Supra mk4 automatlåda problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Empa

Supra mk4 automatlåda problem

Post by Empa »

Hejsan!

Ny här på fourumet men hoppas att jag hittade till rätt del för mitt inlägg!

Håller på och felsöker en kompis Supra mk4 som bestämde sig för att börja strula.. Igen.. :roll:

Hyfsat snäll motor, bromsad till 500whp men påställd lite efter det, så kanske 600 hästar.
Lådan är en Boost Logic automatlåda, som är renoverad av en kille på Danielssons i slutet på förra sommaren då den började slira på växlarna.
Även turbinen tog dom isär och renoverade.

Bilen har stått hela vintern och lite småsaker har byggts om men inget maskinellt egentligen.
Den togs ut för ca. 2 veckor sen och har funkat bra tills idag då den plötsligt inte vill lägga i växlarna.
Det är inte alls samma känsla som det var när lådan slirade utan nu lägger den inte ens i växeln när man står still, det brukade kännas som en liten knuff när man la i en växel förut, men nu är det som att alla växlar är neutral.

När problemet uppkom så kontrollerades oljenivån, både med bilen av och på, och det såg ut att finnas bra med olja.
När bilen startades kanske en halvtimme efter att problemet hade upptäcks så verkade det faktiskt som att den la i Driven en gång, men vi vågade inte provköra utan tog den på trailer till garaget istället. Nu när vi provar i garaget så får vi den inte att lägga i nånting.

Som jag förstår det så är dessa lådor styrda av ett gäng solenoider som styrs via en egen liten box.
En hel del inredning har varigt nerplockad i vinter och jag funderar på om någon kabel har blivit skadad, men vi har letat utan några vidare resultat.

Bilen ska upp på lyft så fort vi får tillgång till den, är det så att boxen som styr solenoiderna sitter på lådan? Isf är det vanligt att dom går sönder?
Ska ringa killen som renoverade lådan imorgon och se vad han säger, men det här problemet känns mer som att det skulle vara något typ av elfel än mekaniskt fel.

Alla förslag på vart man kan kontrollera grejer/börja leta fel uppskattas hjärteligt!

//Empa
Post Reply