Någon som kör turbokonverterat till vardags? Ang. hållbarhet

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
JdA

Någon som kör turbokonverterat till vardags? Ang. hållbarhet

Post by JdA »

Har suttit och läst en hel del här och på andra ställen i några veckor nu om folks byggen, vilka effekter och tryck byggena verkar hålla för, men jag antar att folk definerar "håller bra" och "driftsäkert" lite olika i det här sammanhanget. Innebär det 5000mil året runt med husvagnssemester varje sommar eller 10 varv på rudskogen innan motorn ändå ska byggas om vintern därpå?

Men ni som kör turbokonverterat till vardags, hur håller det för er? Vad kör ni för setup och hur långt har ni åkt?

Jag äger en 330i e46 och en 540i/6 e39, och har en vortech v2 liggandes jag är sugen på att hänga på någon av dem.

Tänkte i så fall ladda runt 0,6 på m54an eller runt 0,4 på m62an. Oöppnat på 98-oktan. (Räckvidden med v8 och e85 hade ju varit ett skämt :lol: )
Det brukar inte bli så mycket lek för min del, men det hade varit skoj med lite omkörningsprestanda, pendlar ett par mil om dagen i vått och torrt.

Vad säger ni, är det realistiskt att förvänta sig tusentals bekymmersfria mil med denna setup?

Frågor från en nybörjare.
JimmyA

Re: Någon som kör turbokonverterat till vardags? Ang. hållba

Post by JimmyA »

Jag har en m54b30 turbo som gått i 3år nu. Har kört östersund-sthlm, sthlm- mantorp - 40 varv bana och sedan hem igen, sthlm- gelleråsen- bankörning och hem igen m.m
Använder bilen mest för bana eller busåka men under sommaren så kan det hända att bilen får agera brukis under ett par veckor i sträck.

Skulle väl tro att den går 3-400 mil varje år. Och utslaget på 3 år så lär den då ha gått över 1000 mil utan problem.

Originalmotor oöppnad ca: 500hk men kör oftast på 400hk

Så bygger du rätt borde du absolut kunna köra väldigt mkt och bekymmersfritt.

Det enda jag gjort är att byta axeln till oljepumpen så det borde du göra. (min gick sönder på mantorp, körde ett tag innan jag märkte noll oljetryck men motorn höll även för det)

Jag byter stift och olja varje vår för sakens skull och det är det enda mecket hittills.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
dude

Re: Någon som kör turbokonverterat till vardags? Ang. hållba

Post by dude »

Jag åker en hel del med min E30 turbo och den har hållit ihop förvånansvärt bra ändå.

En renoverad m50b25 med h-profilare och svarvde IV kolvar, coopering packning, precison 58/62 lämnar 580hk och 790nm på naven och den är inne på 5e sommaren nu, bytte från en vanos till IV topp efter första sommaren pga att jag övervarvade ventilfjädrarna, förutom det har jag bara bytt olja och stift.
Kört drygt 3000 mil på 4 somrar, nån drivaxel och 2 växellådor men dom vanliga ZF från 525 328 etc.

Haft ur motorn varje år då jag besiktat bilen med m20 och då har jag lyft några överfall till stakarna å veven och kollat så lagren ser bra ut.

Kört bilen på gatebil och lite sånt annars mest som brukis men det gasas ju en hel del :)

Innan det åkte jag m20b27 med originalprylar i, lämnade 420hk, 580nm i 3 år men då fick jag byta topp då den sprack såklart :?

Så bygger man rätt och inte pressar ut det sista ur grejerna så kan det hålla länge. m54an är ju beprövad så den skulle jag köra på.
Robin Eriksson
072 5521232
073-0482551

2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
Post Reply