Volvo 245 S54B32

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fiksdal

Re: Volvo 245 S54B32

Post by Fiksdal »

Lägger upp lite fler bilder och video's! ;)
Bilen har fått sving, knivkrängare fram, bromsslangar og rör till håndbremsen

Även testat lite turtall ;D

Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Ser mye av forstilling ved fullt overlegg ^^

Image
Image
tror det er greit at de er lange :)

Image
Image
Lagde også bremsrør fra reduksjonsventil og til håndbrekket, etter montering fant jeg desverre ut at nippeln inn på pumpa ikke var så lang at røra presses inn i pumpa så her må det ny nippel til.. ellers mangler kun slanger fra væskebeholder til pumper før bremsesystem er komplett!

Image
Dreide ned deler av hylsa til knivstaget så de passer inn i 35mm røra :)

Image
Image
Image
Image
Knivstag foran endelig montert! sveiste på stoppere også som hindrer at det går mer sideveis enn 2-3mm.
god klaring mot hjul ble det også :)

Image
Her ble det en kjapp løsning for å få montert.. en kompis lager en tilsvarende i rustfritt som blir litt større alle veier + m8 10,9 istedet for m6 som min patent har.. tror dette vil bli sterkt :D

https://www.youtube.com/watch?v=LpN5qKn ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=j2yTSINebK4" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiksdal

Re: Volvo 245 S54B32

Post by Fiksdal »

Har vært uten pc ei stund, men nå har jeg reparert ladern å har tid til en liten update :)

Image
Fått borra om oljekjølerfestet og montert den nye kjøleren, mangle å gjøre om slanger :)

Image
Dashlogger har fått montert brytere for meny styring.

Image
Girkasse demontert, desverre fant jeg løse deler inne i girkassen + at skiftegaffel for 5 og revers er låst på ett vis..
Har "handlet" 530d girkasse og lamell - ikke betalt enda men håper det blir før helga? 4 puck sinter og grovere kasse :)
Blir nok muligens litt ombygging igjen, men fikk ikke tak i samma girkassen.. 530 tåler og mer juling.

Image
Diesel stuss ble det også, i montert rett i bakre simons potta.. håper krysset og ekstra potte demper litt..

Image
Image
Image
Kjøpte også ett sett til med låser, fikk montert de på bakluka så den mangler kun å feste låsepinner i bagasjerommet...

Image
Image
Image
Blir også diffuser på vogna etterhvert! Syns dette ser ut til å bli tøft! :D

Hadde ei bra økt her i helga, tok helg på torsdag så da fikk jeg en del tid i garasjen! :)

Image
Nye lamellen, husker ikke fabrikat mener det sto "KEP" fra USA hvertfall..

Image
Image
Image
Nytt svinghjulslager må nesten til når man først er ute med kassa :D

Image
Clutchpakke montert med nye 12.9 bolter - montert med 40nm og loctite.

Image
Image
Image
"styretappen" til gaffelen til utløserarm var knekt på 530 kassen, heldigvis har BMW brukt samme på ZF så det ble enkelt flyttet over.
Lakkerte utløsergaffeln og monterte sammen med utløserlageret.

Image
Girkassa på plass! gamle travers stemte overhodet ikke, så da laget jeg en ny, slankere og lettere modell :)

Image
BMW 530D aksel vs Volvo 740 M47

Image
Image
kappa istykker begge akslingene for å sjekke lengde.

Image
Akslingen ble punkta sammen med korrekt lengde, må ha en foring inne i 530 akslingen for å utjevne forskjell i dimensjoner.
Leverte den til en kompis i kveld så han ordner resten og justerer og måler inn i dreiebenk :)

Har fått montert mellomaksel, laget ny sikkerhetsring, male t det siste under bilen etter sveising, montert stol og seler for test og plagdes MYE med giroverføring!

Fikk ikke satt bilen i revers via spak, men hovedårsak er funnet og girspakens ledlager byttes i større.. plata er levert til en kompis som freser ut og samtidig monterer større lager.

Har og fått prøvd clutch etter ombygging og bilen går både fram og bakover! Tenkte å prøvekjøre men vil ha spakstell i orden først :)
Image
Image
Image

Image
Sveisa på hylsa litt for å begrense sideveis bevegelse :)

Image
Girstang har fått nytt og større lager, måtte til med messing foring for å kompansere for dimensjoner.
Lagde nytt overføringsstag mellom girkasse og spak, kraftig firkantjern og gaffel i enden.
Girkassen går nå i revers, endelig :D
En del vandring på girstanga, så skal forlenge litt under spaken å se hvor mye jeg kan hente..

Image
Image
Fikk skaffa meg ny og litt tykkere plateemne og kappa da ut en ny og større frontplate.. syns ikke denne ble så værst :)

Image
Starta bilen så den fikk gå til 78gr motortemp for så å kjøre den ut å prøve i ca 50 meter total kjøretur!
Ikke god i hjulstillinga som den står og litt for lav så var ikke go å kjøre ;p

Kjørte inn bilen igjen og monterte panser.
Er VELDIG i tvil på hvordan jeg vil plassere panserlåsene.. Tenkte først å plassere de slik som på pos 1 fordi de er montert slik på bakluka.
Hva tror dere?

1:
Image
Image

2:
Image
Image

3:
Image
Image
Post Reply