Bygga budget turbobmw

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Tjena!

Är lite sugen på att kanske ge mig på ett lite enklare turbobygge baserat på M50-motorn, men skulle vilja få reda på lite bra tips och råd om ett sådant bygge.

Tänkte låta motorn vara oöppnad.
Vilken av dessa bmw-modeller är enklast att turbokonvertera?
E36
E34

Ska det vara icke-VANOS eller VANOS?

Kanske är det någon här som har typ ett "recept" på ett liknande bygge?
Tanken är väl att använda bolt-on prylar så att det nästan blir som att bygga med lego.

Är också nyfiken om det även går att göra det på 2 liters M50:in?
Hur är det med motorn i E46:an, klarar den också av en turbokonvertering oöppnad?
/Olle Bäck Lindgren
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Sten »

Gör ett litet försök till förslag,budget vet jag ej men iallafall.

Mer plats i E34,annars en smaksak mellan dom två.

Skulle nog kanske satsa på Vanos då man kan få "bättre" register.

Detschwerks pump.
Större spridare.
Gjutet grenrör.
HX40,eller annan lämplig.
Vipec plp,eller standalone. Tror det är ide att satsa på riktigt sprut och mappning på en gång.
Starkare koppling.
Lite små grejor som jag säkert glömt.

Ja typ nått sådant ska väl gå att få ca500hk.

Går nog bra med M50B20 oxå men den är ju lite mindre,så mindre effekt vid samma ladd.
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Jag är inte ute efter någon jätteeffekt så en m50b20 skułle också funka, men passar det gjutna grenröret även till 2 liters toppen?

Går det köra med det gjutna grenröret även i en e34?

Till e36 så ska ju ena motorfästet moddas om man ska köra med turbo, måste man göra det även med en e34?

Riktigt sprut är alltid bäst, men jag tänkte mig ett fekzen "chip" till att börja med.

Är det nästan krav på att köra på E85 om man ska turbokonvertera en oöppnad m50?
Klarar ventilsäten, soppaslangar m.m. av etanolen?

Vad för bmw-modell och volym på motorn beror lite på om jag kan hitta en bil i hyffsat bra skick på kaross osv.

Tål 328an överladdning?

Jag har för mig att motorn heter m52 i e46an och att den inte är lika stadig för överaddning, men hur klen är den egentligen?
/Olle Bäck Lindgren
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Daniel86 »

Du får ju väldigt mkt "gratiseffekt" om du kör på en 2.5 från början.

Du kan köra 95 men du kan inte ladda så mycket innan det börjar spika med så högt komp, hur mycket vet jag inte riktigt 0.5-0.7 skulle jag gissa på.

Jag vette tusan om det går att använda gjutna grenröret på e34, tror inte det. Det är samma på 2 och 2.5 liters iaf, kolla ppf produkter om det grenröret har för mig det står där.

Nej låt bli m52 om du ska överladda, mer än 0.5 verkar inte fungera. M54 däremot verkar fungera mkt bra å verkar tåla mkt skit oöppnade.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Vilka modeller är det som har M54 motorn?

Visst ska man använda sig av m20 svänghjulet och startmotor?

ZF diesellådan vet jag är stryktålig och 260 lådan tål också lite stryk, men vilka modeller har 260 lådan?
Behöver man ändra lutningen på motorn om man byter ut lådan?

Varför jag undrar om låda osv. är för att jag har för mig att det är 240 lådan som sitter på e36or och den lådan är inte så väldigt tålig har jag hört.
/Olle Bäck Lindgren
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: Bygga budget turbobmw

Post by M-techer »

Terror_Flynn wrote:Vilka modeller är det som har M54 motorn?

Visst ska man använda sig av m20 svänghjulet och startmotor?

ZF diesellådan vet jag är stryktålig och 260 lådan tål också lite stryk, men vilka modeller har 260 lådan?
Behöver man ändra lutningen på motorn om man byter ut lådan?

Varför jag undrar om låda osv. är för att jag har för mig att det är 240 lådan som sitter på e36or och den lådan är inte så väldigt tålig har jag hört.


M54 maskinen sitter i E46.

E36 verkar ha fått en hel del olika lådor. På min 92:a så satt det en Getrag 220.

Ändra lutning på maskin kan vara lite overkill. Vi gav fan i det när vi bytte på min. Funkade ändå.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Aha! Men vilka modeller är det som har M52 motorn?

Jag har lite dålig koll på vilka motorer som sitter i vilka modeller.
/Olle Bäck Lindgren
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Daniel86 »

M54 satt i 330 och 325 e46, 323 och 328 e46 är m52.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Fredro »

Lätt en e34 525 (mer plats plus att det svider mer hos porscheägarna :-) )
(på tidiga sitter redan zf-låda)
Eget grenrör...
Lastbilsturbo inte för stor
annan pump
Spridare
ic
618 & 4puck
& ett sprut som han som ska mappa gillar finns mycket prisvärda med färdiga härvor.

Beroende på Spridare och hur duktig mappare du har bör du kunna plocka ur mellan 4-500 hyfsat säkra hp...
Fredrik
070 4567 121
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: Bygga budget turbobmw

Post by M-techer »

M52 sitter även i E36 328.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Fredro »

M-techer wrote:M52 sitter även i E36 328.


320 & 323 as well
Fredrik
070 4567 121
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Hitta min gamla tråd och tänkte ställa ungefär samma fråga igen.

Jag funderar på att göra ett nytt försök med ett turbo budget bygge på en BMW.
Denna gång så är det E46 och E39 modellerna jag är nyfiken på, just för att dom går ju att få tag på för ett bra pris och inte helt genom rutten i karossen.

Vad jag har förstått så har årsmodell -00 och framåt M54/M52tu som är mest lämpad för turbo.

Hur är det med dom gjutna turbogrenrören som finns nu, passar dom rakt mot toppen? Även på sexorna med mindre cylindervolym?
Cooperring topp-packningen finns den bara till 2.5 liter motorerna?
/Olle Bäck Lindgren
Green1991
Posts: 7
Joined: 29 May 2016, 01:22

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Green1991 »

jag flyttade mitt grenrör från m50b20 till m54b30 så det passar galant, m54b30 har mls packning original och verkar funka bra, arp bullt i toppen är kanske att rekomendera.
ang det gjutna röret har jag för mej inte passar i e46, är iof inte helt säker på det.
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Sant, gjutna grenröret är ju för e36 och då måste man ändå modda ett motorfäste för att få riktigt bra plats med allt.

Men man kanske kan vända på grenröret så att det blir toppmonterad turbo? Kanske blir annat som krockar då.
/Olle Bäck Lindgren
User avatar
pimpmyfarad2
Posts: 278
Joined: 09 Apr 2011, 19:58
Location: Motala

Re: Bygga budget turbobmw

Post by pimpmyfarad2 »

Jag köpte ett gjuter rör och skulle ha toppmonterat på min m50, och det gick inte.
Green1991
Posts: 7
Joined: 29 May 2016, 01:22

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Green1991 »

men ja såg en som körde toppmount med ett gjutet och även dom billiga rostfria för nermontering i en e34, tog det i toppen eller? verkar ju finnas olika varianter av det gjutna dock..
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Re: Bygga budget turbobmw

Post by Terror_Flynn »

Har också läst om en e34 som körde toppmonterat med ett gjutet grenrör. Han fick bygga en liten adapter så att turbon kom högre upp, annars så tog den i toppen/kåpan.

Läste på ett annat forum att det verkar vara rekommenderat att byta ut insuget på m54 till ett m50 insug.

Om man kör oöppnad motor, är det tvunget att köra på e85 eller går det att använda 98okt?

Som budget så funderar jag på ett turbochip från Fekzen. Kör man bara med mekanisk laddtrycksstyrning då? För original ECU:n har ju ingen som helst koll och kontroll på laddtryck m.m.

Men jag är bra nyfiken på Emu ecumaster.
/Olle Bäck Lindgren
Post Reply