B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Old School
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2017, 12:08
Location: Helsingborg

B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Post by Old School »

För att få mitt projekt godkänt krävs det att jag E85 konverterar och byter styrsystem.
Jag behöver hjälp/tips/råd inför beställning av delar här hos PPF.
Har läst och kollat mycket i forumet men hittar inte mycket info om dubbelturbo.

Motorn är helt original och det kommer den fortsätta att vara (se min projekttråd) med dubbla T25:or och 7,2:1 i komp m.m.

Förutom bränslepump, slangar o.d. kommer även svänghjulet att bytas ut. EML spjällhuset bytes också mot ett med vajer.
Styrsystemet har jag tänkt skulle bli EcuMaster. Ställbar tryckregulator m.m.

Image
(obs, motorn hänger inte i motorfästet....)

Bedömer att man ur denna maskin kan få max ca 400 hk (original 360 hk) Rätta mig om jag har fel här.

Nu till frågorna.

1. Vilka spridare behöver jag ha? Storlek? Hög eller låg -Ohm?
Sitter Bosch 0280150737 på nu (Audi S2 m.fl.), 315 cc/min, 15,9 ohm.
Misstänker att dessa inte är optimala.

2. Kan jag köra med original tändspole och fördelarhus med EcuMaster?

3. Vilka tändstift fungerar bäst till denna setup?

Tacksam för alla råd då jag har lite erfarenhet av turbomaskiner. Även tips utanför mina frågor är välkomna.

/ Kent
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Post by TheLeaf »

Här har du en som byggt Biturbo om du vill läsa lite:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Old School
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2017, 12:08
Location: Helsingborg

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Post by Old School »

TheLeaf wrote:Här har du en som byggt Biturbo om du vill läsa lite:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack, jättebra länk.
Synd bara att nästan alla bilderna har försvunnit.....
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Post by daniel-635 »

Japp, 399 dollar för att visa mina bilder är jag inte intresserad av att ge...

Spelar egentligen ingen roll om du har en eller två turbo, det begriper varken sprutet eller järnbitarna i motorn.

Jag kör med Siemens Deka 875cc/min spridare, och dom räcker upp mot 500 hk på e85.
BPR7ES stift kör jag med.

Tändningen kan du ju välja lite, jag kör fördelarlöst, med Wastefire, och ett Bosch motorsport Coilpack.
Men det går ju utmärkt att köra med fördelare också, eller med separata spolar.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
Old School
Posts: 24
Joined: 11 Jan 2017, 12:08
Location: Helsingborg

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Post by Old School »

daniel-635 wrote:Japp, 399 dollar för att visa mina bilder är jag inte intresserad av att ge...

Spelar egentligen ingen roll om du har en eller två turbo, det begriper varken sprutet eller järnbitarna i motorn.

Jag kör med Siemens Deka 875cc/min spridare, och dom räcker upp mot 500 hk på e85.
BPR7ES stift kör jag med.

Tändningen kan du ju välja lite, jag kör fördelarlöst, med Wastefire, och ett Bosch motorsport Coilpack.
Men det går ju utmärkt att köra med fördelare också, eller med separata spolar.
Hehe, jo jag läste ditt tal inför din "bildleverantör" har full förståelse.

Jag hade faktiskt redan, för ett par månader sedan, plöjt igenom hela din tråd (man blir andlös av detta projekt) inför min projektstart och då fanns bilderna kvar.
Tack för svaret, exakt vad jag behövde nu. Motorn ska uppgraderas nu på semestern.
Vill ändra så lite som möjligt på motorn eftersom det är en äkta B10 Biturbo maskin, det kan ju hända att man hittar en Biturbo billigt, utan motor en vacker dag.....

/ Kent
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)
Post Reply