E36 M50 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E36 M50 Turbo
Lägger upp mitt lilla projekt.
2015 hösten inskaffades en E36 328i Coupe M-Sport årsmod. 1995. Bilen har fått stå i garaget sedan dess, bygger i lugn och ro, men målet är att få köra nästa sommar.
Bilen var redan färdigt lite modifierad av fd. ägare, bl.a:
- Z3 snabbare styrning
- Evo M3 6vxl växellåda (S6S-420G)
- M3 'vader'-stolar
- KW Variante 2
- M3 förstärkningsplåtar på bakaxelfästen i karossen
- Strongflex-bussningar varvet runt
- Lamelldiff 40%
Sedan dess har i mina händer bl.a. följande hänt:
- inredningen omlackad till 'Novillo Fox Red' som finns att få på E9x M3-modellerna
- E46 330 bromsar fram med MTEC slitsade/borrade skivor & Mintex klossar
- Strykfula org. 4-ekers airbag-sportratten utbytt till late model M-Tech-ratt med rattknappar
- Laddtrycksmätare istället för analoga förbrukningsmätaren
- Custom OLED-skärm i mittersta luftgallret, kommer att agera som meny till olika funktioner på motorn, styrs av rattknapparna
Motorn är ihopbyggd med följande spec:
- M50 gjutjärnsblock 84.5mm borr
- M52B28 vevaxel
- H-profilstakar 135mm
- Wiseco M52B25-kolvar
- Stödgördel med 12.9 bultar
- Athena Coopering + ARP
- M50IV topp med dubbla insugskammar
- 6kg billet svänghjul + 4-pucks sinterlamell + SRE 765 tryckplatta (240mm)
- Hemmabyggd avgasserie för toppmonterad turbo med 6x EGT + uttag för mottrycksmätning
- Holset HX40Super (#16 avgashus)
- 60mm WG
- 3.5" downpipe + avgasrör + 200cell racecat i RST
- VAG-spolar
Styrsystem kommer troligen att vara MaxxEcu, andra alternativ med Traction Control-möjlighet kommer jag också att ta i hänsyn före köp.
För tillfället är downpipen punktad och väntar på att WG:ns utblås blir ihopsvetsat. Sedan ska avgasserien blästras och bli coatad. Efter det får man lyfta in motorn hoppeligen sista gången före sommaren, och börja göra bränslelinjer/avgasrör/frontdetaljer/insugsserie/el osvsov.
Lite bilder:
2015 hösten inskaffades en E36 328i Coupe M-Sport årsmod. 1995. Bilen har fått stå i garaget sedan dess, bygger i lugn och ro, men målet är att få köra nästa sommar.
Bilen var redan färdigt lite modifierad av fd. ägare, bl.a:
- Z3 snabbare styrning
- Evo M3 6vxl växellåda (S6S-420G)
- M3 'vader'-stolar
- KW Variante 2
- M3 förstärkningsplåtar på bakaxelfästen i karossen
- Strongflex-bussningar varvet runt
- Lamelldiff 40%
Sedan dess har i mina händer bl.a. följande hänt:
- inredningen omlackad till 'Novillo Fox Red' som finns att få på E9x M3-modellerna
- E46 330 bromsar fram med MTEC slitsade/borrade skivor & Mintex klossar
- Strykfula org. 4-ekers airbag-sportratten utbytt till late model M-Tech-ratt med rattknappar
- Laddtrycksmätare istället för analoga förbrukningsmätaren
- Custom OLED-skärm i mittersta luftgallret, kommer att agera som meny till olika funktioner på motorn, styrs av rattknapparna
Motorn är ihopbyggd med följande spec:
- M50 gjutjärnsblock 84.5mm borr
- M52B28 vevaxel
- H-profilstakar 135mm
- Wiseco M52B25-kolvar
- Stödgördel med 12.9 bultar
- Athena Coopering + ARP
- M50IV topp med dubbla insugskammar
- 6kg billet svänghjul + 4-pucks sinterlamell + SRE 765 tryckplatta (240mm)
- Hemmabyggd avgasserie för toppmonterad turbo med 6x EGT + uttag för mottrycksmätning
- Holset HX40Super (#16 avgashus)
- 60mm WG
- 3.5" downpipe + avgasrör + 200cell racecat i RST
- VAG-spolar
Styrsystem kommer troligen att vara MaxxEcu, andra alternativ med Traction Control-möjlighet kommer jag också att ta i hänsyn före köp.
