Getrag läcker - men varför?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Getrag läcker - men varför?
Här borde ju finnas växellådskompetens, så många växellådor som körs sönder här
Min Getrag 260/5 läcker inifrån bellhousing - men varifrån och varför?
1. Det är ATF-olja som läcker, no question about it
2. Kommer inifrån bellhousing, no question about it
3. Ventilationen fungerar (efter visuell inspektion samt ofrivillig praktisk verifiering - gissa vad som händer när man ställer en fylld Getrag 260/5 på sitt bellhousing)
4. Ingående packbox byttes för 20 mil sedan (byttes även lite längre tillbaka och det var ingen förändring)
Det är lite märkligt för när jag provkörde några mil så fanns inga tecken på läckage.
Men därefter blev det 3 x 15 min på Sturup (innebär konstant höga varv och endast 2:an och 3:an) så läcker den som ett såll.
Jag kan bara hitta 4 ställen där det kan läcka
#1 : Packboxen (men att jag skulle misslyckas två gånger är osannolikt - däremot en sliten axel kan orsaka läckage)
#2 : Oljekanalen vid BMW-loggan på täcklocket (kanske jag slarvat med tätningen där?)
#3 : De tre pluggarna i övre högra hörnet (ganska osannolikt de skulle kunna läcka så mycket och dessutom är de ovanför oljenivån)
#4 : Runt bottenstockens lagerskål (vad jag förstår så är det en lagerskål som är ipressad och utifrån ser man ett shims och en låsring)
Några förslag eller erfarenheter!?!
Min Getrag 260/5 läcker inifrån bellhousing - men varifrån och varför?
1. Det är ATF-olja som läcker, no question about it
2. Kommer inifrån bellhousing, no question about it
3. Ventilationen fungerar (efter visuell inspektion samt ofrivillig praktisk verifiering - gissa vad som händer när man ställer en fylld Getrag 260/5 på sitt bellhousing)
4. Ingående packbox byttes för 20 mil sedan (byttes även lite längre tillbaka och det var ingen förändring)
Det är lite märkligt för när jag provkörde några mil så fanns inga tecken på läckage.
Men därefter blev det 3 x 15 min på Sturup (innebär konstant höga varv och endast 2:an och 3:an) så läcker den som ett såll.
Jag kan bara hitta 4 ställen där det kan läcka
#1 : Packboxen (men att jag skulle misslyckas två gånger är osannolikt - däremot en sliten axel kan orsaka läckage)
#2 : Oljekanalen vid BMW-loggan på täcklocket (kanske jag slarvat med tätningen där?)
#3 : De tre pluggarna i övre högra hörnet (ganska osannolikt de skulle kunna läcka så mycket och dessutom är de ovanför oljenivån)
#4 : Runt bottenstockens lagerskål (vad jag förstår så är det en lagerskål som är ipressad och utifrån ser man ett shims och en låsring)
Några förslag eller erfarenheter!?!
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Hade själv samma problem med min zf låda men efter att ha bytt packbox på ingående Axel 3ggr så blev den smäktät gällde bara att hitta rätt läge
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Intressant.
När du säger hitta rätt läge - vilket läge syftar du på då?
Om OD på ingående axel är sliten (dvs det har bildats ett litet spår), då är det definitivt fördelaktigt att försöka placera packboxen lite grundare eller djupare än den satt innan (så packboxens tätningsläppar inte försöker täta i samma spår).
I övrigt så är installation av en packbox väldigt straightforward och svårt att få fel (förutom att det är lätt att banka ut fjädern som håller ihop tätningsläpparna - men i det här fallet är det enkelt att kontrollera att allt blev rätt innan man monterar ihop allt).
Så jag har otroligt svårt att se att jag kunnat göra fel två gånger i rad på en packbox (har monterat många packboxar genom åren).
När du säger hitta rätt läge - vilket läge syftar du på då?
Om OD på ingående axel är sliten (dvs det har bildats ett litet spår), då är det definitivt fördelaktigt att försöka placera packboxen lite grundare eller djupare än den satt innan (så packboxens tätningsläppar inte försöker täta i samma spår).
I övrigt så är installation av en packbox väldigt straightforward och svårt att få fel (förutom att det är lätt att banka ut fjädern som håller ihop tätningsläpparna - men i det här fallet är det enkelt att kontrollera att allt blev rätt innan man monterar ihop allt).
Så jag har otroligt svårt att se att jag kunnat göra fel två gånger i rad på en packbox (har monterat många packboxar genom åren).
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Jo har själv bytt många och sällan misslyckats men på min zf blev det tre försök innan det blev bra
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Inte den roligaste packboxen att göra om flera gånger
Men vilket läge syftade du på? Vilka variationer gjorde du vid de tre olika försöken?
Men vilket läge syftade du på? Vilka variationer gjorde du vid de tre olika försöken?
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Bara byte tre gånger tror jag lyckades få den lite sned då och sedan igen lite längre in och sedan en gång till lite längre ut jo tack har nog svårt bälte i lådrivning på min kärra tur det är gott om plats när man har en ca18det i en e30
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Ok!
Jag ska dubbelkolla skicket på den där axeln för eventuella spår och isåfall placera packboxen längre in eller ut.
Jo, börjar själv bli ganska bra på att ta ned Getrager från E30 med M20-motorer!
Det är bara EN skruv som är överjävlig, det är den översta skruven för startmotorn - alla med M20+Getrag vet vad jag menar!
Jag ska dubbelkolla skicket på den där axeln för eventuella spår och isåfall placera packboxen längre in eller ut.
Jo, börjar själv bli ganska bra på att ta ned Getrager från E30 med M20-motorer!
Det är bara EN skruv som är överjävlig, det är den översta skruven för startmotorn - alla med M20+Getrag vet vad jag menar!
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Tog mig lite tid i helgen och tog mig en närmare titt på växellådan.
Tyvärr verkar det vara pippetorrt runt ingående packbox (se bild nedan).
Tyvärr var det däremot en del olja kring bottenstockens lagerhållare (se bild nedan).
Jag försökte återskapa problemet genom att köra ingående axel med borrmaskinen.
Visst snurrade det, men det var inte tillräckligt för att återskapa problemet.
Tror det behövs högre varv än de 3000 rpm som borrmaskinen klarar av.
Men framförallt behöver nog växellådan vara genomvarm.
Det vill säga liknande hur det är när man kör på Sturup (allt är varmt, belastat och konstant mellan 4000-7000 rpm).
Ingående axel såg fin ut där den ligger emot packboxens tätningsläpp - inte minsta antydan till spårbildning eller andra märkligheter.
Suck...
Finns inte så mycket än att prova att göra följande
- montera ny ingående packbox men montera den en aningens djupare i flänsen än tidigare
- täta med RTV silikon runtomkring bottenstockens lagerhållare och växellådans lagerhus (och sedan dit med de två distansringarna och låsringen)
Tyvärr verkar det vara pippetorrt runt ingående packbox (se bild nedan).
Tyvärr var det däremot en del olja kring bottenstockens lagerhållare (se bild nedan).
Jag försökte återskapa problemet genom att köra ingående axel med borrmaskinen.
Visst snurrade det, men det var inte tillräckligt för att återskapa problemet.
Tror det behövs högre varv än de 3000 rpm som borrmaskinen klarar av.
Men framförallt behöver nog växellådan vara genomvarm.
Det vill säga liknande hur det är när man kör på Sturup (allt är varmt, belastat och konstant mellan 4000-7000 rpm).
Ingående axel såg fin ut där den ligger emot packboxens tätningsläpp - inte minsta antydan till spårbildning eller andra märkligheter.
Suck...
Finns inte så mycket än att prova att göra följande
- montera ny ingående packbox men montera den en aningens djupare i flänsen än tidigare
- täta med RTV silikon runtomkring bottenstockens lagerhållare och växellådans lagerhus (och sedan dit med de två distansringarna och låsringen)
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Såhär fick det bli
- ny ingående packbox (gick inte att montera så mycket djupare då det är en stoppklack när man driver in packboxen som positionerar packboxen rätt djupledes)
- var extra noggrann vid monterering och alla ytor täcktes med ett tunt heltäckande lager av Loctite 598 (RTV)
- ett lager med Loctite 598 (RTV) lades direkt vid bottenstocken, sedan dit med två shims, sedan låsring och till sist smetades överblicen RTV runt in mellan lagerhus/shims
Vi får se om det blir en tredje shakedown i år, annars kommer jag troligtvis att provköra så gott det går på gatan och se om det gjorde någon skillnad.
- ny ingående packbox (gick inte att montera så mycket djupare då det är en stoppklack när man driver in packboxen som positionerar packboxen rätt djupledes)
- var extra noggrann vid monterering och alla ytor täcktes med ett tunt heltäckande lager av Loctite 598 (RTV)
- ett lager med Loctite 598 (RTV) lades direkt vid bottenstocken, sedan dit med två shims, sedan låsring och till sist smetades överblicen RTV runt in mellan lagerhus/shims
Vi får se om det blir en tredje shakedown i år, annars kommer jag troligtvis att provköra så gott det går på gatan och se om det gjorde någon skillnad.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag läcker - men varför?
Problemet löst!
The problem must have been overflow from the vent hole!
But not due to expansion, foaming or wrong gearbox oil and so on.
I wanted to recreate the problem, so I had the gearbox on the bench,
filled to specified level and was running the input shaft with a drill.
With the gearbox completely level, nothing happened. Not a single drop.
But then I tilted the gearbox 45 degrees to simulate heavy breaking,
while the input shaft was spinning.
And now it basically was pouring out gearbox oil from the vent hole!
https://www.youtube.com/watch?v=LbVn3-wNsG0" onclick="window.open(this.href);return false;
So the solution was to attach a hose (using an ordinary hose clamp) to the vent hole,
and it was then routed up as high as possible in the engine compartment,
with a small breather filter at the end.
When you had the gearbox tilted down it was quite easy to attach a hose,
and then secure it with a hose clamp (I tried and couldn't even pull it off).
But with the gearbox in it's installed position I declare it IMPOSSIBLE to get to that vent hole!
So I was wrenching like cray from 06.00 to 21.00 entire Friday to get the car ready for the track day the very next day.
Up at 05.30 on Saturday and away to Ljungbyhed (a former military airfield) - and success!
I could put in lap after lap without a single problem!
https://www.youtube.com/watch?v=_z0_jcdsd8k" onclick="window.open(this.href);return false;
The problem must have been overflow from the vent hole!
But not due to expansion, foaming or wrong gearbox oil and so on.
I wanted to recreate the problem, so I had the gearbox on the bench,
filled to specified level and was running the input shaft with a drill.
With the gearbox completely level, nothing happened. Not a single drop.
But then I tilted the gearbox 45 degrees to simulate heavy breaking,
while the input shaft was spinning.
And now it basically was pouring out gearbox oil from the vent hole!
https://www.youtube.com/watch?v=LbVn3-wNsG0" onclick="window.open(this.href);return false;
So the solution was to attach a hose (using an ordinary hose clamp) to the vent hole,
and it was then routed up as high as possible in the engine compartment,
with a small breather filter at the end.
When you had the gearbox tilted down it was quite easy to attach a hose,
and then secure it with a hose clamp (I tried and couldn't even pull it off).
But with the gearbox in it's installed position I declare it IMPOSSIBLE to get to that vent hole!
So I was wrenching like cray from 06.00 to 21.00 entire Friday to get the car ready for the track day the very next day.
Up at 05.30 on Saturday and away to Ljungbyhed (a former military airfield) - and success!
I could put in lap after lap without a single problem!
https://www.youtube.com/watch?v=_z0_jcdsd8k" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car