Tjena! Har en e28 med M50 och snigel. Mitt bekymmer är att den lever helt sitt egna liv. I dagsläget körs den med ett Fekzen-livechip som är gjort precis efter specen på bilen. Nu till det konstiga, jag har hela tiden haft bekymmer med att bilen har varit väldigt svårstartad och gått kasst på låga varv. Sedan kan man testa dagen efter och då startar den fint på tomgång. Idag har jag dock hamnat lite i ett dödläge.
Var ute och körde och bilen gick klockrent, stabil tomgång och allt. Stängde av för att åka och tanka upp en dunk E85 till bilen. Kommer tillbaka efter 10 min och ska dra igång igen. Då startar den med nöd och näppe och går allmänt kasst. Tillslut kan jag inte hålla den vild liv längre och där står jag nu. Vrider jag om nyckel startar den upp i ca 2 sek för att sedan dö. Minsta touch på gasen så startar den inte alls. Konstaterat att det oranga relät (soppa)? knäpper lite fram och tillbaka och att pumpen går igång i någon sekund för att sedan dö.
Om jag mäter på relät så har jag 12v i någon sekund som sedan suggestivt sjunker. Jag har haft borta alla jordpunkter och även mätt så boxen har både ström och jord. Kan ju tillägga att det vita mainrelät drar men inte det blåa(?) Har även testat att köra pumpen på brytare utan att motorn hoppar igång, vilket tyder på att spridarna ej öppnar? ( Stiften är snustorra)
Så nu skulle jag gärna vilja att alla som kan ha någon aning om detta delar med sig av sina erfarenheter. Det ända jag kan tänka mig är kvar är att boxen är pajj? Är dock väldigt märkligt att den kan gå kalas ena dagen för att knappt starta nästa... Tack på förhand
E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Låter som en dålig vevtrigger
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Jaa det har väll jag också misstänkt, när jag mätte upp den så fick jag ett värde på 588 ohm vilket borde vara rimligt för en fungerande givare? Har ju dock inte testat med ocillioskop. Hur påverkar givaren signalen som boxen ska skicka ut och kan en taskig trigger göra att bränslerelät kan smattra och tomgången är helt obefintlig? För har mätt upp spänning och jord till boxen och det ser kanon ut. Så måste ju vara jordsingnalen från box till relä som ballar ur? Tack på förhand!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Givaren kan funka olika bra/dåligt beroende på hur varm den är tex. Och om boxen inte får rätt signal från givaren så slår den inte till soppan heller.
När den inte går igång, rör sig varvräknaren nåt?
När den inte går igång, rör sig varvräknaren nåt?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Jajjemen , kör jag på starten hoppar varvräknaren upp mot 100 rpm. Tyder detta på att givaren funkar som den ska då eller? Tack på förhand! Mvh Arvid
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Ingen som kan ha en aning om vad det kan vara? Hur är det med spjällägesgivaren, kan den spöka? Annars känns boxen som det mest rimliga, men känns ju onödigt att fixa en ny om det finns någon annan förklaring till fenomenet
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: E28 M50 Turbo beter sig väldigt märkligt
Jag skulle med tippa på vevgivaren! byte nyligen på en e39a som hade likande symptom svårstartad ibland å gick halvilla blev perfekt med ny givare
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com