
Min Getrag 260/5 läcker inifrån bellhousing - men varifrån och varför?
1. Det är ATF-olja som läcker, no question about it
2. Kommer inifrån bellhousing, no question about it
3. Ventilationen fungerar (efter visuell inspektion samt ofrivillig praktisk verifiering - gissa vad som händer när man ställer en fylld Getrag 260/5 på sitt bellhousing)
4. Ingående packbox byttes för 20 mil sedan (byttes även lite längre tillbaka och det var ingen förändring)
Det är lite märkligt för när jag provkörde några mil så fanns inga tecken på läckage.
Men därefter blev det 3 x 15 min på Sturup (innebär konstant höga varv och endast 2:an och 3:an) så läcker den som ett såll.
Jag kan bara hitta 4 ställen där det kan läcka
#1 : Packboxen (men att jag skulle misslyckas två gånger är osannolikt - däremot en sliten axel kan orsaka läckage)
#2 : Oljekanalen vid BMW-loggan på täcklocket (kanske jag slarvat med tätningen där?)
#3 : De tre pluggarna i övre högra hörnet (ganska osannolikt de skulle kunna läcka så mycket och dessutom är de ovanför oljenivån)
#4 : Runt bottenstockens lagerskål (vad jag förstår så är det en lagerskål som är ipressad och utifrån ser man ett shims och en låsring)
Några förslag eller erfarenheter!?!
