BMW e30 coupé renovering update 30/1
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
BMW e30 coupé renovering update 30/1
Tjena, efter mycket tjat från brorsan så var det väl dax å starta en projekt tråd.
Haft bilen ett år nu så kommit en bit påvägen men inte färdig än för ni vet ju hur de är desto mer man
Gräver desto mer hittar man
Motor valet är antingen m50 eller en s50 men de får vänta tills det är dax likaså bromsar, men allt ska reggas
In med bilen.
5 bults konvertering ska göras har köpt fram, letar fortfarande compact/z3 bakvagn ( någon? )
Sen blir det coliovers runt om
Här har ni 2 bilder från när ja köpte den Samt den ställdes in, orörd. Nästan haha
Sen var det dax, började med kapa bort skärmkanten för lagning av hjulhus, allt svetsas kant-i-kant för minimal risk för rost.
Sen när det var lagat, började ja måtta upp vart skärmkanten skulle sitta, blir 1,5cm per sida stilrent enligt mig
Därefter helsvetsa ja det och slipa, tät å FInt här är höger sida
Här är vänstersida som också hade ett gött rost hål i sig
Sen har jag också lagat allt i bagageutrymmet dock ingen bild på det just nu men ska fixas så allt dokumenteras, la igen antenn hålet
Sen blev de dax å byta golv och trösklar här är höger sidan.
som Ni ser är det även dåligt i invändig tröskel menmen bara fixa
Hade ingen bild när det va svetsat och klart men ni förstår tanken
Även golvet blev urkapat och ersatt ( snygg lagning ? Gamla ägaren gjort uuuussch! Haha )
Sen på med kitt och grundfärg. Passa in tröskeln
Här är en bild när höger sidan är nästan klar bara spackla men de gör ja när ja spacklar allt.
Så vänstersidan lika illa där haha
Hade ingen bild när ja börja men alla har väl sett ett rosthål, dock var den krockad här och svår riktad så kapa bort det mesta, här är inpassning av alla plåtar
Samt golv (ursäkta röran )
Här ser man var tröskeln kommer hamna, ni ser plåten som sticker ut där under kommer ju skäras 1-2mm högre upp än tröskeln så dom ligger emot varann.
Här är dom inpassade och klara för helsvetsning kunde dock inte svetsa mer för brorsan ( plåtisdenton ) skulle väl göra något viktigt haha
Så långt har jag kommit med vänster sidan där är jag nu,
Har även gjort en ny batterihylla då den andra också var "lagad"
Bonus bild på brorsans brutala kombi
Allt för den här gången, kanske va rörig uppdatering men gör det på en iPad och jag ville få med det mesta på en gång
Ännu en lördag i garaget, helsvetsade golvet på förar sidan. Ska slipas, kittas och grundas men de görs senare
Bromsslangsfästet i vänster framhjulhus va helt rötet så kapade bort och gjorde ett eget
Fortsätte med tröskeln idag, började med slipa ner alla svetsar och sen negerkrulla allt. På med syra och sen zinka (svetsbar)
Sen kapade jag till plåten som förut stack ner så nu går sen i linje med tröskeln
Sen punktade jag tröskeln på plats så alla linjer ligger fint, så nästa helg helsvetsa allt
Det hann ja idag, ska slipa alla svetsar samtidigt sen när tröskeln är färdig svetsad.
Tröskeln är färdig svetsad, även slipat bort allt spackel på bakskärmen. Dels för ja ville se hur det såg ut under samt ska ju också spackla på skärmen/skärmkanten och vill ju inte ha massa deg
La även igen hålet i hjulhuset bak, här är den punktad för att Kapa genom båda plåtarna för sedan svetsas kant-i-kant
färdig. Ska kittas mot bakskärmen med vill inte svetsa där för minska risken för rost
Last edited by linusthuresson on 21 Feb 2016, 00:58, edited 3 times in total.
Re: BMW e30 coupé renovering
När man ser all eran rost så måste jag säga att det är skönt att bo på gotland där vi slipper saltet och plåten håller sig fin.
Du ser ut att göra ett bra jobb dock.
Du ser ut att göra ett bra jobb dock.
-
Re: BMW e30 coupé renovering
Haha, det förstår ja tackartackar det behövs för hålla motivationen uppe
Re: BMW e30 coupé renovering update 16/1
De värmer när man ser en e30 blir klokt renoverad keep it up
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
-
Re: BMW e30 coupé renovering update 16/1
tackartackar:)BmWkrille wrote:De värmer när man ser en e30 blir klokt renoverad keep it up
Re: BMW e30 coupé renovering update 30/1
Vart köpte du tröskelplåtarna nånstans? Nöjd med passformen? Ska göra samma ingrepp på min nämligen
Re: BMW e30 coupé renovering update 30/1
fränt med en m3 kombi bygger själv m3 kombi fast med cupe dörrar osv
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing