M62B44 i annan bil, vad behövs?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
kickassford
Posts: 62
Joined: 17 Apr 2011, 20:56
Location: Nordmaling

M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by kickassford »

Har planer på att ta motorn och automatlådan från en 540 -97 till en annan bil, vad behövs för att få det att lira?
Räcker det om ja tar DME boxen, EWS boxen, antennen runt tändningslåset, och nycklarna?
Är gaspedalen elektrisk?
Är växelväljaren elektrisk?

Sen har vi sump problemet, verkar inte finnas nåt bolt-on tråg med bulan bak?
// Mikael Johansson
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Re: M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by FekZen »

Hallå hallå,

Jag har en StandAlone lösning till dessa motorer som gör att du kan köra den helt stand alone och därav bara ha kvar de funktionerna som är direkt nödvändiga för motorn. Dvs du behöver inte ha kvar EWS om du nu inte vill det.
Finns en del annat så som tex hastighetssignal till styrboxen som normalt behövs annars sänker den varvstoppet. Det programmerar jag också bort. Samt de felkoder som uppkommer som beror på avsaknaden av andra system tar jag bort triggern för.

Bara skicka PM för mer info kring det.

Mvh
Andreas
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
kickassford
Posts: 62
Joined: 17 Apr 2011, 20:56
Location: Nordmaling

Re: M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by kickassford »

Intressant fekzen, Du får ett PM.
Men ews:en är minsta problemet, jag misstänker att växellådan har elektronisk växelväljare, jag vill använda ren mekanisk växelspak.
// Mikael Johansson
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Re: M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by FekZen »

Jajjemen, det går också att lösa. Man kan tex använda sig av ett manuellt program. Skicka PM så kan vi diskutera vidare där. Plus att du får kolla ditt boxnummer för det fanns tre varianter på styrsystem på den här motorn, så är lite olika tillvägagångssätt.

Det är en rolig motor att bygga på iaf! :)
https://www.youtube.com/watch?v=A5HlRVIFcUQ" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh
Andreas
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by Sten »

Men shit va fränt,berätta mer om konceptet i båten!

Hur fungerar ditt standalone,hur kopplas det in? Används original styrenhet mm?
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Re: M62B44 i annan bil, vad behövs?

Post by FekZen »

Hallå Sten,

Så här ser setupen ut i Båten,
Rotrex C38-71 aggregat med intercooler. Ca 0,6 bar och uppskattningsvis runt 450 hk.
350 cc SAAB turbo spridare och körs på 98 oktan.

När det gäller kylning så säger ägaren "Har en typ av kylare i insuget, Kamflänsrör i koppar som kyls av sjövatten." :)


Vad gäller StandAlone lösningen så använder man original styrenheten och det är programmet/chipet som är grejjen då jag programmerar bort onödiga funktioner och även gör att styrsystemet inte blir beroende av andra enheter i bilen, dvs helt stand alone som det var förr i tiden.

Lite mer film på temat överladdad M60B40. Också ett riktigt tufft bygge:
https://www.youtube.com/watch?v=04J--13-bWk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Andreas
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Post Reply