BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Jaaa men jag tänkte att jag slänger upp en tråd på mitt påbörjade projekt då.
Åkte till Stockholm i somras och räddade en silverfärgad 318is coupé e30 ifrån att bli ett totalt nergånget lik. Den silvriga färgen hade börjat övergått mer och mer till guld på sina håll.
Planen är att få den klar med enbart motorbytet till sommaren, så man har nått att åka i. Långsiktiga planen är att få den reggad med m50 turbo och ska användas till vardagsbus och även lite bana.
Så här ser setupen ut för tillfället :
Motor: Orginal M50B25 från 525 e34 med tillhörande Zf låda.
E28 kylare.
Bromsar: Fram- 330 e46 320mm skivor och ok. Ebc yellowstuffbelägg.
Bak- 328 e46 294mm skivor och ok. Ebc yellowstuffbelägg.
Framvagn: e36 spindel (5-bult), Bc Racing BR coils med e30 topplagring.
Bakvagn: 5-bults nav från Srs concept, Bc racing BR dämpare och sänkfjäder. Övrigt orginal
Fälgar: 18" style 32.
Däck: Fram- Bridgestone 225/35R18. Bak- Nankang 245/35R18
Inredning: Orginal
Åkte till Stockholm i somras och räddade en silverfärgad 318is coupé e30 ifrån att bli ett totalt nergånget lik. Den silvriga färgen hade börjat övergått mer och mer till guld på sina håll.
Planen är att få den klar med enbart motorbytet till sommaren, så man har nått att åka i. Långsiktiga planen är att få den reggad med m50 turbo och ska användas till vardagsbus och även lite bana.
Så här ser setupen ut för tillfället :
Motor: Orginal M50B25 från 525 e34 med tillhörande Zf låda.
E28 kylare.
Bromsar: Fram- 330 e46 320mm skivor och ok. Ebc yellowstuffbelägg.
Bak- 328 e46 294mm skivor och ok. Ebc yellowstuffbelägg.
Framvagn: e36 spindel (5-bult), Bc Racing BR coils med e30 topplagring.
Bakvagn: 5-bults nav från Srs concept, Bc racing BR dämpare och sänkfjäder. Övrigt orginal
Fälgar: 18" style 32.
Däck: Fram- Bridgestone 225/35R18. Bak- Nankang 245/35R18
Inredning: Orginal
Last edited by GustiGT on 24 Jan 2018, 14:01, edited 1 time in total.
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Betade av några mil på dom lokala vägarna innan de var dags för maskinbytet. Inte besiktad sen November 2006 så det mådde han inte dåligt av.
Sen var det dags för M42an att ge lite plats, M50in skrubbades av lite grovt för känslans skull, sen gled den i. Lär ju medge att den fyller ut tomrummet lite bättre iallafall.
Lägger inte så stor energi på finishen för tillfället, det får komma med tiden när man ser att allt lirar
S
Sen var det dags för M42an att ge lite plats, M50in skrubbades av lite grovt för känslans skull, sen gled den i. Lär ju medge att den fyller ut tomrummet lite bättre iallafall.
Lägger inte så stor energi på finishen för tillfället, det får komma med tiden när man ser att allt lirar
S
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Drivlinan kastades på plats, ny e28 kylare inhandlades ihop med lite siliconslangar m.m sen började det dra ihop sig för uppstart.
Ett litet snabbt klipp på en av dom första uppstarterna, den tillfälliga avgasböjen får en att känns sig som 16år igen men det är finte.
https://youtu.be/VBuk9KX7OCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Det hanns med några halkiga provkörningar med slitna sommarsulor på isigt vinterväglag iallafall, spann som hankatt i befruktningstider. Mer än så blev det inte, det var dags att hoppa in i garaget och värmen.
5-bults konvertering, bromsar och lite väghållning väntade runt hörnet
Ett litet snabbt klipp på en av dom första uppstarterna, den tillfälliga avgasböjen får en att känns sig som 16år igen men det är finte.
https://youtu.be/VBuk9KX7OCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Det hanns med några halkiga provkörningar med slitna sommarsulor på isigt vinterväglag iallafall, spann som hankatt i befruktningstider. Mer än så blev det inte, det var dags att hoppa in i garaget och värmen.
5-bults konvertering, bromsar och lite väghållning väntade runt hörnet
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
5-bultssats från SRS Concept beställdes, innehållande bakre nav, okhållare till 328 e46 ok och adaptrar för användade av e36 spindlar fram.
Till det så beställdes även 330 e46 skivor till fram och 328 e46 skivor för bak, tillhörande ok hittades på bilskrotar som slipades ner och lackades stålgråa. Sen blev det en julklapp till mig själv på det, en uppsättning BC Racing BR coilovers. Dom främre coilsen specilbeställdes med e30 topplagring och e36ans botten.
Provmontering av 18" Style 38. Bakdäcken kommer spaceras ut för att fylla ut kommande skärmbreddningar.
Och det är där jag är i dagsläget, fortsättning följer gott folk
Till det så beställdes även 330 e46 skivor till fram och 328 e46 skivor för bak, tillhörande ok hittades på bilskrotar som slipades ner och lackades stålgråa. Sen blev det en julklapp till mig själv på det, en uppsättning BC Racing BR coilovers. Dom främre coilsen specilbeställdes med e30 topplagring och e36ans botten.
Provmontering av 18" Style 38. Bakdäcken kommer spaceras ut för att fylla ut kommande skärmbreddningar.
Och det är där jag är i dagsläget, fortsättning följer gott folk
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Vart ett litet ryck i garaget förra helgen, resultatet av det blev färdigmonterade coilovers och även bromssystemet åkte dit. Sen fick den komma ner på hjul igen och även en liten åktur blev det pga att jag lär ge plats i garaget ett tag. En halvmil kändes rätt lång med breda sommardäck på ishalka i Februari. Men man ska leva lite med.
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
kan du använda vilken bärarm som helst fram från e36 med dom SRS concept hållaren?
Rasmus Danbo
0706386699
0706386699
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Jajjamen det ska funka från alla, lite osäker om det skiljer på m3orna dock Funkar även med bärarm från e30, det kör jag medRa113 wrote:kan du använda vilken bärarm som helst fram från e36 med dom SRS concept hållaren?
Re: BMW e30 M50B25 Coupé 1990
Jag är helnöjd, dom har mycket fina grejer! Så kör hårtRa113 wrote:satan va gött. får bli ett sånt kit