BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Hur bar du dig åt för att kunna regga med 283hk?
Det trodde jag var för mycket i en e30. Även om motor, växellåda, diff mm är utbytt, så är ju inte bilen särskilt tung.. Jag är bara nyfiken. / Viktor
Det trodde jag var för mycket i en e30. Även om motor, växellåda, diff mm är utbytt, så är ju inte bilen särskilt tung.. Jag är bara nyfiken. / Viktor
Körinstruktören: "Fan! Du lättade med bilen! Du flög!"
Jag: "visste du att det var ett gupp här?!"
Körinstruktören: "ja men ingen har nånsin kört så fort här!"
Lamborghini Gallardo, flatout på treans växel.
Jag: "visste du att det var ett gupp här?!"
Körinstruktören: "ja men ingen har nånsin kört så fort här!"
Lamborghini Gallardo, flatout på treans växel.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
La in verktyg, domkraft, stort o tungt reservhjul, full tank, bur, komplett inredning och +75kg förareOPKNSE wrote:Hur bar du dig åt för att kunna regga med 283hk?
Det trodde jag var för mycket i en e30. Även om motor, växellåda, diff mm är utbytt, så är ju inte bilen särskilt tung.. Jag är bara nyfiken. / Viktor
/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Har inte varit speciellt aktiv här på forumet på sistone när bilen blivit reggad med turbo, har bara varit ute och åkt överallt helt lagligt Från att bilen blev besiktigad tills jag besiktigade den igen nu igår så har jag åkt ca 800mil sedan 20 augusti Den har bara gått och gått, stötte på en pyspunka som jag såg att innerbanan på fälgen hade spruckit på.. Så var bara och laga de sedan ut o åka igen
I vinter blir det att bygga löstagbarkylarbalk, ur med maskin och låda för att göra om lite i motorutrymmet. Sen får vi se om tiden och pengarna räcker till till att byta WG, soppapump, bygga skottsäkerbakvagn.
Är de någon som har tips och bilder hur ni har kapat eran kylarbalk för att kunna göra löstagbar?
En liten film på när jag eldade gummi i Läggesta på Mariefredmeet
https://www.youtube.com/watch?v=An9Ndvm ... e=youtu.be
Ombyggnation av avgassystemet för att få ner HC värdet, dubbla kattar, en racekatt och en 740gl original katt
Hittade sedan boven på varför HC-värdet var på ca 400, kammarna stod helt galet... nollställde de igen och fick ner hc värdet långt under 100
Bytte även hardyn och stödlagret innan SFRO var klar då de hade börjat gett sig så fyllde även stödlagret med sikaflex
Sen kommer massa bilder under sommaren som har blivit knäppta
Påväg till Kjula för Eskilstuna Open så knäppte en polare lite bilder på motorvägen
Handlade även en riktigt fräsch 210 lamelldiff från E23 745iA med 2.93utv. Ser nästintill ny ut
Wgn som jag handlade av en garagegranne i somras, Presicion 46mm
Sist men inte minst så blev de en kontrollbesiktning innan jag ställde in den för vinterns händelse. Blanka papper och nästa besiktning är om 2år!!
Blev en del bilder i inlägget, kanske inte de roligaste menmen. Mer kommer på vad som händer under vintervilan.
I vinter blir det att bygga löstagbarkylarbalk, ur med maskin och låda för att göra om lite i motorutrymmet. Sen får vi se om tiden och pengarna räcker till till att byta WG, soppapump, bygga skottsäkerbakvagn.
Är de någon som har tips och bilder hur ni har kapat eran kylarbalk för att kunna göra löstagbar?
En liten film på när jag eldade gummi i Läggesta på Mariefredmeet
https://www.youtube.com/watch?v=An9Ndvm ... e=youtu.be
Ombyggnation av avgassystemet för att få ner HC värdet, dubbla kattar, en racekatt och en 740gl original katt
Hittade sedan boven på varför HC-värdet var på ca 400, kammarna stod helt galet... nollställde de igen och fick ner hc värdet långt under 100
Bytte även hardyn och stödlagret innan SFRO var klar då de hade börjat gett sig så fyllde även stödlagret med sikaflex
Sen kommer massa bilder under sommaren som har blivit knäppta
Påväg till Kjula för Eskilstuna Open så knäppte en polare lite bilder på motorvägen
Handlade även en riktigt fräsch 210 lamelldiff från E23 745iA med 2.93utv. Ser nästintill ny ut
Wgn som jag handlade av en garagegranne i somras, Presicion 46mm
Sist men inte minst så blev de en kontrollbesiktning innan jag ställde in den för vinterns händelse. Blanka papper och nästa besiktning är om 2år!!
Blev en del bilder i inlägget, kanske inte de roligaste menmen. Mer kommer på vad som händer under vintervilan.
