Märkligt för mina halvmånar var nya och jag tätade dem - men det kan ju ha gått fel någonstans.
Oavsett så säkrade jag upp denna gång och la ett extremt tunt lager Loctite 598 (flänstätning, silikonbas, fukthärdande, oljeresistent, +200C) runt alla oljehålen (headbolts, oil return och oil supply i bilden ovan). Lade ett mycket tunt lager med fingret runt hålen, först på blocket och sedan på topplocket. Därefter dit med packningen och sen dit med toppen och dra åt.
Även nya halvmånar införskaffades och dessa tätades också med Loctite 598 samt jag dubbelkollade att jag verkligen fick ner dem tillräckligt långt.
Loctite 598 tror jag har numera ersatts av Loctite 5910.
Uppstart, varmkörning och testkörning har hunnits med. Även en kort track day på Sturup har hunnits med. Nu vill jag inte säga för mycket, men i nu läget är det iallafall helt torrt.
Däremot så läcker växellådan som ett såll - och jag är lite förbryllad varifrån det läcker...
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=91407" onclick="window.open(this.href);return false;
Nybyggd M20B28 läcker olja
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Nybyggd M20B28 läcker olja
Dags för uppföljning då det blivit en del testkörning och ett antal shakedowns - det håller tätt.
Fortfarande förbryllad varför det hände, kanske jag skadade den tunna tätningen på topplockspackningen vid montering? Kanske det ibland inte blir tillräckligt med klämkraft längst ute i kanterna? Oavsett så kommer jag i framtiden inte våga chansa, utan blir ett extremt tunt lager runt alla oljehålen i framtiden.
Men växellådan läcker ju såklart som ett såll fortfarande...
Fortfarande förbryllad varför det hände, kanske jag skadade den tunna tätningen på topplockspackningen vid montering? Kanske det ibland inte blir tillräckligt med klämkraft längst ute i kanterna? Oavsett så kommer jag i framtiden inte våga chansa, utan blir ett extremt tunt lager runt alla oljehålen i framtiden.
Men växellådan läcker ju såklart som ett såll fortfarande...
E30 323i -85 : 100% track day car