Spakställ e30 med m50/getrag

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
baumgardt

Spakställ e30 med m50/getrag

Post by baumgardt »

Har en e30 med m50 och original e36 getrag låda som jag vill fixa spakstället på.

När jag köpte den så satt den redan ett hemmagjort spakställ med ett sånt lager från Jula.
Problemet är bara att armen som låser spaken i sidled saknas så spaken har ett spel på 3 cm åt vardera håll med växel i.

Så här ser det ut idag
Image

Min tanke var nu att kasta julalagerspaken och fixa ett originalställ.
Frågan är bara vart jag ska plocka delarna från? Började läsa lite men blev inte hundra på vad jag ska ha för delar.
Somliga sa att man skulle ta den armen från e30, andra snacka om e36. Somliga sa att man va tvungen att korta, andra sa förlänga.

Image

Så frågan är vad jag ska plocka för delar för att få det att lira tillsammans med getrag lådan?
Vill ju även få schysst känsla i spaken så vad rekommenderas för att lyckas med det? Shortshift? z3-spak? Renovera original?

Tack på förhand! :D
bmw-slangen

Re: Spakställ e30 med m50/getrag

Post by bmw-slangen »

Intresserad av samma frågeställning!

@baumgardt : Hittat något lämpligt?

Enligt info från annan tråd så användes spakställ från E36 325i (vid en E30 M52+ZF kombination).
E30 323i -85 : 100% track day car
baumgardt

Re: Spakställ e30 med m50/getrag

Post by baumgardt »

Har hittat en hel del om hur folk som kör zf eller getrag från e30 gör, men inte mycket om e36 getragen.
Men jag har köpt mig en sån arm från nån e30 o tänkte pilla ihop något eget när tiden finns :wink:
Post Reply