Besikta sugtrimmad bil?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
e34567

Besikta sugtrimmad bil?

Post by e34567 »

Tja,

Funderar på att trimma min e34 540i/6 istället för att lägga dom pengarna på att uppgradera till M5. Planen är att byta till m62-block, porta topparna och sätta i bättre kammar och på med bättre grenrör etc etc. Jag har läst runt mycket om m60b44-hybrider och tror inte det är omöjligt att en sådan med lite godis kan leverera 350+ bhp efter en bra mappning vilket gör den mycket vassare än en s38 med tanke på vridet från 4.4L.

Jag hade bestämt mig för detta men sen slog det mig att sånt kanske upptäcks vid besiktningen? Rätt drygt att behöva lyfta i en originalmotor varje år och kanske lite taskigt läge senare att sälja en bil man vräkt pengar på om den inte går att besiktiga.. :roll:

Vad säger ni proffs? Allt hade ju sett original ut åtminstone men det är kanske rimligt att anta att avgasvärden ändras när man går från 280 till ≈350 hp? Har ingen erfarenhet av att modifiera bilar så pass som jag planera med denna och hitta inte direkt några trådar där detta behandlas som inte gäller turbobyggen som ju är helt annorlunda eftersom det då inte alls ser original ut.
Sten

Re: Besikta sugtrimmad bil?

Post by Sten »

Borde väl inte vara något problem om man inte har värdens vassaste kammar?

Kanske köra E85?
Post Reply