Hej,
ja, vet inte riktigt hur jag ska börja med jag ger de ett försök.
Det rör sig alltså om en renoverad standard motor m20b25, med nya ram/vevlager och ringar. Lagerna är av märket Glyco (std lager) och ringarna är av märket Götze.
Kan säga att det har varit några sömnlösa nätter nu i rad efter jag såg att man kunde vaska ut småflisor / metallspån ur oljan. Detta har gjort mig jävligt ledsen och orolig.
Motorn har gått ca 60-70 mil sedan renovering.
Kan berätta hur jag gjort med oljebytena.
Startade upp den med vanlig biltema mineral olja som sedan byttes ut med en gång efter uppstart, där kunde jag inte se några metalspån alls i oljan (tror jag).
Sedan slängde jag i biltema 5w-40 olja (helsyntet) mest för att skölja ur motorn, tömde sedan den oljan efter ca 3mil. Där var lite glittrigt i oljan, men jag tänkte, det är nog lugnt.
Sedan slängde jag in biltema longlife 10w-60 olja helsyntet, har kört med den kanske 60 mil och det är här jag såg metalflisorna, alltså efter 3dje oljebytet.
Nu skulle äntligen den "rätta" oljan in och det skulle vara Castrol helsyntet 10w-60.
Men nu i sista oljebytet granskade jag gammla oljan hårt och såg dessa metallspån/flisor, det som gör mig jävligt orolig är att vissa av dessa flisor/spån (tror man kan se på bilden) har om jag uppfattar det hela rätt lite kopparfärg och det kan väl tyda på lager?
Detta kan vara "gammal" skit som legat i motorn efter uppstart som inte kom ut med första oljebytet? Vet ej, om så är fallet så har de simmat runt i motorn och gjort repor lite överallt?
Vad säger ni mer erfarna i ämnet om detta? Är de normalt med metalspån/flisor i oljan på en nyrenoverad motor?
Vill avsluta med att säga att motorn går som en dröm, inga missljud alls, vad mi öra kan uppfatta. Motorn är pigg och allting känns ok, än så länge iaf..
Vad är era åsikter om detta?
Bilden
Mvh
Metallspån/flisor i olja m20b25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Metallspån/flisor i olja m20b25
Har själv vart med om liknande glitter i oljan på min m20, då mådde den inte bra...
Antingen hade jag slått på ny olja och kört nån km o tappat av o kollat igen.
Finns det då nån tillstymelse till spån så är de bara o riva.
Som du säger så är ju lagrena misstänkta...
Antingen hade jag slått på ny olja och kört nån km o tappat av o kollat igen.
Finns det då nån tillstymelse till spån så är de bara o riva.
Som du säger så är ju lagrena misstänkta...
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: Metallspån/flisor i olja m20b25
å naaj. var de jag misstänkte
Undrar vad detta kan bero på? Vad kan ha gått snett?
Ska göra som du säger, ska tömma den igen på olja och titta.
När du säger att din m20 inte mådde bra, var de baserat på metalfragmenten i oljan eller kunde du höra/känna det också?
Var din motor nyrenoverad?
Mvh
Undrar vad detta kan bero på? Vad kan ha gått snett?
Ska göra som du säger, ska tömma den igen på olja och titta.
När du säger att din m20 inte mådde bra, var de baserat på metalfragmenten i oljan eller kunde du höra/känna det också?
Var din motor nyrenoverad?
Mvh
Re: Metallspån/flisor i olja m20b25
hei, det på bilde er kobber-partikler fra lagerene dine dessverre
Jeg tror du har montert med
1. feil lagere (overdim/underdim lager eller veiv uten at det skulle være det)
2. for trange klaringer
3. metallspon som har blitt igjen i oljekanaler og som har gått i lagere.
Grunnen til at jeg tror det er lagerene dine er at de sponene er helt like mine spon fra da jeg fikk rådebank.
JEg monterte sammen en m20 med en veiv som var slipt 0,25mm underdim. Og jeg brukte standard lagere på veiva (bærelager)
Da ble det nesten 0,3mm lagerklaring, og det ble rådebank etter ca 15 min kjøring
alt oljetrykket lakk ut mellom veiv og lagerbukker, slik at rådene ikke fikk oljetrykk
Det er selvsagt ikke like ille hos deg da, du har jo kjørt 70 mil.
Du kan jo bare fortsette å kjøre, hvis ikke oljelampa lyser er det jo "greit"
Jeg tror du har montert med
1. feil lagere (overdim/underdim lager eller veiv uten at det skulle være det)
2. for trange klaringer
3. metallspon som har blitt igjen i oljekanaler og som har gått i lagere.
Grunnen til at jeg tror det er lagerene dine er at de sponene er helt like mine spon fra da jeg fikk rådebank.
JEg monterte sammen en m20 med en veiv som var slipt 0,25mm underdim. Og jeg brukte standard lagere på veiva (bærelager)
Da ble det nesten 0,3mm lagerklaring, og det ble rådebank etter ca 15 min kjøring
alt oljetrykket lakk ut mellom veiv og lagerbukker, slik at rådene ikke fikk oljetrykk
Det er selvsagt ikke like ille hos deg da, du har jo kjørt 70 mil.
Du kan jo bare fortsette å kjøre, hvis ikke oljelampa lyser er det jo "greit"
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Re: Metallspån/flisor i olja m20b25
tack för din input rocket.
Kan börja med att skriva att jag bytte olja igen i lördags och kunde inte se en enda partikel, filtrerade oljan t om med en så där permanent kaffefilter, men icke, inte ett skit, så jäkla gött alltså, jag har inte hunnit öppna oljfiltret än..
Säger det igen, motorn går bra, inget bank eller annat oljud, bara den klassiska m20 ventil rasslet.
1. kan mkt möjligt stämma. jag monterade std lager då veven inte är slipad, helt original vev. Hade jag monterat 0.25 lager, hade det väl nypt så hårt så att veven inte alls går runt? det är svårt att göra fel?
2. vad menas med (for trenge klaringer) ? förstår att det menas med för trångt spel, men du måste mena lagerspelet? Tyvärr, gjorde jag aldrig en koll på detta... Syftar då på plastic gauge eller vad de nu heter..
3. måste nog erkänna att jag har slarvat med att rengöra oljekanalerna ordenligt, sköljde av den en gång, (skulle göra det en gång till lite mer noggrant) men jag tror det glömdes bort helt enkelt... Så jag tror mest på teorin att blocket har varit "skitig".
Hade i nya kolvringar också i han, Götze ringar, kunde mäta upp ett kolvrings spel på 0,4 mm, och 0.9mm med gamla kolvringarna, men dett är väl normalt? iochmed, de gammla kolvringarna, var just, gammla.
Är somsagt ingen erfaren meckare, renoveringen gjorde jag helt själv utan att ha haft någon erfaren som höll mig i handen, eller iaf kunde vägleda mig, om man nu ska säga det så hehe, tyvärr, jag har bara varit envis och sett det mer som en kul grej varje karl i livet måste gå igenom, alltså en motor renovering, hehe. Det har varit mkt googlande på mina frågor och funderingar, sen är ju m20:n också en rätt så lättmeckad motor. Så därför, misstag kan ha gjorts.
Oljetrycksfrågan!!
Jag kör med 10-60 Castrol Edge olja
Begagnad m20 oljepump = miltal okänt. Dumt som fan i att inte köpa ny pump, men så är det, det måste erkännas.
Gällande oljetrycket, vet jag inte riktigt vad som stämmer för en m20.
Har googlat som en dåre om den nominela oljetrycket för en frisk m20 motor, men hittar inget konkret, bara massa jävla flum, både på svenska och amerikanska/brittiska forum, vissa säger att dem har 2,5 bar på tomgång med varm motor, andra säger att det ska ligga på runt 0,8 - 1 bar?
Men vad är varm motor? när vattentempen når mitten läget på tempmätarn? eller är det när oljetempen går upp till 90-100 celsius?
Vad som är rätt det vetitusan, kanske jag har inte googlat tillräckligt, vet ej...
Kollade i Haynes och där står 2,5-3 bar på tomgång, uppmätt med oljetemperatur på 60 grader. Detta är alltså inte genomvarm motor. Så, jag vet fortfarande inte vad som stämmer.
Så här är det i mitt fall, gällande oljetryck. Obs, uppmätt med en billig elektronisk biltema mätare artnr.32244.
Nu snackar vi tomgång, ca 750-800rpm.
* Kall motor : Oljetemperatur kall, (första starten) = 5 bar.
* Mellan varm motor : Oljetemperatur <70 grader celsius = 3 bar.
* Genomvarm motor : Oljetemperatur 95 grader = 0 bar, ja du läste rätt. 0 bar.
