Tjena.
Har ett problem med min e30 318is.
Förra ägaren skulle dra in säkringsboxen till handsfacket och klippte alla kablar men gjorde inte klart detta. Så jag fick ta över och flyttade boxen rätt och gjort alla kablar med kopplingsschema och allt.
Alla lampor och allt funkar men kupefläkten är helt död. Mätte säkring 20 i boxen och får ingen ström där.
Någon som har koll på hur man kan göra och gå vidare, står helt still just nu.
Tacksam för hjälp. Mvh
Problem med elen. Kupefläkt död.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- bmw-slangen
Re: Problem med elen. Kupefläkt död.
Säkring #20 matas av K7-reläet (en av få reläer/säkringar jag har kvar på min slimmade E30).
Så börja med att kolla om du har spänning in på load-side av reläet (terminal 30) - den ska vara hot at all times.
Kolla sedan om du får spänning in på control-side av reläet (terminal 86) - du ska ha spänning där med tändningen i Run eller Start.
Kolla sedan att du har en fungerande jord på control-side av reläet (terminal 85) - kollar du enkelt genom att sätta testlampans krokodilklämma på good known +12 source och spetsen på testlampan på terminal 85 uttaget i reläsockeln.
Så börja med att kolla om du har spänning in på load-side av reläet (terminal 30) - den ska vara hot at all times.
Kolla sedan om du får spänning in på control-side av reläet (terminal 86) - du ska ha spänning där med tändningen i Run eller Start.
Kolla sedan att du har en fungerande jord på control-side av reläet (terminal 85) - kollar du enkelt genom att sätta testlampans krokodilklämma på good known +12 source och spetsen på testlampan på terminal 85 uttaget i reläsockeln.
E30 323i -85 : 100% track day car