Bygga m20b27 som sugmotor

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
HKPerformance
Posts: 120
Joined: 20 Jan 2014, 22:55
Location: Helsingborg

Bygga m20b27 som sugmotor

Post by HKPerformance »

Hej!
Min fråga lyder, om jag bygger en m20 med b25 block, kolvar och topp. M21d24 dieselvev och b20 stakar, vad kommer jag få för kompförhållande?
Min plan är att bygga en sugtrimmad m20. Så högre komp är bra! Är där något ni hade ändrat på?
Vilken kam hade ni rekommenderat?
Hårdare fjädrar och vippor ska också dit! Tanken är 8-9000rpm.

Har testat googla men hittar endast relaterat för turbo :)

Mvh Fredrik
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: Bygga m20b27 som sugmotor

Post by rocket »

med neddreide m20b25 stempler og alt likt som du skriver, har jeg 7,8 i komp.

Så 8,3-8,4 i komp med originalstempler som ikke er dreid/svarvade. Altså altfor lavt for sugemotor.

Du kan kjøre neddreide stempler med 135mm råder istedenfor m20b20 råder på 130mm ?
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
HKPerformance
Posts: 120
Joined: 20 Jan 2014, 22:55
Location: Helsingborg

Re: Bygga m20b27 som sugmotor

Post by HKPerformance »

Men bör jag inte kunna fräsa av blocket en bit för att få upp kompet? Med original b25 kolvar och urfrästa ventilsäten? :)
Tanken är 304 graders kam.
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: Bygga m20b27 som sugmotor

Post by rocket »

hvis du gjør det, så passer ikke kamdrevet med veivaksel-drevet... Dvs register reima "passer ikke".. Da må du kjøre justerbart kamdrev i så fall.
Freser du for mye, må du brått ha kortere regreim også!

Du kan gjøre det, men det er tungvindt?
Når du først gjør det her, bør du bygge en motor med squish og quench... Så du får mer effektiv og turbulent forbrenning.
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Post Reply