Oljetryckslampan fungerar, men den tänds inte, alltså under körning, den tänds när man sätter på tendningen. Därför tror jag att biltemas oljetrycksmätare med givare visar fel, någon mer som har erfarenhet av dessa? Vad jag har kunnat googla mig fram till så ska den här oljetryckswitchet som sitter origianl på motorn larma om trycket understiger 0,5 bar.
Vet någon konkret hur mkt mer m21 pumpen levererar? Att det flödar bättre, det har jag förstått, men snackar vi flöde eller bygga upp tryck?
Vad är era åsikter och erfarenheter om detta?
Kan börja med att skriva att jag bytte olja igen i lördags och kunde inte se en enda partikel, filtrerade oljan t om med en så där permanent kaffefilter, men icke, inte ett skit, så jäkla gött alltså, jag har inte hunnit öppna oljfiltret än..
Säger det igen, motorn går bra, inget bank eller annat oljud, bara den klassiska m20 ventil rasslet.
1. kan mkt möjligt stämma. jag monterade std lager då veven inte är slipad, helt original vev. Hade jag monterat 0.25 lager, hade det väl nypt så hårt så att veven inte alls går runt? det är svårt att göra fel?
2. vad menas med (for trenge klaringer) ? förstår att det menas med för trångt spel, men du måste mena lagerspelet? Tyvärr, gjorde jag aldrig en koll på detta... Syftar då på plastic gauge eller vad de nu heter..
3. måste nog erkänna att jag har slarvat med att rengöra oljekanalerna ordenligt, sköljde av den en gång, (skulle göra det en gång till lite mer noggrant) men jag tror det glömdes bort helt enkelt... Så jag tror mest på teorin att blocket har varit "skitig".
Hade i nya kolvringar också i han, Götze ringar, kunde mäta upp ett kolvrings spel på 0,4 mm, och 0.9mm med gamla kolvringarna, men dett är väl normalt? iochmed, de gammla kolvringarna, var just, gammla.
Är somsagt ingen erfaren meckare, renoveringen gjorde jag helt själv utan att ha haft någon erfaren som höll mig i handen, eller iaf kunde vägleda mig, om man nu ska säga det så hehe, tyvärr, jag har bara varit envis och sett det mer som en kul grej varje karl i livet måste gå igenom, alltså en motor renovering, hehe. Det har varit mkt googlande på mina frågor och funderingar, sen är ju m20:n också en rätt så lättmeckad motor. Så därför, misstag kan ha gjorts.
Oljetrycksfrågan!!
Jag kör med 10-60 Castrol Edge olja
Begagnad m20 oljepump = miltal okänt. Dumt som fan i att inte köpa ny pump, men så är det, det måste erkännas.
Gällande oljetrycket, vet jag inte riktigt vad som stämmer för en m20.
Har googlat som en dåre om den nominela oljetrycket för en frisk m20 motor, men hittar inget konkret, bara massa jävla flum, både på svenska och amerikanska/brittiska forum, vissa säger att dem har 2,5 bar på tomgång med varm motor, andra säger att det ska ligga på runt 0,8 - 1 bar?
Men vad är varm motor? när vattentempen når mitten läget på tempmätarn? eller är det när oljetempen går upp till 90-100 celsius?
Vad som är rätt det vetitusan, kanske jag har inte googlat tillräckligt, vet ej...
Kollade i Haynes och där står 2,5-3 bar på tomgång, uppmätt med oljetemperatur på 60 grader. Detta är alltså inte genomvarm motor. Så, jag vet fortfarande inte vad som stämmer.
Så här är det i mitt fall, gällande oljetryck. Obs, uppmätt med en billig elektronisk biltema mätare artnr.32244.
Nu snackar vi tomgång, ca 750-800rpm.
* Kall motor : Oljetemperatur kall, (första starten) = 5 bar.
* Mellan varm motor : Oljetemperatur <70 grader celsius = 3 bar.
* Genomvarm motor : Oljetemperatur 95 grader = 0 bar, ja du läste rätt. 0 bar.
Oljetryckslampan fungerar, men den tänds inte, alltså under körning, den tänds när man sätter på tendningen. Därför tror jag att biltemas oljetrycksmätare med givare visar fel, någon mer som har erfarenhet av dessa? Vad jag har kunnat googla mig fram till så ska den här oljetryckswitchet som sitter origianl på motorn larma om trycket understiger 0,5 bar.
Vet någon konkret hur mkt mer m21 pumpen levererar? Att det flödar bättre, det har jag förstått, men snackar vi flöde eller bygga upp tryck?
Vad är era åsikter och erfarenheter om detta?