Bmw e21 race
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bmw e21 race
ajjemen jag gör väl en liten updatering igen då,
det har hänt en del i garaget även om det inte hänt sådär mycket som man skulle vilja,
jag har handlat på mig en massa rör ifrån j-spec
och gjort egna headers och som vanligt så tänker man att ÄRSCH det är fort gjort
men det tog iallafall 3heldagar i garaget att smida ihop dessa
jag och flusstråds svetsen är bra kompisar efter detta
det är 42mm innerdiameter på rören som mynnar ut i 4.5 tum i vardera sida
det skulle säkert kunna göras bättre men då man alldrig hållt på så måste jag säga att jag är nöjd med resultatet !
sen har jag hittat en liten kylare som är 35cm hög och 55cm bred så den kommer passa fint
det har även kopplats el ( en tändbox och lite mätare )
jag var iväg till karlstad och hämtade min kardan axel ( trodde jag ) när jag kom dit
så var den alldeles för lång hela 14.5" för lång så det blev att åka hem tomhänt
han som jag beställt kardanen av skulle korta den och balansera den på fredag ( 2 dagar senare )
så då var jag välkommen tillbaka åkte och hämta den och fick även med mig ett luftfilter och ett par begagnade slicks
när jag kom hem så upptäcker jag att jag har fått med mig fel knutkors, så nu väntar jag på rätt knutkors
som borde komma denna vecka ( 28 )
jag har även dragit nya bromsledningar runt om och monterat en bromscyllinder från en volvo v40
bakaxeln har fått olja i sig från payback lubricants
och när skulle hänga upp den och då har jag köpt fel " stoppmuttrar " till 4link stagen så nu ska jag jaga
reda på nya sådana så axeln kan komma på plats till helgen
Skickar med en länk på när bilen startades så får jag hoppas att ni inte somnade medans ni läste trevlig kväll på er [GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
https://youtu.be/WOTvf5ipo78" onclick="window.open(this.href);return false;
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
det har hänt en del i garaget även om det inte hänt sådär mycket som man skulle vilja,
jag har handlat på mig en massa rör ifrån j-spec
och gjort egna headers och som vanligt så tänker man att ÄRSCH det är fort gjort
men det tog iallafall 3heldagar i garaget att smida ihop dessa
jag och flusstråds svetsen är bra kompisar efter detta
det är 42mm innerdiameter på rören som mynnar ut i 4.5 tum i vardera sida
det skulle säkert kunna göras bättre men då man alldrig hållt på så måste jag säga att jag är nöjd med resultatet !
sen har jag hittat en liten kylare som är 35cm hög och 55cm bred så den kommer passa fint
det har även kopplats el ( en tändbox och lite mätare )
jag var iväg till karlstad och hämtade min kardan axel ( trodde jag ) när jag kom dit
så var den alldeles för lång hela 14.5" för lång så det blev att åka hem tomhänt
han som jag beställt kardanen av skulle korta den och balansera den på fredag ( 2 dagar senare )
så då var jag välkommen tillbaka åkte och hämta den och fick även med mig ett luftfilter och ett par begagnade slicks
när jag kom hem så upptäcker jag att jag har fått med mig fel knutkors, så nu väntar jag på rätt knutkors
som borde komma denna vecka ( 28 )
jag har även dragit nya bromsledningar runt om och monterat en bromscyllinder från en volvo v40
bakaxeln har fått olja i sig från payback lubricants
och när skulle hänga upp den och då har jag köpt fel " stoppmuttrar " till 4link stagen så nu ska jag jaga
reda på nya sådana så axeln kan komma på plats till helgen
Skickar med en länk på när bilen startades så får jag hoppas att ni inte somnade medans ni läste trevlig kväll på er [GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
https://youtu.be/WOTvf5ipo78" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja nu var det ju ett bra tag sedan det va någon uppdatering. Men det har inte gått att uppdatera dem gånger jag försökt.
Det har slipats och det har lackats och skruvats växellåda då det tydligen fattades en bussning i oljepumpen ( som tidigare ägare glömt att montera vid ombyggnad
Jag var även iväg på en roadtrip och hämtade en donator bil som fick donera rutor dörrar och skuff
Skulle jag lista allt som blivit gjort med bilen så skulle jag få sitta och skriva till sent i natt så jag uppdaterar med lite bilder den här gången.
Bilen har provkörts och idag har jag satt dit ett par lampor i bak så jag kan köra på Umeå open nästa helg !
Det har slipats och det har lackats och skruvats växellåda då det tydligen fattades en bussning i oljepumpen ( som tidigare ägare glömt att montera vid ombyggnad
Jag var även iväg på en roadtrip och hämtade en donator bil som fick donera rutor dörrar och skuff
Skulle jag lista allt som blivit gjort med bilen så skulle jag få sitta och skriva till sent i natt så jag uppdaterar med lite bilder den här gången.
Bilen har provkörts och idag har jag satt dit ett par lampor i bak så jag kan köra på Umeå open nästa helg !
Jajjemen nu har jag äntligen fått provköra bilen och det vart på Umeå open jag lägger en film längst nere i inlägget.
