BMW M42 oljetryck in med torrsump?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
beepbeep

BMW M42 oljetryck in med torrsump?

Post by beepbeep »

Hej!

Jag håller på bygger om en (sugis) BMW M42 till torrsumpssmörjning. Idén är att ta bort inbyggda pumpen och mata in oljan via torrsumpspumpens trycksteg. Jag tänker använda orginalsumpen och har byggt om den med strategiskt placerade AN-niplar samt tagit bort & täppt till oljekanalen från oljepickupen/silen.

Nu måste jag klura ut hur jag ska trycka oljan in i motorn från externa pumpen. Motorn har redan en adapterplatta för extern filter och kyl med med kopplingar för olja in/ut. Tanken är att helt enkelt plugga olja ut (nedre nippeln) och istället koppla slangen till externa oljepumpens trycksteg enligt bild.

Jag förstår inte riktigt oljeflödet i motorn (har inte hittat någon diagram på nätet) men antar att all trycksatt olja som lämnar orginalpumpen flödar genom nedre anslutningen och att inga lager smörjs med ofiltrerad olja? Dvs. det bör vara OK att plugga den (och ta bort oljepumpens kuggkrans) och mata in oljan via övre anslutningen?

Eller ska jag låta bli plugga nedre slangen och istället koppla in den ett av scavenge-steg på torrsumpspumpen för att suga rent även där?

Tack på förhand!

En bild från internet för att förklara vad jag menar:
Image
Nisse Järnet

Re: BMW M42 oljetryck in med torrsump?

Post by Nisse Järnet »

Nu minns jag inte riktigt men är det inte 3 "hål" i filterhuset? Olja in från pumpen, filtrerad olja ut som går in i huvudkanalen till ramlagren och sen returen ner i tråget när man lossar bulten till filtret så man tömmer filterhuset ner i tråget vid filterbyte?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
beepbeep

Re: BMW M42 oljetryck in med torrsump?

Post by beepbeep »

Hej!

Tack för din respons. Jag kan inte posta bilder (än?) men så här ser det ut när man tar av filterhållaren:

http://imgur.com/khmJHfr" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jag har förstått det rätt så matas motorn med oljetryck genom "runda" hålet högst upp. Alla "fyrkantiga" hål under den är till för att ombesörja returflöde för oljan in i sumpen (när trycket blir för högt och tryckregulatorn börjar "läcka tillbaka").

Eftersom jag tänker köra med torrsump med externt trycksteg borde jag kunna plocka av locket till oljepumpen, ta ut intre/yttre kuggkransen och antingen plugga alla "fyrkantiga" öppningar eller koppla ett av sugstegen från pumpen till fyrkantiga hålet i mitten till höger?

Mvh,
Post Reply