För tillfället är downpipen punktad och väntar på att WG:ns utblås blir ihopsvetsat. Sedan ska avgasserien blästras och bli coatad. Efter det får man lyfta in motorn hoppeligen sista gången före sommaren, och börja göra bränslelinjer/avgasrör/frontdetaljer/insugsserie/el osvsov.
Lite bilder:
Last edited by Supra^ on 23 Nov 2016, 14:07, edited 1 time in total.
E36 328
Re: E36 M50 Turbo
ser grymt ut och jävligt läcker inredning!
Re: E36 M50 Turbo
Snyggt som fan!
Mer info om dispalyen? =)
Mer info om dispalyen? =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: E36 M50 Turbo
sammew wrote:ser grymt ut och jävligt läcker inredning!
Man tackarerikjakan wrote:Snyggt som fan!
Mer info om dispalyen? =)
Ja, displayen är ju bara Arduino + 2st OLED-skärmar ihopsatta (ignorera oljekannorna, var bara ett test med nåt gammalt program jag hade liggandes):
Arduinon lyssnar på IBUS-signal från MFL (rattknapparna) och styr displayen. Och så har man ju ett antal digital- och analogutgångar som kan kopplas rakt eller via relä till sprutet för att kunna styra diverse funktioner.
Detta är absolut inte funktionsmässigt sett färdigt, får se vad man lägger in för funktioner när bilen blir klar. Tillsvidare är tanken ganska långt det som syns på videon; olika boostmappar, antispinn, launch osvosv. : https://www.youtube.com/watch?v=MYTDmeSxcME
E36 328
Re: E36 M50 Turbo
Häftigt =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
-
- Posts: 8
- Joined: 28 May 2014, 20:22
Re: E36 M50 Turbo
sjukt snyggt projekt, ska bli spännande att följa!
de med arduino verkar riktigt intressant, så blir att beställa lite på ebay och börja leka med
de med arduino verkar riktigt intressant, så blir att beställa lite på ebay och börja leka med
Re: E36 M50 Turbo
Grenröret blev sandblästrat och fick en coat Tech Line Black satin på sig. Minskar effektivt värmestrålning, så inga rykande bandage behövs.
Lite EGT-givare & mottrycksmätning:
Turbon också behandlad med samma färg:
Lite EGT-givare & mottrycksmätning:
Turbon också behandlad med samma färg:
E36 328
Re: E36 M50 Turbo
jävligt kul med arduino håller själv på lite med det, är i nybörjar-stadiet men knåpar lite på ett styrsystem till luftfjädring på min glidarbil.
samt bygger drönare
trevligt projekt annars också
samt bygger drönare
trevligt projekt annars också
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E36 M50 Turbo
Fedt - projekt.. hvornår bilen færdige..?
Re: E36 M50 Turbo
Efter diverse strul o oroligheter börjar det vara färdigt för att köra. Skulle först till ppf o mappas, men det verkade som om tiden tog slut så avbokade jag det. Blev mappning iaf i Vasa på The DynoLab och en helt fin kurva.
634hp/718nm på naven @1.7bar.
Vrid kunde man ju ha tagit mer men det är nåt smått i drivlinan som måste åtgärdas först, vart lite skakigt.
634hp/718nm på naven @1.7bar.
Vrid kunde man ju ha tagit mer men det är nåt smått i drivlinan som måste åtgärdas först, vart lite skakigt.
E36 328