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
fan så smidigt allt blir när man har orken att sfro-regga
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Japp! Det blir ju de riktigt skönt o kunna åka in på kontroll bess o utan att nån säger någotbaumgardt wrote:fan så smidigt allt blir när man har orken att sfro-regga
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Japp! har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt!TreLingon wrote:Härligt
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Jag vet känslanniclasmann wrote:Japp! har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt!TreLingon wrote:Härligt
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Helt underbartTreLingon wrote:Jag vet känslanniclasmann wrote:Japp! har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt!TreLingon wrote:Härligt
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Har hänt lite sen senaste uppdateringen! Har bara inte orkat lägga ut nånting så blir en del bilder i detta inlägg
Efter att jag besiktade bilen så ställdes den in i garaget och upp på pallbockarna för lite underhållsservice Började med att riva ned fronten och börja kapa i kylarbalken för att enkelt kunna lyfta ur maskin och låda samtidigt
Blev lite tomt utan motor och låda Men underlättade en hel del
Började med att kapa bort lite plåt och fästen som var onödigt o ha och sedan snygga till i motorrummet
Gjorde lite fästen för kylarbalken som ska underlätta att ta i och ur motorn
Sprayat med sprayburk i bilen färg just för att få lite ny färg
Har även hittat en golf 1 bromsservo som jag ska använda mig av då det är mycket mindre i diametern än original
Det som står på schemat nu är att beställa nya hjullager fram, vänta på att få tillbaka bromsservot från blästrarn och sedan centrera kopplingen och sätta ihop maskin och låda och sedan sänka ner motor och låda i bilen igen
Efter att jag besiktade bilen så ställdes den in i garaget och upp på pallbockarna för lite underhållsservice Började med att riva ned fronten och börja kapa i kylarbalken för att enkelt kunna lyfta ur maskin och låda samtidigt
Blev lite tomt utan motor och låda Men underlättade en hel del
Började med att kapa bort lite plåt och fästen som var onödigt o ha och sedan snygga till i motorrummet
Gjorde lite fästen för kylarbalken som ska underlätta att ta i och ur motorn
Sprayat med sprayburk i bilen färg just för att få lite ny färg
Har även hittat en golf 1 bromsservo som jag ska använda mig av då det är mycket mindre i diametern än original
Det som står på schemat nu är att beställa nya hjullager fram, vänta på att få tillbaka bromsservot från blästrarn och sedan centrera kopplingen och sätta ihop maskin och låda och sedan sänka ner motor och låda i bilen igen
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos
[/quote]
Fick med den när jag köpte bromskitet tyvärr så vet inte vart den kommer ifrån, men kan kika efter något artikelnummer när jag åker ut till garaget nästa gång
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
I helgen har de hänt en hel del i garaget faktiskt!
Fick hem hjullagrena i torsdags och hämtade samtidigt bromsservot från blästraren. Beställde hem ny värmematta som jag monterade innan maskin och lådan åkte i karossen.
Eftersom maskinen har stått ca 3cm snett i motorrummet mot avgassidan för att inte ta i original bromsservot så rätade jag och polarn upp maskin i och med att jag bytt bromsservot nu så nu jävlar finns det bra med plats på avgassidan och fortfarande bra med plats på insugsidan mot bromsservot
Låter bilderna tala för sig
Monterade tryckrören till både trycksidan och sugsidan idag och lite smått o gott
Fick hem hjullagrena i torsdags och hämtade samtidigt bromsservot från blästraren. Beställde hem ny värmematta som jag monterade innan maskin och lådan åkte i karossen.
Eftersom maskinen har stått ca 3cm snett i motorrummet mot avgassidan för att inte ta i original bromsservot så rätade jag och polarn upp maskin i och med att jag bytt bromsservot nu så nu jävlar finns det bra med plats på avgassidan och fortfarande bra med plats på insugsidan mot bromsservot
Låter bilderna tala för sig
Monterade tryckrören till både trycksidan och sugsidan idag och lite smått o gott
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Kul projekt
Håller själv på och ska regga min 320 med m50, dock blir de utan turbo till en början iaf.
Kan de va en sånhär huvudcylinder? http://www.ebay.de/itm/ATE-Hauptbremszy ... SwYaFWcWfv" onclick="window.open(this.href);return false;
Håller själv på och ska regga min 320 med m50, dock blir de utan turbo till en början iaf.
Kan de va en sånhär huvudcylinder? http://www.ebay.de/itm/ATE-Hauptbremszy ... SwYaFWcWfv" onclick="window.open(this.href);return false;
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Japp, de kan de varaTheMan wrote:Kul projekt
Håller själv på och ska regga min 320 med m50, dock blir de utan turbo till en början iaf.
Kan de va en sånhär huvudcylinder? http://www.ebay.de/itm/ATE-Hauptbremszy ... SwYaFWcWfv" onclick="window.open(this.href);return false;
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Hur har du löst det med övre anslutningen till värmepaketet? Tycker de verkar jävligt tajt mot insuget?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Tröck dit slangen o monterade insuget bara, får se hur det funkarTheMan wrote:Hur har du löst det med övre anslutningen till värmepaketet? Tycker de verkar jävligt tajt mot insuget?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976