Bygga budget turbobmw
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- pimpmyfarad2
- Posts: 278
- Joined: 09 Apr 2011, 19:58
- Location: Motala
Re: Bygga budget turbobmw
Ja det tog i toppen. Ska se om jag har nån bild på det.
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Re: Bygga budget turbobmw
Kollade lite i motorrummet på en e39, det är ju jäkligt trångt, abs-klumpen och även en behållare längre fram är helt i vägen för toppmonterad turbo.
Monterar man nedåt så kommer nog motorfästet att bli ivägen men det är nog enklare att göra ett nytt fäste som passar än att börja flytta runt abs-klumpen m.m.
Hur blir det med oljeretur och allt annat för turbon när den hamnar rätt så lågt?
Monterar man nedåt så kommer nog motorfästet att bli ivägen men det är nog enklare att göra ett nytt fäste som passar än att börja flytta runt abs-klumpen m.m.
Hur blir det med oljeretur och allt annat för turbon när den hamnar rätt så lågt?
/Olle Bäck Lindgren
Re: Bygga budget turbobmw
vet en som åker toppmonterat på e39 så det ska gå, verkar funka bra med oljereturen trots nermonterad turbo om dom kör ganska grov retur. har ett fekzen chip liggandes som e anpassat för 98 oktan till en m50b25 iv med box om de e intressant.
Re: Bygga budget turbobmw
Finns vinklade adaptrar som man kanske kan använda sig utav för att förhindra att turbon tar i toppen. Dessa nedan och många fler typer finns.
http://m.ebay.com/itm/T3-Turbo-Base-Man ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m.ebay.com/itm/CXRacing-2-5-Vban ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m.ebay.com/itm/T3-Turbo-Base-Man ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
http://m.ebay.com/itm/CXRacing-2-5-Vban ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;
The Lower Class
Re: Bygga budget turbobmw
hei, jeg kjører m20 turbo med hjemmelagd grenrør, kina turbo t3/t4 den du finner på ebay...
Kina intercooler, 2,5 toms trykkrør, s38b38 dyser 290cc
3" eksos, 2,5" downpipe.
ned dreide stempler, 8,2:1 i komp og O-ring i blokka.
Fekzen chip og progressiv bensintrykksregulator. Uten datasprut så MÅ du ha bredbåndslamda og "mappe" etter den, det betyr å juster bensintrykk opp eller ned :=)
Walbro 255 pumpe.
Lader 0,8 bar, drar bra! Får ett spark i ræva ved ca 3000rpm, som varer helt opp til turtallsperra på 6700rpm.
Går ikke noe særlig dårligere enn min e30 med 3,8 M5 motor.
Kjører på 95oktan.
Så kjør på, men regn med å skru MASSE Har svidd 2 sett stempler før jeg fant ett oppsett som funka, det jeg har nå har rulla 15000 km og vært hardt kjørt så det funker.
PS: du må ha kaldere plugger iogså, ngk grad 7 for eksempel.
Håper det var til hjelp
Kina intercooler, 2,5 toms trykkrør, s38b38 dyser 290cc
3" eksos, 2,5" downpipe.
ned dreide stempler, 8,2:1 i komp og O-ring i blokka.
Fekzen chip og progressiv bensintrykksregulator. Uten datasprut så MÅ du ha bredbåndslamda og "mappe" etter den, det betyr å juster bensintrykk opp eller ned :=)
Walbro 255 pumpe.
Lader 0,8 bar, drar bra! Får ett spark i ræva ved ca 3000rpm, som varer helt opp til turtallsperra på 6700rpm.
Går ikke noe særlig dårligere enn min e30 med 3,8 M5 motor.
Kjører på 95oktan.
Så kjør på, men regn med å skru MASSE Har svidd 2 sett stempler før jeg fant ett oppsett som funka, det jeg har nå har rulla 15000 km og vært hardt kjørt så det funker.
PS: du må ha kaldere plugger iogså, ngk grad 7 for eksempel.
Håper det var til hjelp
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition