Tips på recept: S38B36 ~6-700whp med grymt register

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
timpO
Posts: 6
Joined: 19 Apr 2013, 10:43
Location: Fagersta

Tips på recept: S38B36 ~6-700whp med grymt register

Post by timpO »

Hej på er,

Jag har nyligen kommit över en S38B36 med renoveringsbehov som jag tänkt bygga på, samt stoppa i någon intressant kaross.

Har först varit inne på en lätt E30 med M3 breddning och sugmotor S38 på ca. 380-400hk, men har sedan gått över till tankarna om turbo istället. Och även karossvalet är öppet för det intressanta jag senare hittar som är någorlunda byggt eller färdigt för att slänga i motor i.
Men fortfarande tanken att ha ett grymt register med bra respons snarare än mycket whp.

Motorn som den är nu: Kamkedjan har glappat så några ventiler är nog krökta.
Så det jag direkt kommer göra är smidd botten (och ventilerna så klart).
E85 ska det köras.

Resten är lite öppet, därav varför jag ställer frågan till er.

Vad skulle vara ett bra recept för detta?
Pålitlighet, register och effekt någonstans mellan 6-700whp.
Eller ska jag köra högkomp sugmotor med respons, sång och lättare kaross?

Mvh
Timmy
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Tips på recept: S38B36 ~6-700whp med grymt register

Post by Pimplaren »

Skit i e85 och kör blyfritt, jag hade 760whp vid 1.4 på blyfritt..noll lagg, brutalt skön att köra!

Image


Motor:

s38b36 med turbo, byggd av PPF / FP Engines i Dalarna!


Botten:

Block borrad till 94mm och pyramidringat
ARP Pinnbult
CP smidda kolvar med HD kolvbult
PPF stakar med ARP 2000 bult
Balanserad vevaxel med extra stift i hubben


Toppen:

Mirad och renoverad
PPF ventilfjäderkit med CrMo retainers
PPF Y1 kammar 284 graders omslipade av Enem
Original ventiler


Soppasystem:

Precision 895cc spridare
Dubbla 984 pumpar
Nuke Blackline vacuumstation
Nuke Blackline regulator
Nuke Blackline filter
Nuke Blackline Y-kors
Nuke Blackline fulerail
Hela soppasystemet är i stålomspunnen slang med svarta AN kopplingar
Catchtank i resverhjulsbaljan


Trycksidan:

PPF grenrör
Borg Warner S372 turbo med 1.00 avgashus
Dubbla Synapse 40mm wastegates inbyggda i avgassystemet
600x300x75mm intercooler med tube and fin paket
Tryckrör i alu, pulverlackade svart
PPF 50mm dump
BMC dubbelkonat filter
3.5" rostfritt avgassystem med 3 ljuddämpare, inbyggd WG samt original-look på piporna


Sprut och tändning:

Autronic SM4 styrsystem med laddtrycksstyrning
VEMS bredbandslambda + skärm
VAG tändspolar
Bosch xr4cs tändstift med 0.4 i gap
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply