M50B25 turbo i E36 325?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

M50B25 turbo i E36 325?

Post by robinc97 »

Tjena! Jo som rubriken lyder har jag tänkt införskaffa mig en 325 E36 coupe med M50B25 motorn med vanos och tänkte då under vintern 2017/2018. Är väldigt ny på detta och har inte tänkt att gå all in med smidd motor och en turbo som är större än motorn i sig med ett styrsystem för 16 lappar.

Gjorde ett inlägg förut om en B20 som sket sig totalt då garaget försvann så den fick smaka tippen....

Utan hade mer tänkt mig ett litet sneak bygge med kanske 450 motorhästar på en öppnad motor med ARP och Cometic packning. Eller går det att kräma ut mer mos?

Har själv dragit ut ett litet recept som vad jag tror kan fungera okej? Synpunkter på det isåfall skulle va skit najs så man kan redigera listan med grejer som måste skaffas och fixas så man gör rätt utan står där med grejer som inte lirar.

Värt att köra E85 på original bränslesystem? Med utbytt pump, spridare och btr självklart.

På bilen sitter det redan lättat M20 svänghjul med 618 platta och 4 puckad stum så det bör klara den mängd mos jag tänkt mig eller hur? :)

T70 snurra
Topmount grenrör från CX racing (då jag vet att grenrören från ppf är redigt kraftigt byggda har jag inte lusten att lägga de pengarna som jag fött höra vad de kostar :( )
Walbro GSS341 Bränslepump (tanken är att köra bensin och inte E85?)
BTR 1:1
elektronisk eller manuell boostcontroller?
34mm hks dumo kopia
600x300x76 intercooler
Större alu kylare
AEM bredbandslambda
ARP toppbultar
Cometic stålpackning (vilken tjocklek?)
Spridare 780cc?
Hemmasnickrat avgas med hemmasnickrad dp
Begagnat VEMS PNP
Mappning hos Nordic

Finns det någon som har ett vettigt recept på detta eller ska mitt va good to go?? Planen är gatkörning och lägga lite lakrits på träffas och rejsa lite på gatan.

Synpunkter på mitt lilla recept? Finns ju såklart smågrejer vid sidan av som jag inte räknat med såsom stålomspunna slangar, ppf olje lock så jag kan ta tillförsel osv...

MVH Robin
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 turbo i E36 325?

Post by TreLingon »

Hej

På med en cooperpackning och arp bular.

Orginal btr, fuelrail och ledningar fungerar bra med E85 och höga effekter.

Byt till lite större spridare bara.

Kopplingen blir bra

Ppf oljelocket tar du inte olja till turbon ifrån, den är ofiltrerad. Vill du mäta oljetemp så kan du ta det därifrån.
Ta olja från oljetryckskontakten med t-kors istället. Finns fint kors från ppf som många använder.

Lägg dig på 400whp + - nånstans så håller det fint.
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: M50B25 turbo i E36 325?

Post by robinc97 »

TreLingon wrote:Hej

På med en cooperpackning och arp bular.

Orginal btr, fuelrail och ledningar fungerar bra med E85 och höga effekter.

Byt till lite större spridare bara.

Kopplingen blir bra

Ppf oljelocket tar du inte olja till turbon ifrån, den är ofiltrerad. Vill du mäta oljetemp så kan du ta det därifrån.
Ta olja från oljetryckskontakten med t-kors istället. Finns fint kors från ppf som många använder.

Lägg dig på 400whp + - nånstans så håller det fint.

Tjena tack för svar!

Ja cooper packning och arp blir det iallafall! Lika bra att göra det rätt första gången! Men vilken tjocklek rekommenderas isåfall? 1,78 eller 2,0?`

Spridare vet jag inte storlek på, men 780 bör la endå duga?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 turbo i E36 325?

Post by TreLingon »

robinc97 wrote:
TreLingon wrote:Hej

På med en cooperpackning och arp bular.

Orginal btr, fuelrail och ledningar fungerar bra med E85 och höga effekter.

Byt till lite större spridare bara.

Kopplingen blir bra

Ppf oljelocket tar du inte olja till turbon ifrån, den är ofiltrerad. Vill du mäta oljetemp så kan du ta det därifrån.
Ta olja från oljetryckskontakten med t-kors istället. Finns fint kors från ppf som många använder.

Lägg dig på 400whp + - nånstans så håller det fint.

Tjena tack för svar!

Ja cooper packning och arp blir det iallafall! Lika bra att göra det rätt första gången! Men vilken tjocklek rekommenderas isåfall? 1,78 eller 2,0?`

Spridare vet jag inte storlek på, men 780 bör la endå duga?
Jag visste inte att det fanns olika tjocklekar på packningar.
Fråga Bäckis vilken storlek du ska ha på packning och spridare storlek :)
tintti
Posts: 3
Joined: 03 Apr 2017, 20:40

Re: M50B25 turbo i E36 325?

Post by tintti »

sprut är det viktigaste, vems blir bra (y) sen kör du cooperring packning och ARP bultar som sagt, redan där har du bra början. sen kan du köpa deka 630cc spridare billigt beggagnat som räcker till sneak effekt, körde själv sånna på 4 bar grundtryck på soppan. sen är det väl bara turbo och sånt som är eget val =)
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: M50B25 turbo i E36 325?

Post by robinc97 »

Hej alla igen!

Har inte svarat på ett tag men tänkte bara kolla lite med folk som vet ^^

Var ju sagt innan att jag planerar att enbart åka med ARP och Cometic o låta det va sen och åka runt 350-400whp med stor snurra så laddet kommer sent.
Men fick mig som vanligt under natten en såndär random tankeställare och tänkte om man kanske skulle köra värre stakar tillsammans med original m50 kolvarna? Går det? Vad behövs handlas för att köra H-Profil stakar tillsammans med m50 kolvarna och original vev? Tänkte mest smidda stakar enbart för att jag fått höra att stakarna i en M50 är den svaga länken därav man ska köra stor turbo för sent ladd så det är säkrare? Känner lite att jag vill vara på säkra sidan när det gäller sådant så tänkte investera i det och köra lite mindre turbo så man kan ha lite roligare. Och kanske kunna plocka lite mer effekt från det med? kanske 450-500whp? Visst man kan väll åka liten turbo o ladda 1 bar + tidigt men förr eller senare kommer de ju gå åt helvete eller hur? Samma med kolvarna egentligen, men de ska ju vara lite tåligare.

Turbon jag hade i tanke är en T70 som polarn har liggandes.

Någon som har nått tips som man ska tänka på eller är det bara tuta o köra egentligen?

Update med sprut så kommer jag köra VEMS PNP till 110%.

Har även en ZF låda liggandes som kommer från en E39 528, hur mycket tål den rackaren?

Synpunkter? Kan väll tillägga att detta är första gången jag ger mig in i detta att bygga något som det här, värt att låta firma göra motorbygget och kanske köra totalt smidd med smidda kolvar med och öka priset på det men ha roligare (typ nordic tuning eller AG´s mm....)? :roll:

Eller kanske hitta en klarbyggd maskin som kan stoppas i direkt om det kanske är att ta sig lite vatten över huvudet bygga maskin själv?

MVH
Post Reply