M20 lut och oljenivån med ombyggt tråg

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
wette
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2014, 14:52
Location: Olofström

M20 lut och oljenivån med ombyggt tråg

Post by wette »

Hej. Har en fundering angående oljenivån när man har lutat upp motorn.
Har en s54 jag vinklat om till m20 lut och byggt om oljetråget och snorkeln till pumpen.
Men problemet är att jag vet inte hur mycket olja det ska vara, det är utbyggt för och få i mer olja.
Har jämnfört med ett m50 block med orginaltråg och orginallut för och se var nivån hamnar med 6,5 liter som ska vara helt original, så om någon vänlig själ kan dela med sig av sin erfarenhet hade det varit väldigt tacksamt.
Mvh Viktor
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Re: M20 lut och oljenivån med ombyggt tråg

Post by Avvah »

Jag har precis gjort samma sak. Gjorde en adapter till oljestickan så jag fick upp den ca 70mm då ligger den ovan nivån. Jag har ritat ut på tråget vart stickan hamnar så att jag kan använda den för att kontrollera nivån när jag fyller upp olja första gången. Om jag behöver så får jag helt enkelt korta stickan i änden. Försöka räkna ut innan vart nivån hamnar känns ointressant men att se till att man inte har oljan upp till vevpartiet är viktigare om det är 6,5 liter eller 8 liter spelar mindre roll. Min motor lutar 6 grader så nästan rakställd.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Re: M20 lut och oljenivån med ombyggt tråg

Post by Avvah »

Image

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Post Reply