Vässa VAG 2.0tfsi
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Vässa VAG 2.0tfsi
Nån som har koll på dom? A3 quattro 2006.
Skulle gärna ha 4-500hk, turbo, grenrör, IC osv. har jag koll på, men räcker det att byta stakar i maskin? Nån bra koppling?
Skulle gärna ha 4-500hk, turbo, grenrör, IC osv. har jag koll på, men räcker det att byta stakar i maskin? Nån bra koppling?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Vässa VAG 2.0tfsi
Jag har en sån 3d quattro -07
Håller på å bygger en smidd motor till den nu, finns hur mkt prylar som helst till dom.
Den stora nackdelen är att det är högtrycksinsprutning, å de är lite runkigt.
Upp till 500hk är det hyfsat lätt,ber på turboval å sånt,över det börjar de klabba me konstiga spridare å skit.
Hade varit smutt å kunna få dit eftermarknadssprut utan att bilen får frispel.
Jag kommer köra wössnerkolvar,stålstakar,gjutet grenrör,rs4 spridare, eurojet Ic, nån garrett GT me inbyggd wg, annan pump å lite annat
Även byggt bort balansaxelmodulen med int oljepump mot 1.8t delar för att slippa haveri där (vilket är ganska vanligt på tfsi)
Vill ha runt 400 hjulhästar eftersom jag vill ha en hållbar daily
Håller på å bygger en smidd motor till den nu, finns hur mkt prylar som helst till dom.
Den stora nackdelen är att det är högtrycksinsprutning, å de är lite runkigt.
Upp till 500hk är det hyfsat lätt,ber på turboval å sånt,över det börjar de klabba me konstiga spridare å skit.
Hade varit smutt å kunna få dit eftermarknadssprut utan att bilen får frispel.
Jag kommer köra wössnerkolvar,stålstakar,gjutet grenrör,rs4 spridare, eurojet Ic, nån garrett GT me inbyggd wg, annan pump å lite annat
Även byggt bort balansaxelmodulen med int oljepump mot 1.8t delar för att slippa haveri där (vilket är ganska vanligt på tfsi)
Vill ha runt 400 hjulhästar eftersom jag vill ha en hållbar daily
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Tack för ett bra svar 
Så det räcker med RS4 spridare för 4-500hk? RS4 B7 då eller? Antar att det sitter lågtryckspump och nån högtrycksvariant? Byter man båda? Läst om RS4 btr?
Duger inte originalkolvar till 450hk alltså?

Så det räcker med RS4 spridare för 4-500hk? RS4 B7 då eller? Antar att det sitter lågtryckspump och nån högtrycksvariant? Byter man båda? Läst om RS4 btr?
Duger inte originalkolvar till 450hk alltså?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Vässa VAG 2.0tfsi
Orgkolvar ska hålla för 500 sägs det, jag fick med kolvar när jag köpte min motor, därför byter jagNisse Järnet wrote:Tack för ett bra svar
Så det räcker med RS4 spridare för 4-500hk? RS4 B7 då eller? Antar att det sitter lågtryckspump och nån högtrycksvariant? Byter man båda? Läst om RS4 btr?
Duger inte originalkolvar till 450hk alltså?
Japp det är rs4 b7 spridare samt tryckventil som andvänds.
Hpfp pumpen bygger man om med autotechdelar, å lpfp kan man köpa en från ppf ,DW har en bolt on
Stakar har jag för mej passar från 1.8t, så då finns det mkt att välja mellan
Bar-tek i tyskland köper jag mestadels mina tfsi prylar från
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Nice, tack! Finns det nån som kan mappa sprutet i dessa i Sverige?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Vässa VAG 2.0tfsi
Ja grabbarna i nynäshamn, men de kostar bra me stålarNisse Järnet wrote:Nice, tack! Finns det nån som kan mappa sprutet i dessa i Sverige?
280hk programvara skulle kosta över 9k
Så de fixade ärtan i maskopi med sin engelsman istället, blev bra som fan

Han ska få fixa min igen när den är klar med nya maskinen
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Vad bra, var lite orolig över det men då blir det att snacka med Ärtan 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Se upp med den lilla kamkedjan / dreven mellan kamaxlarna. Har haft flertalet motorer där det pressade drevet på insugskammen spricker, och sen blir det krokigt
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Nu har jag ca 2h meck kvar till uppstart av min smidda maskin med kullagrad 55'a , sparar det tills imorrn å tar en bärtz nu
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
gick det bra? 

Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
JockE28 wrote:gick det bra?
Om det är mej du frågar....
Jorå den gick bra ett tag, tyvärr gick axiallagret ner sej, men det är ombyggt nu så det ska hålla.
Gör lite andra uppdateringar i samma veva
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Ja precis dig jag menadeMagnaten wrote:JockE28 wrote:gick det bra?
Om det är mej du frågar....
Jorå den gick bra ett tag, tyvärr gick axiallagret ner sej, men det är ombyggt nu så det ska hålla.
Gör lite andra uppdateringar i samma veva

Har du någon film där man hör den ryta?
Fränt detta

Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Nee inge film alls dessvärre
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009