M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Not-mpowered
Posts: 6
Joined: 28 Apr 2017, 11:15

M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by Not-mpowered »

Hallå! Har ett litet bekymmer.. Köpte en 535 med m30 turbo och cooperring packning.
Tidigt efter köp märkte jag att kylarlocket blev vitt, men tog ganska länge och kör på E85 så tänkte bara att det var kondens.
Men sen började det bli mer och mer, och förstod då att packningen eller dylikt var kass!


Rev skiten, såg att packningen var återanvänd, eller det var packningsmassa i kylkanalerna iallafall, så antog att jag hittat felet, och fick skrapa lös packningsresterna från block och topp. Rengjorde väldigt noga för att kunna kontrollera efter sprickor men såg ingenting som tydde på det.

Men nu till det jobbiga.. Köpte nya grejer, planade toppen, som f.ö var väldigt rak redan, endast någon hundradel skev, och monterade ihop bilen igen, startade och allt var frid och fröjd! Men en dag efter så var locket direkt vitt igen, tänkte denna gång att det säkert legat så mycket klet kvar inne i motorn som blandades med oljan, så bytte igen dagen efter, men direkt samma sak, och nu ännu värre än före rivningen! Fick lite ångest och tänkte att block eller topp måste vara sprucket ändå. Men sen såg jag att det läker ut vatten mellan topp och block på insugssidan långt bak på motorn!

Så börjar tro att jag har lyckats få någon av ringarna att ligga under packningen, så dom ligger lite omlott! Var lite pilligt när vi monterade ihop för packningen ville inte ligga plant efter blocket, men tyckte vi fick dit det bra, men kanske inte?

Läste även om att det kan vara så att toppen "rider" på ringarna och inte pressar ner packningen nog mycket, men det finns ju bara en tjocklek på cooperring till m30?

Vad tror ni? Kan även tillägga att jag endast körde som sugis efter packningsbytet, så inget högt laddtryck som orsakat det iallafall!

Mvh
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by Pimplaren »

ARP? efterdragit ordentligt? prova att limma plackningen mot blocket alt limma ringarna i packningen med superlimm!
Blocket kan spricka vid gängan till arpbultarna, antar dock att du kollat noga? =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Not-mpowered
Posts: 6
Joined: 28 Apr 2017, 11:15

Re: M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by Not-mpowered »

Pimplaren wrote:ARP? efterdragit ordentligt? prova att limma plackningen mot blocket alt limma ringarna i packningen med superlimm!
Blocket kan spricka vid gängan till arpbultarna, antar dock att du kollat noga? =)
Ja det är ARP, och efterdrog noga...

Men märkte just en himla märklig grej? Återanvände ringarna men köpte ny packning.. men nu när
Vi mäter så är ringarna exakt 2mm tjocka, och när vi mäter packningen vart den inte är ihoppressad så är den bara 2.1mm?
Det verkar ju vara alldeles för lite för att det ska täta ordentligt.. Har kontrollerat efter sprickor men finns inget, och topp och block är mätt men allt är rakt..

Var till en polare och kollade på hans nya cooperring till m50, där är ringarna ~1.95mm och packningen 2.35mm! Det låter ju mer logiskt! Kan jag haft någon annan modell på ringar eller packning?

Såg nu att alla ringar legat på rätt plats och inget sådant fel.
Not-mpowered
Posts: 6
Joined: 28 Apr 2017, 11:15

Re: M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by Not-mpowered »

https://ibb.co/hdAKca
Såhär såg det ut vid flera av bultarna, vit smet, som att det läkt mellan bultarna! Någon som vet varför?

Och som sagt, inga sprickor.. Kan det varit fel moment, fel på momentnyckel eller något? Dessutom borde det ju inte läka ut mellan block och topp om det är sprickor vid kylkanalerna..
E3-Otto
Posts: 19
Joined: 02 Dec 2008, 12:47

Re: M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by E3-Otto »

Är det inte klassiska sprickor mellan kylkanaler och gängorna?
Konstigt att det är sörja vid bultarna bara annars?

/Otto
Not-mpowered
Posts: 6
Joined: 28 Apr 2017, 11:15

Re: M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..

Post by Not-mpowered »

E3-Otto wrote:Är det inte klassiska sprickor mellan kylkanaler och gängorna?
Konstigt att det är sörja vid bultarna bara annars?

/Otto
Har kollat och kollat men inget jag kan se, kan fota med macro och ladda upp om det är något jag missat..
Men ändå sjukt att det är runt i princip varje bult...
Post Reply