525ix viskodiff

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

525ix viskodiff

Post by _BeeMeR_ »

Hej.
Är de nån som har koll på hur viskodiffen fungerar? Den styrs av oljetryck? Borde de inte gå manuellt sätta tryck på den?
Går den flytta över till ett "äldre" 188 hus?
Är den mycke sämre än en lamelldiff?

Mvh Jocke
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: 525ix viskodiff

Post by Spiidfriik »

Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Re: 525ix viskodiff

Post by _BeeMeR_ »

Precis de verkar vara den tidiga. Har du länk till tråden?
Nä ingen fördel tänkte bara så den inte va mycket sämre.

///mvh Jocke
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 525ix viskodiff

Post by Nisse Järnet »

Spiidfriik wrote:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: 525ix viskodiff

Post by Spiidfriik »

Nisse Järnet wrote:
Spiidfriik wrote:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?
Jasså? Vi satte en iX visco på en kompis rwd 325 och den var hopplöst seg. Enhjulade alltid innan den fått upp tempen.
På en iX märker jag inte av det däremot.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 525ix viskodiff

Post by Nisse Järnet »

Då var den nog slut :) Sålde min till en som kör drifting och han är jättenöjd! Låste upp direkt på IXen också, men som du skriver är det nog svårare att märka helt där.
Dom funkar ju inte med värme egentligen heller, ska alltså inte behöva bli varm för att funka.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: 525ix viskodiff

Post by Spiidfriik »

Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Re: 525ix viskodiff

Post by Blomgren »

Lite info på tyska
Das EH-(elektrohydraulische) Sperrdifferential ist eine im
Hinterachsgetriebe integrierte, regelbare Differentialsperre. Der
Sperrwert ist vom Hydraulikdruck in der Sperre abhangig.
Das Lamellenpaket ist uber die auBeren Lamellen mit dem
Tellerrad (Differentialkorb) verbunden und uber die innen
verzahnten Lamellen mit dem Kegelrad des linken Antriebsrades
m Regelfall wird der Hydraulik-Kolben mit Hydraulikflussigkeit
beaufschlagt. Der Kolben druckt dann das Lamellenpaket
zusammen.
Das GSA-Steuergerat moduliert den Druck uber ein Ein- und
AuslaBventil. Die Sperrwirkung kann 0 - 100 % betragen.
Ist die Regelung abgeschlossen, wird der Hydraulik-Kolben mit
Federkraft in die Ausgangslage zuruckgeschoben.
Sebastian Blomgren
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Re: 525ix viskodiff

Post by _BeeMeR_ »

google översatt..

"EH (elektro ) diffbroms är en i
Differential integrerad justerbar differentialspärr . den
Låsning värde beror på det hydrauliska trycket i låset .
Plattpaketet handlar om auBeren lameller med
Gear ( differential ) och via insidan
tandade skivor med vinkelväxeln i det vänstra drivhjulet
m är normalt hydraulkolven med hydraulvätska
tillämpas. Kolven skriver sedan diskuppsättningen
tillsammans.
GSA - styrenheten modulerar trycket via ett inlopp och
AuslaBventil . Den låsande effekten kan vara 0 - 100% .
Är åtgärden avslutats , den hydrauliska kolven med
Fjäderkraften zuruckgeschoben in i utgångsläget ."

Undra om de inte ska gå "pilla" in en fjäder typ som trycker på kolven!?

///Zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 525ix viskodiff

Post by Nisse Järnet »

Spiidfriik wrote:Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)
Blir den verkligen så mycket tjockare? Kommer inte ihåg viskositeten nu men det är egentligen bara den som gör så det "diffar" i en frisk viscodiff.
Testa tex att hissa upp bak eller framaxel på en frisk 325ix och kör framåt, den driver direkt!
Att sen många kan vara överhettade och därmed ofta läcker silikon stämmer helt klart, då brukar dom kunna bli sega för att så småningom tappa verkan helt.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: 525ix viskodiff

Post by Danneeandersson »

Vill du köpa så har jag en komplett bakvagn från e34 IX :) 1000 spänn vill jag ha
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply