M20 ventilspel, mutter snurrar bara..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Molna

M20 ventilspel, mutter snurrar bara..

Post by Molna »

Idag så ställde jag ventilspel gick bra med alla förutom 1 som var den sista att ställa in.. :evil: Självklart sitter den oxå längst in mot torpedväggen.. Lossade muttern som satt rätt bra.. Tog det sakta försiktigt, tillslut går det lätt men efter att jag skruvat på den jäveln ett tag så märker jag att den bara snurrar, testar att spänna åt den men muttern snurar bara.. Fick loss den såpass att man kunde ljustera ventilspelet och nu vill den ej spännas åt. Vart helt slut så testar imon.

Har ni några tips på hur man ska göra? :)
bmw-slangen

Re: M20 ventilspel, mutter snurrar bara..

Post by bmw-slangen »

Känns som det enda vettiga alternativet är att byta ut skruven och muttern (jag köpte på mig ett par av dessa uppsättningar - eller om jag köpte några av NeedForSpeed när de hade min topp - kommer inte ihåg). Jag menar #8 och #11 i sprängskissen nedan
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4366" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom den inte spänns så är det något som snurrar - sååååå vad är det som snurrar?

Är det muttern som bara snurrar runt?
Är det skruvens huvud som snurrar runt?

Skruvens huvud har en kant avfasad som ligger emot en avfasad kant på vipparmen och som gör att skruven inte snurrar runt. Worst-case är att vipparmen är skadad (aluminium är mjukare än vanligt stål), men för att det ska ha hänt måste man ha dragit och misshandlat skruven+muttern rejält - så troligtvis är det inte detta som är problemet.
Last edited by bmw-slangen on 20 Sep 2016, 20:27, edited 2 times in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
Nicklas

Post by Nicklas »

Det är väl gängtorsk på muttern lr skruven!
Molna

Post by Molna »

bmw-slangen wrote:Känns som det enda vettiga alternativet är att byta ut skruven och muttern (jag köpte på mig ett par av dessa uppsättningar - eller om jag köpte några av NeedForSpeed när de hade min topp - kommer inte ihåg). Jag menar #8 och #11 i sprängskissen nedan
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4366" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom den inte spänns så är det något som snurrar - sååååå vad är det som snurrar?

Är det muttern som bara snurrar runt?
Är det skruvens huvud som snurrar runt?

Skruvens huvud har en kant avfasad som ligger emot en avfasad kant på vipparmen och som gör att skruven inte snurrar runt. Worst-case är att vipparmen är skadad (aluminium är mjukare än vanligt stål), men för att det ska ha hänt måste man ha dragit och misshandlat skruven+muttern rejält - så troligtvis är det inte detta som är problemet.
Det är mutter som bara snurrar, men hur får man av muttern smidigt när den inte vill gänga någonvart? Skruvmejsel och banka försiktigt eller finns det bättre sätt? Känns nog bäst att byta ut skruv och mutter som du säger.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Skulle börjat med en bra liten smidig tång med bra räfflor som ger bra grepp och snurra samtidigt som jag drar muttern utåt.

Om du kan få in ett riktigt tunnt blad (skruvmejsel eller liknande) mellan vipparm och mutter och kunna skapa lite tryck på muttern utåt och samtidigt lossa på muttern med valfritt verktyg så borde det vara det enklaste.

Bra att det bara är muttern, då bör byte av endast skruv och mutter lösa problemet (dessa brukar folk dra åt på tok för hårt - jag menar verkligen på tok för hårt).
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply