapacitet men man har även möjlighet att lägga på några extra rader med kylelement - för att skapa lite marginal.
Men luftflödesmanagement MÅSTE hanteras också - man MÅSTE se till att luften leds GENOM kylaren och inte runtom.
Ett andra steg, behövs nog inte i det här sammanhanget, men som är värt att tänka på är att evakuering av luft inifrån motorutrymmet är nästa logiska steg.
Fast detta är lite problematiskt, de flesta tror att det bara är att leda ut det genom öppningen vid vindrutan.
Men där är det alltid kraftigt övertryck, så det kommer inte att skapa ett bra självflöde.
Det bästa är att släppa ut luften i framkanten av motorhuven.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Värmeproblem E30 M50
Har ingen av originalplasten i fronten så har börjat bygga ihop lite egen styrning av luften.
Anledningen till att jag valde att köpa ny fläkt när jag ändå höll på var för att framtidsäkra bilen lite då jag har en
känsla av att jag kommer börja köra på tvären med den, drifting, och då går det åt en stadig fläkt för att få tillräcklig kylning.
Kylaren såg otroligt äcklig ut på insidan, så det fick bli en ny e30 318/ e36 32x för bilar med klimatanläggning då denna är större.
Var faktiskt en sån som satt i bilen, men på 20 år så har den nog tappat lite av orken.
Anledningen till att jag valde att köpa ny fläkt när jag ändå höll på var för att framtidsäkra bilen lite då jag har en
känsla av att jag kommer börja köra på tvären med den, drifting, och då går det åt en stadig fläkt för att få tillräcklig kylning.
Kylaren såg otroligt äcklig ut på insidan, så det fick bli en ny e30 318/ e36 32x för bilar med klimatanläggning då denna är större.
Var faktiskt en sån som satt i bilen, men på 20 år så har den nog tappat lite av orken.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Värmeproblem E30 M50
Ok, då kommer luftstyrningen att hjälpa till en hel del - såg faktiskt så sent som igår exempel på precis det du gör - satt och tittade på lite byggtrådar kring BMW Cup bilar på rejsa.nu (främst för att supa in M52/M54-kunskap inför framtida motorswap) och där var det exempel på det.
Hmmm, köra på snedden, ja jisses vad de hittar på
Jo såklart du ha ska ha en bra fläkt som flödar tillräckligt oavsett - så det är helt rätt tänkt (jag kommer att göra likadant).
Jag ville bara undvika att du vilseledes in på fel spår och började åtgärda överhettningen ute på banan med att laborera med andra fläktar helt i onödan.
Jo, på 20 år så kan det ha bildats både ett och två lager som gör kylaren mer lämpad som en termos än en kylare
Själv var jag otroligt förvånad över min kylare - se bilder nedan hur en kylare såg ut efter 30 års tjänst
Fanns bara en antydan till lite sediment längst ned i botten - förutom det så var det otroligt ren inuti.
Så en ny kylare, som dessutom är lite större, är ett bra drag.
Alla dessa saker här ovan borde tillsammans göra att problemet med överhettning rimligtvis försvinner - iallafall när du kör racing.
Det kanske inte räcker till när du kör snett, men förhoppningsvis kompenserar fläkten för det.
Nu har väl du en helt vanlig termostat, är väl på M52TU och M54 som har en termostat som både är mekanisk och elektriskt styrd.
Men på en M52TU/M54 kan det vara en fördel att fixa en override (permanent eller switchbar) som sätter termostaten så den försöker hålla motorn i det kallaste arbetsläget.
Fast har man en konstruktion som överhettar efter ett tag så hjälper det såklart inte vad du gör med termostaten (du kan plocka bort den helt och hållet - kommer ändåså att överhetta).
Men man skapar sig en lite större marginal (exempelvis om man råkar ligga bakom någon en stund och temperaturen ökar snabbt för en kort stund).
Hmmm, köra på snedden, ja jisses vad de hittar på
Jo såklart du ha ska ha en bra fläkt som flödar tillräckligt oavsett - så det är helt rätt tänkt (jag kommer att göra likadant).
Jag ville bara undvika att du vilseledes in på fel spår och började åtgärda överhettningen ute på banan med att laborera med andra fläktar helt i onödan.
Jo, på 20 år så kan det ha bildats både ett och två lager som gör kylaren mer lämpad som en termos än en kylare
Själv var jag otroligt förvånad över min kylare - se bilder nedan hur en kylare såg ut efter 30 års tjänst
Fanns bara en antydan till lite sediment längst ned i botten - förutom det så var det otroligt ren inuti.
Så en ny kylare, som dessutom är lite större, är ett bra drag.
Alla dessa saker här ovan borde tillsammans göra att problemet med överhettning rimligtvis försvinner - iallafall när du kör racing.
Det kanske inte räcker till när du kör snett, men förhoppningsvis kompenserar fläkten för det.
Nu har väl du en helt vanlig termostat, är väl på M52TU och M54 som har en termostat som både är mekanisk och elektriskt styrd.
Men på en M52TU/M54 kan det vara en fördel att fixa en override (permanent eller switchbar) som sätter termostaten så den försöker hålla motorn i det kallaste arbetsläget.
Fast har man en konstruktion som överhettar efter ett tag så hjälper det såklart inte vad du gör med termostaten (du kan plocka bort den helt och hållet - kommer ändåså att överhetta).
Men man skapar sig en lite större marginal (exempelvis om man råkar ligga bakom någon en stund och temperaturen ökar snabbt för en kort stund).
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Värmeproblem E30 M50
@baumgardt : Blev det mer körning förra säsongen och fick du ordning på problemet med att motor/kylsystem gick för varmt? Årets säsong börjar ju dra igång snart ju
E30 323i -85 : 100% track day car