M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Hej startar en tråd om detta här då jag hittat väldigt lite om m54. Det är så att jag är i startgroparna till att turbokonvertera min e46 330i med m54b30. Tanken har varit att köra bensin och jag funderar därför på andra sätt att kompsänka än att köpa smidda turbokolvar för 10papp. Diskuterat dehär en del med kusin min och funderat på olika lösningar:
-Tjockare packning från m50 (2mm mot m54ans 0,7) men packningarna visade sig skilja vid någon kylkanal. Upptäckte sen tjockare mls packningar som skulle lösa problemet, cometic 0,98"/2,49 mm tjock, hållbarhet på såna?
-Svarva kolvarna, men vet inte hur tjockt kolvtaket är på m54, bara kring 6mm nånting på m50 vanoskolvar iallafall.
-130mm långa stakar ger ca 6,9:1 som låter lite lågt i mina öron (wiseco turbokolvar ger 8,8:1).
Funderar också på koppling och svänghjul, tanken är väl sachs 765 iallafall men svänghjulet är oklart. Passar M30 svänghjul med originalstartmotor på m54 eller behöver det moddas eller filas nåt? Ett annat alternativ är kopplingspaket från bakaxel.se men m54 står inte med på listan, veven har ju flyttats till m50 flertalet gånger så bultmönster och sånt lär ju vara samma iallafall men är det nåt som skiljer annars?
Och så dehär med styrsystem och att få ihop det med original så bilen går att besikta, alltså så alla funktioner fungerar och inga lampor tänds. Mailade han som byggt z3an med m54turbo som kört vipec, han hade klippt vissa kablar och dragit till sprutet, kopplat varvsignalen parallellt och inte haft nå felkoder/lampor. Är det så "enkelt"?
-Tjockare packning från m50 (2mm mot m54ans 0,7) men packningarna visade sig skilja vid någon kylkanal. Upptäckte sen tjockare mls packningar som skulle lösa problemet, cometic 0,98"/2,49 mm tjock, hållbarhet på såna?
-Svarva kolvarna, men vet inte hur tjockt kolvtaket är på m54, bara kring 6mm nånting på m50 vanoskolvar iallafall.
-130mm långa stakar ger ca 6,9:1 som låter lite lågt i mina öron (wiseco turbokolvar ger 8,8:1).
Funderar också på koppling och svänghjul, tanken är väl sachs 765 iallafall men svänghjulet är oklart. Passar M30 svänghjul med originalstartmotor på m54 eller behöver det moddas eller filas nåt? Ett annat alternativ är kopplingspaket från bakaxel.se men m54 står inte med på listan, veven har ju flyttats till m50 flertalet gånger så bultmönster och sånt lär ju vara samma iallafall men är det nåt som skiljer annars?
Och så dehär med styrsystem och att få ihop det med original så bilen går att besikta, alltså så alla funktioner fungerar och inga lampor tänds. Mailade han som byggt z3an med m54turbo som kört vipec, han hade klippt vissa kablar och dragit till sprutet, kopplat varvsignalen parallellt och inte haft nå felkoder/lampor. Är det så "enkelt"?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
M54B30-kolvar är inte så jättetjocka i kolvtaket. Jag skulle inte vågat svarva! Köp hellre en tjockare packning. 2,5mm hög skulle väl ge 8-8,5 i komp någonstans
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Har anat att dom är ganska tunna med tanke på den låga komphöjden. Yes, 2,5mm gav 8,6 nånting när vi räknade på det.Casy wrote:M54B30-kolvar är inte så jättetjocka i kolvtaket. Jag skulle inte vågat svarva! Köp hellre en tjockare packning. 2,5mm hög skulle väl ge 8-8,5 i komp någonstans
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Håller själv på att bygga M54B30-maskin för höga effekt.
Kör man på e85 så kan man köra med original CR. Problemet är dock att det är sällan just e85som mackarna har i tanken.
Framtiden för e85 är också väldigt oviss därför är det inte helt fel att gardera sig genom kompsänka.
