m50b25 vanos, med original m52b28 vanos topp, då jag vart ute och kört lättare "mappning" och planerat att få ur lite mer effekt ur maskin,
1.3, 1.5 bar går ungefär lika bra som 1.7 bar över 5000 varv, med AFR som ligger på 12-12.5, enda direkta skillnaden är under 5000 då den får något mer effekt på 1.7bar
tidigare mappning som jag har varit på slutade på 382whp och 574wnm som var på 1.5bar \ och ner till 1.2bar vid ca 5000 varv, max hk blev då på ca 5500 varv, och med 1.5 bar över hela registret slutade det på 400whp vid 5500 varv men avtog direkt därefter,.
misstänker att det blir ventilflyt / ev. högt mottryck? har inte mätt det, men har däremot byggt om avgassystemet (3"), byggt nytt grenrör, bytt avgashus på turbo från 0.63 till 0.82 efter det, och har inte gett någon skillnad på gången
som exempel 1.5 bar och 1.7 bar från logg
1.5 Bar = 2,615 sek 120-160 km/h
1.7 Bar = 2,613 sek 120-160 km/h
något är ju som sagt galet, kan inte heller gå på mer tändning, har backat ca 1 grad från tendens till "spikning"
har ingen logg tid på 1.3 bar, men går ungefär lika där med över 5000 varv
någon som har nån ide?
m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
Vilken turbo har du?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
har en gt3582r med t4 .82 avgashus 3"v band ut, 60 mm in
skriver lite övrig info om maskin med, 3.5"dp->3" resterande avgas, ppf stakar, cp kolvar, coopering topp packning, arp topp bultar,. avgas (original) kam ställd 1mm öppen, vanos original kam på insug,. IAT: mellan 30-40c vid ansträngning, VP bränsle. vanos aktiv from 1500-4500,. fullt laddtryck strax innan 4000 varv, egt. har jag inte
skriver lite övrig info om maskin med, 3.5"dp->3" resterande avgas, ppf stakar, cp kolvar, coopering topp packning, arp topp bultar,. avgas (original) kam ställd 1mm öppen, vanos original kam på insug,. IAT: mellan 30-40c vid ansträngning, VP bränsle. vanos aktiv from 1500-4500,. fullt laddtryck strax innan 4000 varv, egt. har jag inte
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
Blir det verkligen rätt om du ställer original avgaskammen 1mm öppet? Har för mig att att man bara gör det med dubbla insug.
Mvh
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Mvh
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
var som lite test då många hade gjort så även med original på avgas va ja sett, men känns varken som mer eller mindre effekt nu bara att den orkar gå lite längre, högre i varv innan den tappar av på högre varven än innan, börjar ta slut på ideer. men är rätt inne på att det är ventilfjädrar nu som e galet slöa
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
Har du provat de olika laddtrycken i dyno?
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
det har ja inte nu efter det som är ändrat med kam, avgas, och grenrör, avgashus,.
det jag har jämfört är tid/hastighetsökning,.
vid tidigare mappning hos Joakim på GZ-racing förra året provade vi ökning på (bf98) från 1.5bar som hamnade på 383whp/5**wnm,. ökade då upp till 1,7 bar, gick då på bf98, och vi såg en minimal skillnad i effektökning, kommer tyvärr inte ihåg vad det blev, men då trodde han det berodde på att den inte klarade av att tända, utan släckte gnistan då, var bara ett test vid effektmätning "kortare tid" men han hade kund på kö så vi kollade inte mer på det då
tändstift (Bcpr7es) har jag efter det provat med 0.4 - 0.6 - 0.8mm i gnistgap och kör med vag 115l spolar, och det är ingen anmärkningsvärd skillnad
det jag har jämfört är tid/hastighetsökning,.
vid tidigare mappning hos Joakim på GZ-racing förra året provade vi ökning på (bf98) från 1.5bar som hamnade på 383whp/5**wnm,. ökade då upp till 1,7 bar, gick då på bf98, och vi såg en minimal skillnad i effektökning, kommer tyvärr inte ihåg vad det blev, men då trodde han det berodde på att den inte klarade av att tända, utan släckte gnistan då, var bara ett test vid effektmätning "kortare tid" men han hade kund på kö så vi kollade inte mer på det då
tändstift (Bcpr7es) har jag efter det provat med 0.4 - 0.6 - 0.8mm i gnistgap och kör med vag 115l spolar, och det är ingen anmärkningsvärd skillnad
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
Bromsbänken känns som en mer säker källa än tid/hastighetsökning så i med helt nya stift (så längre bilen inte får för fett nu), knacka dom till 0.5mm och åk till jocke och testa bromsa återigen på e85 ist. Har du fräscha stift och bra spolar så löser han det via sprutet.
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: m50b25 vanos turbo, svarar inge vidare på ladd över 5000
absolut så är en bromsbänk klart att föredra, men kostar ju en del, samt surt om man inte kommer vidare
tycker bara det är konstigt med ett stop på max runt 400whp med VP eller bf98, tex. skillnaden mellan vp och bf98 var vp:1.2bar 382whp mot bf98: 383whp 1.5bar, hade nya stift i då med 0.5 gap. .
e85 är ju klart att föredra för effektens skull, men hur är det med underhåll, något speciellt att tänka på?
gått strax över 1500 mil senaste 2 åren med turbo på, bränsleförbrukning ca 30% ökning?
kommer normalt ca 30-35 mil på full tank nu, så klart beroende på hur mkt gaspedalen får vila men iallafall, tätare oljebyten?
klart e85 är överlägset för effekt av de vanliga bränslena, men för e85 så behöver ja nya spridare och ny pump, då det som sitter nu är: 780cc spridare, samt 320l pump,
-klarar original tanken e85?
får ev. bli så framöver
iv insug kam på avgassida, gör det mkt skillnad?
tycker bara det är konstigt med ett stop på max runt 400whp med VP eller bf98, tex. skillnaden mellan vp och bf98 var vp:1.2bar 382whp mot bf98: 383whp 1.5bar, hade nya stift i då med 0.5 gap. .
e85 är ju klart att föredra för effektens skull, men hur är det med underhåll, något speciellt att tänka på?
gått strax över 1500 mil senaste 2 åren med turbo på, bränsleförbrukning ca 30% ökning?
kommer normalt ca 30-35 mil på full tank nu, så klart beroende på hur mkt gaspedalen får vila men iallafall, tätare oljebyten?
klart e85 är överlägset för effekt av de vanliga bränslena, men för e85 så behöver ja nya spridare och ny pump, då det som sitter nu är: 780cc spridare, samt 320l pump,
-klarar original tanken e85?
får ev. bli så framöver
iv insug kam på avgassida, gör det mkt skillnad?