7.58 fick jag köra och den tiden ska det jobbas en hel del på [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Jag fick köra 4 repor och sen gick bilen sönder, spindelleden hoppade ur fräderbenet. Men jag fick provköra bilen vilket bara det var en stor vinst för mig. lite blodad tand fick man ju ochså kan man ju säga
När jag kom hem från Umeå så gjorde jag om alla inställningar i bakvagnen så nu har man lite mer " attack " och visst gjorde det skillnad.
Och jag har även lämnat iväg plåtfälgar på breddning. Köpt en ny tändbox och spole och det råkade bli ett lustgas system ochså så beställde jag ett par nya slicks ochså.
https://youtu.be/OQy3T24ZMOc" onclick="window.open(this.href);return false; kolla vid 1.05 där är bmwn med
7.58 fick jag köra och den tiden ska det jobbas en hel del på [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Jag fick köra 4 repor och sen gick bilen sönder, spindelleden hoppade ur fräderbenet. Men jag fick provköra bilen vilket bara det var en stor vinst för mig. lite blodad tand fick man ju ochså kan man ju säga
När jag kom hem från Umeå så gjorde jag om alla inställningar i bakvagnen så nu har man lite mer " attack " och visst gjorde det skillnad.
Och jag har även lämnat iväg plåtfälgar på breddning. Köpt en ny tändbox och spole och det råkade bli ett lustgas system ochså så beställde jag ett par nya slicks ochså.
https://youtu.be/OQy3T24ZMOc" onclick="window.open(this.href);return false; kolla vid 1.05 där är bmwn med
Last edited by eddas on 13 Nov 2017, 19:30, edited 1 time in total.
Tufft med csb! Ska bli kul att se hur pass mycket du får ner tiderna med lite gas och bakvagns-justering
M30. 685/810 1.4@6500
ja visst är det fränt jag ville åt enkelheten med förgasarmotor, efter att jag kom hem från umeå open så provade jag justera bakvagnen så att pinjong vinkeln var lite vinklad neråt och jag märkte genast stor skillnad när jag gjorde en prov värming
ja nästa år kommer helt klart att bli ett roligt år och jag kommer satsa på att få köra en hel del !
nya ostar och bredare fälgar gas + bakvagns justeringar så borde man kunna kapa en hel del på 60-foten
ja nästa år kommer helt klart att bli ett roligt år och jag kommer satsa på att få köra en hel del !
nya ostar och bredare fälgar gas + bakvagns justeringar så borde man kunna kapa en hel del på 60-foten
Härligt att du fått prova lite, blir nog en jäkla skillnad när den blir inkörd Hade ju varit otroligt roligt att bygga en rakt-fram bil men man bor ju på absolut fel ställe för det..
Ja det har ju hänt en hel del och man kan säga att det råkade hända en liten grejj.
I höstas kom jag över en uppsättning kolvar till väldigt bra pris och sen när jag var i Brasilien så kom en turbo ut till ochså bra pris och där sattes idéer till verklighet
När jag kom hem i februari så rev jag isär motorn och då byttes alla delar
Turbobanditen tb80-03
Kolvar ( med dessa 8.5 i komp förhållande)
Och vevstaks bult till arp l19
Ett insug för insprut
Bosh 1600cc spridare
2x380l/h soppa pumpar
Speeding v3 BTR
An10 ptfe slang och kopplingar
Ms3x
Ld performance dash och bredbandslamnda
ett 80mm kina spjällmed egengjord
" adapter " som en polare gjorde
Det är väl ett par delar av det som skaffats
Kvar har jag i stora drag är
att göra lite ic rör
Dra färdigt soppan
Och koppla in sprutet och dashen
I höstas kom jag över en uppsättning kolvar till väldigt bra pris och sen när jag var i Brasilien så kom en turbo ut till ochså bra pris och där sattes idéer till verklighet
När jag kom hem i februari så rev jag isär motorn och då byttes alla delar
Turbobanditen tb80-03
Kolvar ( med dessa 8.5 i komp förhållande)
Och vevstaks bult till arp l19
Ett insug för insprut
Bosh 1600cc spridare
2x380l/h soppa pumpar
Speeding v3 BTR
An10 ptfe slang och kopplingar
Ms3x
Ld performance dash och bredbandslamnda
ett 80mm kina spjällmed egengjord
" adapter " som en polare gjorde
Det är väl ett par delar av det som skaffats
Kvar har jag i stora drag är
att göra lite ic rör
Dra färdigt soppan
Och koppla in sprutet och dashen
Idag så lev det ett par tryckrör som blev lackade i bilens färg.
Sen fick jag hjälp att svesta ihop mitt
" avgassystem " då det va rostfritt
Bild kommer sen
Och även togs remhjulet fram av och gjorde iordning det så att det går att skruva dit triggerhjulet
Sen fick jag hjälp att svesta ihop mitt
" avgassystem " då det va rostfritt
Bild kommer sen
Och även togs remhjulet fram av och gjorde iordning det så att det går att skruva dit triggerhjulet