Hej
Jag fick startmotorproblem här i förra veckan. Bilen i sig är en e36 compact med en S50B32 motor. EWS:en är bortprogrammerad och bilen har fungerat att starta klockrent i 2 veckor. Pin 1 och 3 från EWS modulen är sammankopplade för att få startsignal.
Nu till problemet. När jag drar på startläge med nyckeln så får jag 12V på svartgrön 2,5mm2. Den är ju som nämnt sammankopplad med svartgul 2,5mm2. Den går till pin 18 på x20 kontakten. Sen vidare till ett litet relä på brytkretsen. Från andra sidan brytkretsen ner till startmotorns stift för startsignal. Summrad i omgångar hela vägen fram. Den är intakt.
Men spolen på relät har en liten svartgrön till spolen och en jord såklart. Det skumma är att där är det bara 7 volt (mätt direkt mot - på batteriet). Det är 7v direkt när man kopplar på polen på batteriet. (känns jättefel) Ett startrelä ska väl inte ha konstant spänning på spolen när bilen bara står?? Jag har kollat i massor av elscheman men inte hittat något om den lilla svartgröna från reläspolen vart den går, någon som vet? Det är en S50B32 som har haft en SMG1 låda, då verkar det finnas relä för startfunktion tydligen. Kan jag bara kasta relät i soptunnan och bygla ihop den svartgula i reläsockeln över brytkretsen. Då borde det ju funka ändå, eftersom att den svartgula ändå är styrd av tändningslåset så jag ser ingen funktion med relät, eller?
MVH / Julle
Felsökning startproblem s50b32 startrelä
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis