Tjenare grabbar! Håller på och bygger turbo på e36an, kör med gjutetgrenrör så turbon blir lågplacerad. Nu till frågan,
turbon är ett kinaaggregat med vattenkylning. Normalt brukar man ju ta vatten från throttelhuset och leda tillbaka till vattentemp givaren i blocket. Går det fortfarande att göra så om man kör med turbon lågt monterad eller blir det ingen cirkulation? Köra med cirkulationspump?
Skulle uppskatta om folk kan dela med sig hur det funkar/lösningar
Lösa vattenkylning till turbo bmw e36
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Lösa vattenkylning till turbo bmw e36
antar att du löst det nu, när ja hade turbo lågt med gjut grenrör på min använde ja avtappning "pluggen" mitt på blocket under grenrör med banjo koppling. och sen slang från spjällhusets förvärmning, funkade fint^
ok! har inte dragit slangarna än men denna lösning låter bra!
sen om det är optimalt är en annan sak, men fungerade utan problem på min över 1000 mil och med banåka också, kör med original kylare också, sen original ac fläkt kopplad till styrsystemet och 65 graders termostat, aldrig överhettat, samt turbon kör ja fortfarande med efter 1500 mil, i övrigt nu mera kör ja med turbo uppe, du kan ju använda den onödiga givaranslutningen (pluggen) på v-sida av kylaren med (sett framifrån), med en m14x1,5mm adapter till tex an koppling, kör så nu när turbo är uppe, nästan lättare att leda om ner till turbo därifrån än under insuget^