Hur mycket man ska sänka grubblar jag själv på men kommer nog att köra på 8.5:1 alt 9.0:1.
Har fått höra väldigt många tips om turbomatning av just m54.
M54B30 med sin MLS-packning skall original palla upp till 500 hk, 400 hk skall tydligen vara rätt säkert.
Många rekommenderar att uppgradera till smidda stakar och byta till ARP bult.
Själv överväger jag att lämna in mitt block för omgängning till 11 mm och köra med S54 ARP!
Blev nämligen avrådd från Helicoil. Vissa menar också att original sträckbult håller inte toppen på plats vid höga laddtryck.
Ser gärna att diskussionen hålls igång.
Det är garanterat många som i dagsläget bygger M54-turbo men väldigt få delar med sig av sina erfarenheter!
Vad gäller kopplingen så tycker jag personligen att följande setup är rätt vettig:
- Lättat PPF-svänghjul,
- 765 Sachs tryckplatta,
- 6-puckad ofjädrad sinter.
Kör man på e85 så kan man köra med original CR. Problemet är dock att det är sällan just e85som mackarna har i tanken.
Framtiden för e85 är också väldigt oviss därför är det inte helt fel att gardera sig genom kompsänka.
Hur mycket man ska sänka grubblar jag själv på men kommer nog att köra på 8.5:1 alt 9.0:1.
Har fått höra väldigt många tips om turbomatning av just m54.
M54B30 med sin MLS-packning skall original palla upp till 500 hk, 400 hk skall tydligen vara rätt säkert.
Många rekommenderar att uppgradera till smidda stakar och byta till ARP bult.
Själv överväger jag att lämna in mitt block för omgängning till 11 mm och köra med S54 ARP!
Blev nämligen avrådd från Helicoil. Vissa menar också att original sträckbult håller inte toppen på plats vid höga laddtryck.
Ser gärna att diskussionen hålls igång.
Det är garanterat många som i dagsläget bygger M54-turbo men väldigt få delar med sig av sina erfarenheter!
Vad gäller kopplingen så tycker jag personligen att följande setup är rätt vettig:
- Lättat PPF-svänghjul,
- 765 Sachs tryckplatta,
- 6-puckad ofjädrad sinter.
Tim Anle
BMW 330ti Turbo -04
BMW 330ti Turbo -04
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Är lite smått fundersam när det gäller e85, inte så insatt i att köra e85 så kan varken säga bu eller bä.
2,5mm mls ger 8,6:1 ungefär och är vad jag tänkt mig använda.
Har tänkt byta till M50-stakar i min då jag har tillgång till en uppsättning såna. Nya original topplocksbultar tänkte jag nog, läst nånstans att de pallar till 500hk ungefär å jag har tänkt köra typ 0,8-1 bar.
Lite samma jag märkt, finns relativt lite att läsa om m54 och jag har inte sett mer än nåt enstaka e46 bygge, vanligare i USA verkar det som och vanligare med ommappade original ecu. Tar gärna emot mer info, länktips om du har några!
Hur kommer du göra med motorstyrning? Är det en e46a du bygger på? Byggtråd?
2,5mm mls ger 8,6:1 ungefär och är vad jag tänkt mig använda.
Har tänkt byta till M50-stakar i min då jag har tillgång till en uppsättning såna. Nya original topplocksbultar tänkte jag nog, läst nånstans att de pallar till 500hk ungefär å jag har tänkt köra typ 0,8-1 bar.
Lite samma jag märkt, finns relativt lite att läsa om m54 och jag har inte sett mer än nåt enstaka e46 bygge, vanligare i USA verkar det som och vanligare med ommappade original ecu. Tar gärna emot mer info, länktips om du har några!
Hur kommer du göra med motorstyrning? Är det en e46a du bygger på? Byggtråd?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Även jag är lite sugen på och bygga en m54b30, Jag tänkte väl satsa på h profil stakar, smidda kolvar, cooperring packning och arp.
Sen är det ju frågan om dem har några andra svagheter? Kedja? oljepump? ventiler/ventilfjädrar?
Finns det några vettiga eftermarknadskammar som passar?
Sen är det ju frågan om dem har några andra svagheter? Kedja? oljepump? ventiler/ventilfjädrar?
Finns det några vettiga eftermarknadskammar som passar?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Har noterat att det finns mycket information ute men det är utspritt.
Folk delar inte heller med sig av sina misslyckanden... av förklarliga skäl.
Där ska PPF ha stort tack för att de delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Och inte nämna alla kunniga medlemmar... med det sagt får jag dela med mig av mitt lilla projekt.
Bygger faktiskt två motorer parallelt.
Den ena är helt oöppnad med Kinaturbo och Kinagrenrör.
Här kommer jag att köra orörd motor med förväntad effekt runt 300 - 320 hästar på e85.
Vill nog egentligen ha så lite effekt som möjligt eftersom bilen skall reggas som ombyggt fordon.
Bilen i fråga är en e46 compact med det mesta från en M3E46 (sök på google på "330ti turbo 2004" så hittar du byggtråden).
M50 insug med lätt matchportat topp. GST450 i tanken samt 900 cc spridare.
Den andra motorn är lite "hemlig" men borde kunna betecknas som "smidd"
Vad gäller styrsystem så är det lika bra att köra på vettigt sprut direkt.
Är lite hugget som stucket mellan Mxxecu och Ecumaster... lutar mer åt Maxxecu.
Med e85 kan du nog köra oöppnad motor utan att vara rädd för spikningar.
Folk delar inte heller med sig av sina misslyckanden... av förklarliga skäl.
Där ska PPF ha stort tack för att de delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Och inte nämna alla kunniga medlemmar... med det sagt får jag dela med mig av mitt lilla projekt.
Bygger faktiskt två motorer parallelt.
Den ena är helt oöppnad med Kinaturbo och Kinagrenrör.
Här kommer jag att köra orörd motor med förväntad effekt runt 300 - 320 hästar på e85.
Vill nog egentligen ha så lite effekt som möjligt eftersom bilen skall reggas som ombyggt fordon.
Bilen i fråga är en e46 compact med det mesta från en M3E46 (sök på google på "330ti turbo 2004" så hittar du byggtråden).
M50 insug med lätt matchportat topp. GST450 i tanken samt 900 cc spridare.
Den andra motorn är lite "hemlig" men borde kunna betecknas som "smidd"
Vad gäller styrsystem så är det lika bra att köra på vettigt sprut direkt.
Är lite hugget som stucket mellan Mxxecu och Ecumaster... lutar mer åt Maxxecu.
Med e85 kan du nog köra oöppnad motor utan att vara rädd för spikningar.
Tim Anle
BMW 330ti Turbo -04
BMW 330ti Turbo -04
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Oljepumpshaveri/knäckt axel verkar inte helt ovanligt, lossnande mutter, vibrationer, även kedjespännaren verkar kunna vara en orsak. Vissa köper uppgraderad säkrare oljepumpsaxel/annan oljepump, ati damper, byta kedjespännare till m3 (s54?) verkar inte heller ovanligt.TheMan wrote:Även jag är lite sugen på och bygga en m54b30, Jag tänkte väl satsa på h profil stakar, smidda kolvar, cooperring packning och arp.
Sen är det ju frågan om dem har några andra svagheter? Kedja? oljepump? ventiler/ventilfjädrar?
Finns det några vettiga eftermarknadskammar som passar?
På m50 brukar väl folk punkta bulten/muttern på oljepumpen?
Kusin min hade läst om retainers som knäcks/går sönder (även med originalfjädrar) tror det var om m50 vanos så inte säker på m54, vet heller inte hur fjädrarna är i just m54.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Alright, låter som att de kan bli en trevlig bilborz wrote:Har noterat att det finns mycket information ute men det är utspritt.
Folk delar inte heller med sig av sina misslyckanden... av förklarliga skäl.
Där ska PPF ha stort tack för att de delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Och inte nämna alla kunniga medlemmar... med det sagt får jag dela med mig av mitt lilla projekt.
Bygger faktiskt två motorer parallelt.
Den ena är helt oöppnad med Kinaturbo och Kinagrenrör.
Här kommer jag att köra orörd motor med förväntad effekt runt 300 - 320 hästar på e85.
Vill nog egentligen ha så lite effekt som möjligt eftersom bilen skall reggas som ombyggt fordon.
Bilen i fråga är en e46 compact med det mesta från en M3E46 (sök på google på "330ti turbo 2004" så hittar du byggtråden).
M50 insug med lätt matchportat topp. GST450 i tanken samt 900 cc spridare.
Den andra motorn är lite "hemlig" men borde kunna betecknas som "smidd"
Vad gäller styrsystem så är det lika bra att köra på vettigt sprut direkt.
Är lite hugget som stucket mellan Mxxecu och Ecumaster... lutar mer åt Maxxecu.
Med e85 kan du nog köra oöppnad motor utan att vara rädd för spikningar.
Kan ju nämna lite snabbt min planerade setup: renoverad, o-ringad motor med m50stakar, super hx40 #14 på hemmabyggt grenrör modell väldigt kompakt, gst450 i tanken, lite osäkert vilka spridare ännu. Effektmål kring 400 nånstans.
Är också sugen på riktigt sprut (maxxecu eller Link) men är osäker på inkoppling för att inte få tända varningslampor. Vill ju kunna besikta bilen, vissa verkar ha kört sprut vid sidan av original ECU/DME med varierande resultat, skulle gärna få reda på mer om att göra på det viset.
Last edited by Jesper Mäki on 16 Jan 2017, 19:28, edited 1 time in total.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
För min egen del skippar jag original instrumentering helt.
Ordnar hastighetsmätare, indikeringslampor på annat sätt.
Jag är lite nyfiken på,vad enskilda komponenter klarar av.
Tex hur många hästar pallar kolvar, stakar, originalpackning etc.
Ordnar hastighetsmätare, indikeringslampor på annat sätt.
Jag är lite nyfiken på,vad enskilda komponenter klarar av.
Tex hur många hästar pallar kolvar, stakar, originalpackning etc.
Tim Anle
BMW 330ti Turbo -04
BMW 330ti Turbo -04
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
1mm kortare vevstakar kanske vore något sedan köra original ersättningspackning 1mm istället för 0.7mm.
Får då 9.1:1 i kompförhållande. Med 0.7mm blir det då 9.4:1.
Är 135mm vevstakar så 134mm vevstakar vore fint.
Får då 9.1:1 i kompförhållande. Med 0.7mm blir det då 9.4:1.
Är 135mm vevstakar så 134mm vevstakar vore fint.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Ja kortare stakar är ju också ett sätt, gäller väl bara att hitta såna då, kollat lite på 133mm stakar som finns till nå Nissan å Mazda men då är lilländen bara 20mm och bmw's 22mm. 134 har jag inte letat efter dock.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
134 mm stakar finns till vissa saab, volvo och opel.
Vet dock inte hur bra de passar mot bmw-prylar.
Vet dock inte hur bra de passar mot bmw-prylar.
Tim Anle
BMW 330ti Turbo -04
BMW 330ti Turbo -04
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Förresten! o-ringa då man kör mls, najs eller bajs?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Oringat med MLS funkar inte
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Det som är fint med ECUmaster black är att du kan styra orig instrumentfodral och elgas m.m för endast 10995kr. Även köra standard tändspolar utan extra till...
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: M54B30 funderingar kompsänkning, koppling, styrsystem
Hur väl fungerar det? Vi pratar alltså om original instrumentering på e46?Bmwandreas wrote:Det som är fint med ECUmaster black är att du kan styra orig instrumentfodral och elgas m.m för endast 10995kr. Även köra standard tändspolar utan extra till...
Tim Anle
BMW 330ti Turbo -04
BMW 330ti Turbo -04